zvláštní poděkování
Quantcom.cz

MdB uvede romantickou hru Cyrano z Bergeracu

Igor Ondříček (Cyrano z Bergeracu)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Na Štěpána roku 1897 zažila Paříž jednu z nejslavnějších premiér všech dob. Na scéně Divadla u Svatomartinské brány se poprvé objevila postava s velkým nosem (jenž „velkého ducha značí“) a s ještě větším srdcem. Když spadla opona, trvaly ovace údajně plné dvě hodiny. Tehdejší ministerský předseda Jules Méline, který byl na premiéře přítomen, závěrečného triumfu ani nevyčkal a už o přestávce po třetím dějství vyznamenal autora Řádem čestné legie.

Na jevišti se totiž objevilo něco, co se z činoherního divadla pod přílivem módních vln naturalismu (zaměňujícího myšlenku kusem života a degradujícího lásku na tělesnou žádostivost) a ibsenismu (nahrazujícího dramatičnost psychologií) bezmála vytratilo – hrdinství a rytířskost, šarm a duchaplnost, víra v lásku a služba kráse. V neposlední řadě kouzlo poezie i efektní děj. Hra vytvořila z historického předobrazu mýtus, sama dramatická postava se stala lidským prototypem stejně jako Hamlet nebo Don Quijote.
Sláva Rostandovy heroické komedie nezůstala omezena na Paříž a Francii. Již v roce 1898 byla přeložena nejen do hlavních evropských jazyků, ale také do češtiny, a to kongeniálně Jaroslavem Vrchlickým, který stejně jako francouzský autor patřil do novoromantického proudu. Vzápětí došlo i k prvnímu českému uvedení: 22. března 1899 na scéně Národního divadla v Praze v režii Josefa Šmahy a s Jakubem Seifertem v titulní úloze. A nutno dodat, že málokterá dramatická postava u nás tak zdomácněla jako Cyrano z Bergeracu, ožívající na českých jevištích v nových a v nových hereckých vtěleních; Cyranem po Seifertovi byli třeba Eduard Vojan, Zdeněk Štěpánek, Eduard Kohout, Rudolf Deyl, Karel Höger, Otomar Krejča, Gustav Opočenský, Vladimír Brabec, Jaromír Hanzlík a Viktor Preiss, Radek Holub, Igor Ondříček a Jiří Dvořák, David Prachař a mnozí jiní.

V postavě Cyrana se snoubí udatný šermíř, naježený vznětlivec a výmluvný fanfarón s básníkem zároveň břitkým i něžně lyrickým, kavalír a chrabrý gaskoňský mušketýr, žárlivý na svou osobní svobodu a čest, se zakomplexovaným nesmělým milencem, ošklivost zevnějšku s duševní krásou a ušlechtilostí: dlouhonosý Cyrano napohled šťastnějšímu sokovi (Kristiánu de Neuvillette) nezištně propůjčí vlastní výřečnost oživovanou hlubokým citem a sám se ke své lásce (k sestřence Roxaně) nepřímo přizná až ve chvíli smrti, jež nemůže její zduchovnělou podobu už nijak ohrozit. Cyrano umírá s vědomím rytíře, jenž neporušil pravidla hry a jemuž se dostalo zadostiučinění, umírá s pocitem vítězství, že jeho láska nebyla marná a že Bohu odevzdá „štít svůj čistý“, jak Vrchlický znamenitě přeložil: „panache… sans tache“, doslova „chochol bez poskvrny“. Chochol, tato mužná ozdoba ovšem pro každého Francouze představuje dávný znak rytířskosti. Panache je slovo příliš starobylé a závazné, než aby bylo možno tlumočit je do mluvy současné; je symbolem velkorysého přístupu k životu, synonymem savoir-vivre, francouzského „umění žít“, to jest v případě Cyranově žít plně, čestně, opravdově. Neštěstí není prohrát, nýbrž vysloužit si pohrdání.

Rostandova představa, realizovaná v Cyranovi, že člověk najde vztah k druhému člověku toliko něhou a úctou, se líbí proto, že nespoutává, naopak: vyžaduje velkou vnitřní svobodu od těch, kdo by toužili sami žít po cyranovsku. Autor nemínil šířit ohněm a mečem nějakou novou víru, nezapovídal ani nepřikazoval; domníval se, že leckdy stačí jen málo – stát se alespoň jednou Cyranem – a lidský život bude košatější.
Co je příčinou stálé životnosti Rostandova Cyrana z Bergeracu? Vedle nesporných básnických hodnot a divadelní účinnosti hry je to snad potřeba každé doby mít svého romantického hrdinu, hrdinu bez bázně a hany jako výraz optimistické víry v ideální lidské možnosti. Snad, ale vlastně to ani nechceme vědět, vždyť se jedná o tajemství divadla jako takového, o jeho kouzlo. Zkrátka a dobře: Cyrano z Bergeracu je hra úchvatná a oblíbená; mají ji rádi jak divadelníci, tak diváci. Není proto divu, že se opakovaně stává ozdobou repertoáru Městského divadla Brno, a to znovu v překladu Jaroslava Vrchlického, znovu v režii Stanislava Moši, znovu s Igorem Ondříčkem v titulní úloze. Scénu vytvoří Emil Konečný, kostýmy navrhne Andrea Kučerová a hudbu složí Zdenek Merta. Dále hrají: Svetlana Janotová (Roxana), Kristian Pekar (Kristián de Neuvillette), Michal Isteník (Ragueneau), Viktor Skála (Hrabě de Guiche), Oldřich Smysl (Le Bret), Jiří Mach (De Valvert), Eva Jedličková (Dueňa), Stanislav Slovák (Kapitán Carbon de Castel-Jaloux) aj. Premiéra se uskuteční 25. a 26. února 2022 od 19:00 hod na Činoherní scéně Městského divadla Brno.
Termíny + vstupenky na www.mdb.cz.

21.2.2022 16:02:10 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

VČD otevře svou letní scénu na Kunětické hoře

Pekařova žena na Kunětické hoře

Na rondelu hradu Kunětická hora již stojí amfiteátr, který je každoroční předprázdninovou scénou herců Východo ...celý článek


Divadlo D21 zve na Havlovu Vernisáž

Hana Mathauserová, Michal Kraus (Vernisáž)

Světoznámý dramatik se tak symbolicky vrací na repertoár nezávislé vinohradské scény prostřednictvím další  ...celý článek


HaDivadlo uvede v pražské premiéře dvě nové inscenace

Queer Runner (Foto: Terezie Fojtová)

Brněnské HaDivadlo scéna Centra experimentálního divadla představí pražskému publiku dvě nejnovější inscenace ...celý článek


Miloše Formana připomene inscenace Forman

Patrik Děrgel (Forman)

Letní scéna Musea Kampa uvede 18. a 19. června 2024 premiéru nové inscenace Forman. Pod taktovkou režisérky Ad ...celý článek


Divadlo Continuo uvede Closing Time

 Closing Time (Divadlo Continuo)

Divadlo Continuo představí novou inscenaci CLOSING TIME. Čtyři performeři v šestimetrové aréně obklopené divák ...celý článek


OLDstars on the ROAD 2024

OLDstars on the road 2024

Studentská umělecká skupina OLDstars připravuje další ročník cestovního léta. Svůj čas mladí divadelníci poděl ...celý článek


Proč bychom se netěšili na Smetanu na brněnském Biskupském dvoře

Z plakátu k inscenaci Proč bychom se netěšili na Smetanu

Plenérovou novinkou na Biskupském dvoře pro rok 2024 bude fraška se zpěvy následovaná operou Proč bychom se ne ...celý článek


Don Juan v Divadle v Dlouhé

Don Juan (Divadlo v Dliuhé)

Poslední novinkou letošní, 28. sezony Divadla v Dlouhé je komedie René Levínského Don Juan a já v režii Hany ...celý článek


Letní Shakespearovské slavnosti ve znamení lásky

TK LSS 2024 - A. Fialová a F. Březina

Léto se rychle blíží a do startu nového ročníku Letních shakespearovských slavností zbývají už jen týdny. Ve s ...celý článek


V Mahenově divadle zazní nejslavnější otázka na světě

Tomáš David (vizuál NdB)

Být nebo nebýt? Otázka, kterou zná téměř celý svět. Tentokrát ji uslyší diváci v Činohře Národního divadla Brn ...celý článek


3D company uvede detektivku Agnus Dei

Karolína Půčková a Vilma Cibulková - Agnus Dei (3D company)

Divadelní soubor 3D company uvede v Žižkovském divadle Járy Cimrmana dne 27. května 2024 premiéru divadelní hr ...celý článek


Hra Nulorožec inspirován románem Petra Stančíka

Nulorožec (Divadlo Kámen)

Ve čtvrtek 30. května 2024 od 19:30 hod uvede Divadlo Kámen premiéru hry Nulorožec s podtitulem „decentn ...celý článek



Časopis 22 - sekce

HUDBA

Jamaron si brousí zuby na Prahu

Jamaron (Foto: Lucas Kozel)

Pro rockovou kapelu Jamaron to bude velký svátek! 28. května na Občanské plovárně zahájí letošní sérii Prague celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Janáček Brno 2020

Janáček Brno 2020

Janáček Brno 2020
O 7. mezinárodním operním a hudebním bienále, které přibližuje život a dílo Leoše Janáčka celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Tenká červená linie

Tenká červená linie

Tenká červená linie
Válka v lůně přírody. Bitva v srdci člověka. Slavné a hvězdně obsazené válečné drama Te celý článek

další články...