Portrét umělce potřebuje okořenit
Zádumčivost. Zimní večer, obloha zalitá měsíčním svitem a sněhové vločky vytrvale bojující s gravitací. Zkuste se podívat proti nim a po chvíli se odpoutáte od země. Sníh mezitím, co letíte vzhůru, přikrývá vše pod vámi, jakékoli plochy – střechy, silnice, ale i vzpomínky, se nekompromisně smažou vlivem bílého příkrovu. Připočtěme k tomu magický vliv silvestrovského večera, kdy většina platí účty nejvyššímu Vrchnímu. Jaký byl předchozí rok, uplynulá léta?
Inscenace Thomase Bernharda Portrét umělce jako starého muže (Minetti) pojednává právě o této problematice. Hru uvedlo Národní divadlo k osmdesátinám režiséra Otomara Krejči, který se ujal jejího nastudování. Do hlavní role Minettiho byl obsazen František Němec.
Minnetti, herec, přichází na schůzku s uměleckým šéfem divadla do hotelu ve Flensburgu. Šéf k jednání nedorazil, pravděpodobně kvůli sněhové vichřici. Po celou dobu čekání Minetti vzpomíná a účtuje. Náhoda mu do cesty přivedla dvě nezúčastněné posluchačky. První, Dáma (Johanna Tesařová), a druhá, Dívka (Jaromíra Mílová). Obě jsou velkým protikladem. Dáma, na sklonku produktivního věku, dodržuje svůj obvyklý rituál na závěr roku – láhev šampaňského a zábavu. Dívka, poněkud jednodušší dcera výpravčího, čeká na svého milého se zeleným rádiem v ruce.
Podobné matematické přesnosti, které navrhl Thomas Bernhard, využil režisér Krejča spolu se scénografem Jiřím Sternwaldem. Například kulatá zrcadlová plocha vytváří začátek a konec příběhu. Úhel jejího sklonu odráží lustr v hledišti Stavovského divadla a vytváří přesné ohraničení úsečky příběhu. Onu geometrii narušuje nahodilost hotelových hostů, kteří se vesele a marnotratně baví s maskami na tvářích. Minneti (František Němec) do tohoto reje vstupuje jako poněkud podivný muž v černém kabátě, džentlmentsky uhlazen. Přesto se na jeho uhlazeném životě objeví tu a tam skvrna, například se mu náhodně rozváží tkaničky od spodků.
František Němec vytvořil zajímavý portrét umělce zejména díky perfektní dikci a práci s hlasem. Jeho „Mé dítě..“ vyřčené temně zbarveným tónem přesně zní do oné mrazivé atmosféry. Byť vše perfektně technicky zvládnuto, chybí celé postavě vnitřek. Experimentální hledání, nahodilost. Možná ale právě tato bezduchost a pošetilost je pro danou postavu oním pravým.
Inscenace Portrét umělce jako starého muže není bezpochyby bez režijních nápadů a zajímavých výkonů, ale přesto jí něco chybí. Možná trochu koření, které umělá filosofie potřebuje.
Thomas Bernhard Portrét umělce jako starého muže Překlad Josef Balvín, režie Otomar Krejča, scéna Jiří Sternwald jh., kostýmy a masky Jan Koblasa jh., hudba Jan Klusák jh. a dramaturgie Johana Kudláčková
Osoby aobsazení: Minetti, herec (František Němec; Dáma (Johanna Tesařová); Dívka (Jaromíra Mílová); Hotelový vrátný (Rudolf Stärz); Hotelový sluha (Štěpán Benoni) a další.
Premiéra 22. a 23. listopadu 2001 ve Stavovském divadle.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Iveta Bartošová - Ve jménu lásky
Zpěvačka Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Z celý článek
OPERA/ TANEC
LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí
Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Oceněné drama Píseň jmen
Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek