Jak neuvařit hlavu na měkko
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekVšichni, kdo milují divoké pohádky Miloše Macourka, by měli zpozornět při čtení programu Slováckého divadla v Uherském Hradišti, které od Vánoc 2012 uvádí pro děti výběr z méně známých pohádek tohoto velkého vypravěče. Více než deset let zesnulý autor je na začátku příběhu zhmotněn a my se mu můžeme podívat do hlavy, kde se to hemží podivuhodnými individui.
Režisérka této inscenace Alexandra Bauerová si k dramatizaci vybrala tři pohádky. Do přestávky stihne badatelský tým zažít peripetie třídy, kam chodí prolhaný Konrád, který psal nosem a výlet na ostrov pro šest tisíc budíků. Rozkošný absurdní příběh Matyldy s náhradní hlavou je ve druhé půli, zkrácený bohužel o gradaci i pointu, podobně jako celá inscenace, která jinak šlape ve spolupráci s dětmi, pobaví nápaditými barevnými kostýmy od hostující Lucie Labajové a hýří vtipnými bonmoty, které znamenitě fungují v rovině intelektuální pro dospělé i v rovině fantaskní pro děti. Morbidní název, nechtěně evokující VAŘENÝ HLAVY Marka Horoščáka, vychází z leitmotivu, který tvoří vědecká výprava ze světa lidí do mozku, která se nám představí, aniž víme, jak se tam dostali. Badatele Mirka (Jiří Hejcman) a Vychytilovou (Irena Vacková) doprovází muž jménem Kachna (Martin Vrtáček), takže se možná jedná i o novináře… Tyto postavy se pak neustále něčemu diví a někoho potkávají. Průvodce světem mozku se stává Jan Horák v jednom z nejvýraznějších kostýmů Nohy plameňáka, která utekla, aby byla užitečná. Prochází všemi příhodami a všude se přirozeně infiltruje. Ostatní pohádkové bytosti už však potkáváme jen letmo, děj se rozbíjí do série různě vydařených epizod s nepotřebnou písničkou plnou latinských termínů týkajících se mozku. Paralela se závěrečnou etudou o Matyldě a jejích hlavách plných zbytečně nabiflovanými vědomostmi, ustupuje do pozadí a jako výraznější ponaučení nevyznívá.
Funguje autorův jazyk a drobné herecké akce, aktéři šli do svých minipostaviček naplno, samotné je tento druh humoru bavil. Herci bravurně zvládali ženské role a naopak. Účelově využívaná dekorace připomínala tvarem zámek, plný otvorů a prolézaček. Mozek symbolicky vyjadřovala spíše hudba. Energie tryskající z humorných hereckých situací začala lehce stagnovat ke konci první části. Matyldin příběh by snesl větší aktualizaci, neboť se vlastně týká přístupu k informacím. Věrohodně zahráli matku a dceru díky výškovému rozdílu Jiří Hejcman a Tereza Novotná, která Matyldu hrála spíš jako třídní šprtku než oběť výchovy své matky. Scény odehrávající se ve škole rezonovaly v publiku tvořeném žáky prvního stupně základních škol. Takové moderní pohádky zcela jistě rozvíří jejich fantazii a navodí kladný vztah k divadlu, i když pro tuto věkovou skupinu bych upřednostňovala kratší verzi zahranou najednou.
Jak neuvařit hlavu naměkko
Dramatizace a režie Alexandra Berková; výprava Lucie Labajová; hudba Mario Buzzi; dramaturgie Iva Šulajová. Premiéra 26. prosince 2012.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Ivan Hlas – 70
Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek
OPERA/ TANEC
Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla
Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Křesťanský magazín
Křesťanský magazín
Zajímavosti ze života víry. Uvádí K. Rózsová. Novogotická budova Nového proboštství na P celý článek