Smrt Pavla I.: A všechno zase bude jako za babičky...
autor: archiv divadla
Histrorická freska úspěšné trojice tvůrců (režisérka Hana Burešová, dramaturg Štěpán Otčenášek a hudební skladatel Vladimír Franz) pokračuje v plodné spolupráci v inscenaci Smrt Pavla I., kterou přivezlo Městského divadlo Brno do Divadla v Dlouhé (9. listopadu 2007). Po představení se křtilo CD Valdimíra Franze Triptych, hudba ze tří společných divadelních inscenací (Znamení kříže, Amfytrion a Smrt Pavla I.).
Kromě originální hudební složky s prvky pravoslavných chorálů, zaujme inscenace už na první pohled velkorysou kostýmní výpravností. Výtvarnice kostýmů Zuzana Štefunková oblékla nejen celou rotu vojáků do slušivých dobových uniforem. Do světle laděné scény (Tomáš Rusín) zapadaly bíle oděné postavy žen, vystupující většinou v negližé. Z celku inscenace dýchl chlad ruské zimy, nejen pro časté opakování lakonické výstrahy o nucené cestě na Sibiř. Tento trest určuje upadnutí do nemilosti z často absurdních důvodů, proto připomíná princip ruské rulety, kde si není jistý životem. Lid čerpá jistotu z pravoslavného náboženství a osoby cara - šíleného bizarního muže v podání Erika Parduse. Ten pojal Pavla I. jako prchlivého starce, oplývajícího něhou až dětskou k romantické milence Anně Gagarinové (Evelína Jirková).
V kontrastu s intimním světem Anniny mateřské náruče, je Pavel krutým autoritativím vládcem, což zprvu ospravedlňuje iniciátory spiknití proti němu, které se zvrhne v brutální carovraždu. Nemožnost vládnout Rusku jinak, než tvrdou rukou, v závěru vyděsí dokonce hlavního hybatele spiknutí - charismatického hraběte Petra Alexandroviče Pahlena, petrohradského gubernátora (Igor Ondříček).
Hra modernisty (napsána 1905-1907) Dmitrije Merežkovského nás po tři hodiny zaplétá do fascinující smyčky ruských dějin, aniž bychom potřebovali znát více historických faktů, než události slavného období Kateřiny II. , jejíž duch se zde stále vznáší nad carským trůnem. Otřesený následník Alexandr (Petr Štěpán) se v prvním veřejném vystoupení zmůže jen na uklidnění davu větou: Všechno zase bude jako za babičky....
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
OPERA/ TANEC
Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby
Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Film na motivy povídek Oty Pavla
Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek