zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Kříšení čistého slova

Film zpracovaný podle knižní předlohy, případně divadelní hra, to jsou běžná zpracování literatury. Ale co zvuková kniha? Dovolujeme si představit vydavatelství AudioStory. Zvukový příběh je jeho hlavní vydavatelskou činností. O tom jaké tituly vyprodukuje, komu jsou určeny, ale i o vzniku zvukové podoby knihy, jsme si povídali s paní PhDr. Jindřiškou Novákovou.Očekávali jsme marketingové plány postavené na kalkulaci úspěšnosti a prodejnosti. Dozvěděli jsme se však, že tituly pro deset edičních řad jsou vybírány citem a intuicí. "Hlavním měřítkem při výběru titulů se pro nás stala anketa mezi laiky i odbornou veřejností. Výsledky se v podstatě shodovaly s našimi předpoklady: realizovat takové knihy, jejichž myšlenky jsou věčné, autoři přežívají svoji dobu. Současně se k tomuto hlavnímu kritériu přidávalo i hledisko výběru interpretů a režisérů."

Jak asi vzniká nahrání kazety? Stačí od prvního nápadu až po jeho zhmotnění jeden den nebo rok, jak je tento proces složitý? V AudioStory právě vychází titul Nejen růže, osobní zpověď Jana Potměšila, spolu s výběrem z poezie, prózy a dramatu, které jsou blízké interpretovi. Blíže k realizaci paní Nováková:
"Prvotní myšlenka na tento projekt vznikla v listopadu. Průměrně trvá vydání jedné knihy přibližně dva měsíce. Titul Nejen růže -- zvukový portrét Jana Potměšila - je doplněn o jeho osobní zpověď. Ukázalo se, že výpověď, vyřčená napoprvé, byla vždycky nejzdařilejší. Když jsme se snažili dalšími pokusy cosi vylepšovat, už to nebylo ono. Jan potom jen "interpretoval sám sebe". Vytratila se opravdovost. Ponechali jsme proto ty první záznami i přes droboučké technické chyby, či zaváhání."
Zajímavý je vztah režiséra a interpreta. Paní Jindřiška Nováková rovněž sama režíruje. K tomuto tématu pokračuje: "Některý herec přijde do studia stoprocentně připraven -- četbu má vystavěnu do všech detailů, a pak je těžké mu do iterpretace výrazněji zasahovat. Přesto režisér musí být srostlý s textem a interpretem předem koncepčně sladěný. Při natáčení je pak režisér velmi zabrán do věci a citlivě vstupuje do hry, aby nepustil falešné tóny, o technických chybách a výslovnostních či dechových defektech nemluvě. Mezi hercem a režisérem panuje naprostá důvěra. Některý interpret naopak potřebuje povzbuzovat a vést. Vzniká zvláštní tvůrčí atmosféra."
Komu jsou vlastně tyto zvukové knihy určeny? Nejčastěji se nám vybaví zrakově postižení. Případně každý kdo rád čte a poslouchá rádio. Knihy v takovéto podobě ocení zejména lidé pracující u počítače. Jejich oči jsou již natolik unavené, že sledování televize nebo čtení není pro ně odpočinkem. Ženy v domácnosti musí zvládnout spoustu mechanické práce i pro ně je takovýto způsob četby určen. Dobrá je zvuková kniha při opalování nebo na dlouhých cestách na dovolenou. Hlas interpreta nedovolí řidiči usnout. Nemůžeme opomenout ani nemocné, kteří nemohou číst a poslech je pro ně jediným pojítkem s literaturou. V neposlední řadě vydavatelství vydává v edici Pohádky, báje a pověsti tituly pro děti. Zvuková kniha nemá nahradit cit mámy, ale snaží se u dětí křísit čistá slova. Obohacovat jejich slovní zásobu a rozvíjet fantazii.
Právě uchovávání kultivovaného mluveného projevu je jedním z největších poslání vydavatelství. Všimněme si jak je mluvené vyjadřování deformováno špatným dabingem a některými rozhlasovými i televizními stanicemi.
Když čtu literaturu, utvářím si vlastní názor, nechávám slova a myšlenky na sebe působit. Přebírám poselství nebo si prostě jen odpočinu. Namluvené příběhy dostávájí podobu nejen díky interpretovi, ale i režisérovi. Podtržení udělá i hudební doprovod. Proč tedy zvukové knihy? K tomu paní doktorka Nováková dodává: "Za zmínku stojí i tento fakt: ne každá kniha je jednoduše srozumitelná. Jakmile pochopí text interpret, pak je zárukou, že si najde cestu i k posluchači. Uveďme si jako příklad Malého prince. Ne každý je schopen u této náročné knihy vydržet, nebo ji pochopit. Pan Eduard Cupák se díky své vynikající interpretaci stal neopakovatelným dobrým průvodcem. i rozkrývačem autorových myšlenek."

Přejeme AudioStory i nadále šťastnou ruku při výběru titulů a hodně spokojených posluchačů. Jelikož jsme internetový časopis dovolujeme si upozornit na podrobný katalog a možnost nákupu zvukových knich na stránkách: http://www.audiostory.cz.

31.3.1999 12:29:18 | rubrika - Firmy ...

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Pet Shop Boys: Nonetheless

Přebal alba

Legenda taneční a elektropopové hudby. Britské duo Pet Shop Boys proslulo už koncem osmdesátých let, kdy vydal celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek

další články...