Zdena Herfortová: Jen někomu je dovoleno zestárnout, proč si toho nevážit.
autor: archiv divadla
Herečka Zdena Herfortová je hvězdou Městského divadla Brno. V současné době ji tu můžete vidět v Broukovi v hlavě, My Fair Lady ze Zelňáku, Sluhovi dvou pánů, Cabaretu, Jak je důležité mít Filipa, Naně a Ginger a Fred. Kromě toho hostuje v Praze v Divadle Metro, jezdí s představeními na zájezdy po ČR a dále ji můžeme vidět v inscenaci Garderobiér v Divadle Bolka Polívky.
V prvé řadě mi ladí proto, že je velmi dobře napsaná od dramatika a režiséra Gustava Skály. Myslím si, že i ta „rodinná parta“, se kterou hraji, je výborná. Rozumíme si, jsme k sobě velmi tolerantní a mohu říci, že si myslím, že se máme dost rádi, což je u divadla vždycky dost vzácné. A mimochodem, věkově je pro mě role o deset let mladší...(Smích..)
Chci tím říct, že se mi velmi dobře hodí do hereckého rejstříku a je to taková fain role. Člověk nemusí nic složitě vyrábět. Je to napsané pro můj herecký naturel. A za to opravdu vděčím režiséru G. Skálovi.
No, rodina, Radek si začal hezky vymýšlet a přišel s roztomilým nápadem, já jsem také přišla se svou troškou do mlýna a vyšel z toho výstup, na který se oba těšíme.
Film Ginger a Fred F. Felliniho patří mezi moje nejoblíbenější filmy.
Je to téma, které se, myslím, dnes moc nenosí. Otázka stárnoucích lidí a jejich lásky, návratu do něčeho, kam by rád člověk vstoupil a zažil znovu okamžik s milovaným člověkem. Říká se, že do téže řeky vstoupit nelze, a to bylo pro mě bláhově lákavé. Křehký a jemný příběh, nic zvláštního a bombastického. Příběh je hlavně o lásce, kontrastní k televizní iluzi, která nás obklopuje a zahlcuje, - pro někoho snad i dojemný.
Tancovala jsem od mládí a tancuji stále ráda, s tím tedy nemám problémy, ale step jsem musela poctivě dřít v tréninku pod vedením tanečníka a choreografa Radka Baláše st.. Všechno dohromady to pro mě byla svým způsobem i skvělá zkušenost. Scénu, kdy jejich tanec má být vyvrcholením celého toho televizního show považuji za velmi dojemnou. Působivá je díky odvaze obou tanečníků, kteří si mimo jiné chtějí připomenout něco, co skončilo už asi před 20ti lety.
V inscenaci se říká: „ step je něco víc…“
Tanečník na diváka působí dvěma vjemy současně. Vizuálně a akusticky. Tanečník je přirovnáván k baviči. Zavřeme-li oči, rytmus vnímáme zvukomalebně, otevřeme-li oči - objeví se tanečník - stepař. Krásná a těžká symbióza tanečního projevu.
Možná ano, asi to tam někde je. Usmívám se, ale kdybychom chtěli, určitě by se tam něco našlo.
Ve scénáři se říká – flamenco a step mají hodně společného, základ mají stejný. Možná tam odtud by se dalo odvodit, co to step je.
Víte, je to zvláštní, ale nemám hvězdný syndrom zatajovat svůj věk. Naopak. Myslím si, že je to v pořádku. Budu-li hrát divadlo, tak ať každý ví, kolik mám let. Jiná věc je, jak vám v těchto letech slouží myšlení a tělo. Je důležité si uvědomit, zda máte stále reálné vidění světa – nebo jestli si myslíte, že už máte nárok si okolí sentimentalizovat, romantizovat apod. Třeba dopouštět se nepřiměřených emocí - i to stárnutí přináší. Mám výhodu, že hraju divadlo. Tam jsem se nad stářím zamýšlela celý život, stejně jako nad spoustou osudů a klíčových lidských momentů. Život jsou stálé ztráty a nálezy, a já pořád se životem hraji svoji vlastní hru – být nebo mít. Kdysi jsem měla pocit, že toho vím víc. Člověk může stárnutím i zmoudřet - to je podle mě velké privilegium stárnutí. Na druhé straně přináší i nepříjemné záležitosti, ale o těch mluvím jen s lékaři.
Stále hledám a pochybuji. Snad jedno z mnoha. Myslím, že to bylo řečeno takhle - „Chceš-li Boha rozesmát, mluv s ním o budoucnosti.“
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Ska Wars v Malostranské Besedě
Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po celý článek
OPERA/ TANEC
Z první řady: Rusalka z Toulouse
A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Antologie Krvavý Žižkov
Krvavý Žižkov je antologie, která má svého předchůdce Krvavý Bronx (2020), úspěšnou knihu povídek o „vyl celý článek