zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Roberta Jíchu okouzlují „okolnosti dané z vrchu“

Robert Jícha

autor: archiv   

Kromě domovské scény v Městském divadle Brno účinkuje v muzikálu Bídníci v Praze a cestuje po světě. Podíval se do New Yorku, ale také pobýval v Evropě. Jako patriot nedá na Brno ani divadlo dopustit. „Spousta Pražáků si myslela, že ten pravý muzikál se dá správně dělat jen v Praze,“ říká herec a zpěvák Robert Jícha a dodává: „Najednou začínají mít o práci v Brně zájem.“
Není divu. V Městském divadle Brno se v příští sezóně bude otevírat hudební scéna. Z nových inscenací se připravuje např. muzikál Vlasy. Robert Jícha má za sebou zkoušení role Ježíše v muzikálu Jesus Christ Superstar. Spolu s ostatními členy souboru bude účinkovat v tomto muzikálu při letním turné v Německu, Rakousku a Holandsku.
S Robertem Jíchou jsme si povídali o rolích, novém hudebním divadle, ale také o jeho vztahu k herectví.

Brněnskou JAMU absolvoval roku 1999. „Do divadla jsem nastoupil s tím, že možná tři roky budu na jeviště „nosit vodu“,“ přiznal. První velká role ho potkala v muzikálu Babylon roku 1998, v němž ztvárnil postavu Arktise. Od té doby má za sebou například roli Tonyho ve West Side Story, Nikolu Šuhaje v Koločavě, ale také Lysandra ve Snech svatojánských nocí, Rugbyho v komedii Brouk v hlavě, Benvolia v Romeovi a Julii a další.
„Potkávaly mě hodně role romantických hrdinů, proto jsem rád, že jsem se setkal s rolí Hraběte ze Surrey ve hře Jindřich VIII. I když ze začátku vypadá jako kladná figura, pěkně se vybarví. Dialogy s Kardinálem Wolseym si vyloženě užívám.“
Vedle těchto rolí ho potkávají také role „andělské“. V muzikálu Svět plný andělů ztvárňuje charismatickou postavu Anděla – „Musel jsem té roli přizpůsobit pohyby, chůzi, chování, být zkrátka andělský.“ Postava Ježíše je podle něj jen pokračováním tohoto typu rolí. Oproti tomu role Jidáše v Ježíšovi je daleko plastičtější.“
Toho ale nehraje. Jidáš má některé tóny až k E3, což je téměř sopránová poloha a Robert Jícha prozradil, že nerad používá falzet. Kromě Ježíše nastudoval také postavu Petra. „Nejsem úplně nevěřící. Nechodím ale do kostela a nepatřím k těm, kteří jdou na Půlnoční, protože se to dělá,“ upřesnil.
Střídání rolí vnímá jako obyčejný divadelní osud. „Měl jsem hrát hlavní roli Chrise v muzikálu Miss Saigon v Praze, ale došlo mi, že by mě minuly Vlasy. Já chtěl ale být u historicky prvního představení na jevišti nové hudební scény v Brně, takže jsem sice zůstal blízko války ve Vietnamu, ale trochu z jiné stránky. Zkouším Woofa ve Vlasech. Díky jedné práci přicházíte o druhou. V tomto směru jsem střízlivý – jednou tak a podruhé jinak.“
V muzikálu Bídníci dostal před rokem nabídku na roli vůdce studentů Enjolrase. „Je to sice role menší a bez sólové pecky, ale za to velmi krásná a hodně činoherní.“ Všude ve světě prý většina divaček chodí právě na Enjolrase. O hlavní roli Mária říká, že by to byl další romantik, a tudíž po ní moc netouží, i když mu byla též nabídnuta.

Dále se rozhovořil o vizích ředitele Stanislava Moši. Dle něj mají jedno společné – „Postupně se plní, až se tomu nechce věřit. Někdy před rokem se hovořilo o zkoušení Ježíše a najednou – rok 2004 a američtí kolegové stojí na jevišti při první čtené zkoušce.“
Nabízí se otázka jak přeskočila jiskra z ředitele na členy souboru? „Ředitel Stanislav Moša si mě získal již na JAMU. Ještě v době studií jsem dostal angažmá. Nemusel jsem chodit po divadlech a nabízet se. Ze začátku to byly hlavně záskoky a s tím spojené nervy. Ale postupně jsem měl během jednoho roku na repertoáru dvanáct titulů. To je pro začínajícího herce velice důležité. Rozehrát se, střídat role. A tuhle praxi mi Standa Moša poskytnul. On umí hru napsat, zrežírovat, řídit divadlo a sehnat peníze na stavbu nového. Je umělec i manažer. Mám v něho obrovskou důvěru.

Robert Jícha má v angažmá za sebou již první pětiletku. „Ani mi to nepřišlo, že je to už tak dlouho. U divadla jsou krásné věci, které mě vždycky potěší. Takové maličkosti,“ uzavřel s velkou jiskrou v očích. A někdy nastanou i zvláštní „okolnosti dané z vrchu“. Prozradil, že si v New Yorku koupil před dvěma lety CD Jesus Christ Superstar. V tiráži je uveden mimo jiné interpret Tom Tucker. Právě s ním se setkal při zkouškách v Městském divadle Brno, zpíval Kaifáše….

22.6.2004 21:06:41 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Rozhovory

Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl

Patrik Lančarič

Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Luboš Pospíšil má nový singl

Luboš Pospíšil

Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...