HaDivadlo uvede v pražské premiéře dvě nové inscenace

autor: archiv divadla
zvětšit obrázekBrněnské HaDivadlo scéna Centra experimentálního divadla představí pražskému publiku dvě nejnovější inscenace Sezony 49: Konec iluzí. Ve středu 5. června uvede autorskou scénickou báseň Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) na motivy života a díla britského matematika Alana Turinga. Čtvrtek 6. června 2024 bude patřit poslední premiéře Věřit v šelmy, která je dramatizací autobiografie francouzské antropoložky vyprávějící o jejím přežití útoku medvěda. Tento rozmanitý náhled do aktuální poetiky brněnské alternativní scény bude doplněn o autorské úvody a besední setkání s publikem.
V nově koncipovaném kulturním prostoru ARCHA+ HaDivadlo v dubnu uvedlo první premiéru aktuální Sezony 49: Konec iluzí pod názvem Jenom konec světa. Drama francouzského autora Jeana-Luca Lagarce režíroval současný umělecký šéf Ivan Buraj. Sezonu 49 na jaře doplnily dva další tituly Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) a Věřit v šelmy, které společně zkoumají hlavní motivy této sezony: o jaké iluze přichází naše společnost a co dělat s iluzemi, kterých se vzdávat nechceme. Napříč sezonou se přitom HaDivadlo zabývalo francouzskými texty, queer tematikou i hranicemi lidskosti – vůči druhým, technologiím a zvířatům. Dvě nejnovější inscenace HaDivadla se nyní představí i pražskému publiku.
Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) pro HaDivadlo napsal básník a režisér JQr jako celovečerní autorskou prvotinu. V barvité, queer estetikou inspirované scénografii výtvarníka Jana Matýska se rozvíjí mnohovrstevnatý příběh inspirovaný postavou Alana Turinga: britského matematika, který za války pomohl rozluštit nacistické šifry, ale byl též souzen kvůli své sexuální orientaci. Toho v inscenaci ztvárňuje Radim Chyba. V podání Magdaleny Kuntové, Jáchyma Sůry, Sary Venclovské a hostujícího Jana Lepšíka se v inscenaci jako kolektivní postava objevuje Q inspirované seriálem Star Trek, jejímž úkolem je Alana zkoušet a testovat při jeho cestě za poznáním. Postavu Sergeje (Mámení) hraje Jiří Miroslav Valůšek.
Inscenace obsahuje řadu odkazů na sci-fi a popkulturní fenomény, ale i na klasická díla literárního kánonu. „Montážní režijní přístup odkrývá tíhu rozhodování mezi svobodou a vášní, tělesnou integritou a nekonečnou touhou po poznání. Proměnlivé tempo a střídání režijních přístupů vedou publikum coby pohádkovou Alenku do říše za zrcadlem, kde se vše rovné zaobluje, křiví, zdvojuje a binarita řádu a chaosu přestává platit,“ uvádí Tomáš Kubart v recenzi pro Divadelní noviny.
Poslední květnová premiéra v HaDivadle představila brněnskému publiku titul Věřit v šelmy podle stejnojmenné autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin. Ta byla při výzkumu na Kamčatce napadena medvědem, přičemž útok s vážným zraněním přežila. Průběh své rekonvalescence popisuje ve svém románu, který pro HaDivadlo dramatizovala dramaturgyně Anna Prstková s režisérkou Júlií Rázusovou. Inscenace reflektuje traumatickou zkušenost a zároveň prozkoumává témata medicínské praxe a biopolitiky i rozkol mezi západní Evropou, Ruskem a divokou přírodou.
Hlavní postavu Nastassju ztvárňují dvě herečky – Magdalena Kuntová a Magdalena Straková, zatímco přítomnost medvěda i další odraz Nastassji ztvárňuje Jáchym Sůra. Simona Peková a Jiří Miroslav Valůšek v inscenaci vytváří několik epizodních postav z prostředí ruské nemocnice, rodné Francie i kamčatského kmene Evenů. Intimní atmosféru inscenace doplňuje scénická hudba Iana Mikysky a variabilní scénografie Lucie Škandíkové.
„Text Nastassji Martin vyniká detailní pozorností k okolnostem a vztahům, v nichž se po střetu s medvědem ocitla – mezi medvědem a streptokokem, nebo ruskou a francouzskou nemocnicí – ale také introspektivním pozorováním vztahu ke svému dětství, matce a sobě samé. Divadelní prostor umožňuje množství perspektiv, proto pro nás bylo silným impulsem právě tohle pnutí mezi představou vnitřního a vnějšího, objektivního a subjektivního. Hledali jsme společně s herečkami a herci meziprostor, ve kterém Nastassja nachází možnost zotavení skrze nejistotu,“ dodává dramaturgyně Anna Prstková.
Představení inscenace Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) se uskuteční ve středu 5. června od 20.00. Inscenace Věřit v šelmy bude uvedena následující den, ve čtvrtek 6. června rovněž od 20.00. Oběma představení bude předcházet autorský úvod od 19.30 a s herci a tvůrčím týmem bude možné besedovat v setkáních po skončení představení.
TIP!
Časopis 25 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Slovácké divadlo uvádí: Sen noci svatojánské

Slovácké divadlo uvedlo o víkendu poslední premiéru právě končící sezóny. K 80. narozeninám uvádí inscenaci hr ...celý článek
A studio Rubín a Chemické divadlo další divadelní pouť

Unikátní divadelní projekt, který zprostředkovává regionální příběhy spojené s danou lokalitou tentokrát probě ...celý článek
Divadlo v Dlouhé uvede novou komedii Něha

Poslední premiérou letošní sezony Divadla v Dlouhé je zbrusu nová komedie Něha, v níž současný španělský autor ...celý článek
Městské divadlo Brno hraje už osmdesát let

V roce 1945, konkrétně 14. června, bylo Nezvalovou hrou Manon Lescaut otevřeno brněnské činoherní divadlo s ná ...celý článek
Hrabalovy Postřižiny mladoboleslavském divadle

Pepin, Francin a Maryška. Žijí spolu dodnes – Francin zamčený ve své hlavě, zvolna ničené Alzheimerovou ...celý článek
Debata politických lídrů o budoucnosti kultury

Nová scéna Národního divadla bude ve středu 17. června 2025 od 20:00 hostit předvolební debatu Kultura volí di ...celý článek
Časopis 25 - sekce
HUDBA
Hudební tipy 25. týden

Waldemar Matuška Tour´ 91
Koncert legendárního zpěváka v pražské Lucerně (1991). Dále účinkují: V. Martinov celý článek
OPERA/ TANEC
Léto s operou na Hradu Špilberk

Janáčkova opera Národního divadla Brno už tradičně rozzáří Hrad Špilberk v rámci open air představení s neopak celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 26. týden

Příběhy domů: Blücherův palác
Zašlý klenot opavského baroka a jeho obyvatelé (2008). Režie A. Koudela. Jedn celý článek