Muž z kraje La Mancha
autor: archiv divadla
Po úspěšném muzikálu Šumař na střeše nazkoušel soubor Městského divadla Zlín další muzikálový titul - Muž z kraje La Mancha. Divák má možnost seznámit se s jevištním zpracováním vrcholného díla španělské literatury - románem Don Quijote, kterým se proslavil Miguel Cervantes de Saavedra.
Román plný humanismu, ideálů a fantazie je přímo předurčený k divadelní nebo filmové dramatizaci. Není proto divu, že zaujal zejména libretistu Dalea Wassermana, který dále přizval ke spolupráci textaře Joa Dariona a skladatele Mitche Leigha. Autoři děj muzikálu situovali do prostředí sevilleského vězení.
Hrdinské činy, melancholie, dobráctví, tvrdá realita, ale i jistá vypočítavost leží na čtveřici hlavních postav. Na Donu Quijotovi alias Cervantesovi, jeho sluhovi Sanchovi, krásné Aldonze a vychytralému dr. Carrascovi alias Vévodovi.
Příběh je orámovaný prostředím věznice, kam je Cervantes uvržený se svým sluhou Sanchezem, kde oba čekají na inkviziční soud. Ten funguje pouze jako syžetový rámec.
V popředí stojí vězeňský přijímací rituál. Ten má rovněž podobu soudu. V žádném případě se nejedná o parodii inkvizice. Autoři kladou důraz na vnitřní vězeňskou hierarchii – tu tvoří kápo Guvernér a řada šéfů, dílčích skupin, zabijáků, posluhovačů, prostitutek a dalších.
Právě toto drsné a nekompromisní prostředí umožňuje rozehrát nekonečný příběh hry na lásku, která v sobě skrývá dobrodružství z dobývání, čistotu obětavosti a hlavně fantazii. Vězeňský soud Cervantesův návrh, aby celou svou obhajobu vyprávěl jako herec.
Vězni otevřou velkou bednu, Cervantesovo zavazadlo, která ukrývá divadelní kostýmy. Hra na divadlo může začít – větrný mlýn se stává neporazitelným obrem, hospoda nezdolatelným hradem či honosným zámkem. Jednotliví vězni pak postavami dramatického příběhu.
V této přiznané hře si všichni vystačí s náznakovými rekvizitami, i když se ke slovu dostávají i reálné předměty – meč, přilbice, kopí a další. Tomuto záměru se podřídila scénografka Zuzana Přidalová. Centrum scény zaplňují klece, vězeňské kobky. Před nimi stojí piedestal ve tvaru půlkruhu či podkovy. Za zmínku stojí projekce na zadním horizontu v jakémsi renesančním okně. Ta podtrhuje vzdálenost ideálů a příběhu dodává kouzlo. Škoda jen, že není použitá častěji.
Vynikající práci v realizačním týmu odvedla také choreografka Silvia Beláková. Do nejmenších detailů aranžovala celou kumpanii. Působivá byla zejména choreografie mezků.
Jak si stojí v představení jednotliví hrdinové? Opět se potvrdilo jedno ze zlínských pravidel – šťastná ruka při obsazování rolí. Don Quijote a Cervantes připadl Zdeňku Julinovi. Ten si postavu vychutnává do nejjemněších přesností., ať již držením těla v mírném záklonu, nemotorné klopýtání, kulhání a četná škobrtnutí. Když při pasování na rytíře dostává přídomek „rytíř smutné postavy“, tak právem. Z Juliny nevyřazuje jen smutek, ale jakési smutná melancholie, podtržená uměním vidět svět svými očima a odvahou říkat svá vidění nahlas.
Není divu, že Quijote najde svou lásku v dívčině plné krev a mléko a takovou právě je postava Aldonze v podání Tamary Komínkové. Má svou patřičnou hrubost, sexuální apetit a neomalenost, která postupně vyvěrá v čistotu lásky. Na jevišti se v závěru dívčina oprýskaná ulicí mění v zamilované a charismatické děvče.Radovan Král představuje sluhu, který jde neustále po boku svého pána a ochotně ho vždy zachraňuje z problémů. Kostýmem i líčením je spíš pasován na českého Švejka s velkou mírou dobráckosti. Král v postavě obstál pěvecky i pohybově.
Dr. Carrassa, Vévoda Tomáše Stolaříka je v ústřední čtveřici na okraji. Jeho díl tvoří pouze dokreslení onoho zlého světa. Na jedné straně je inteligentní až vychytralý, na druhou coby Vévoda hrubě žárlivý.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna
Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek
OPERA/ TANEC
Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni
Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Křesťanský magazín
Křesťanský magazín
Zajímavosti ze života víry. Uvádí K. Rózsová. Novogotická budova Nového proboštství na P celý článek