zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Enikö Eszenyi nejen o nové spolupráci s Robertem Wilsonem

Enikö Eszenyi

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Maďarská herečka a režisérka Enikö Eszenyi je u nás velmi dobře známá. Čtyřikrát režírovala v pražském Národním divadle (Shakespeare: MNOHO POVYKU PRO NIC, KOMEDIE OMYLŮ, VEČER TŘÍKRÁLOVÝ a Lope de Vega: VLADAŘKA ZÁVIST), ale také v Divadle na zábradlí (Rodina Tóthů).. Má na kontě také několik režií v bratislavském Národním divadle. Nicméně její profesní osud je už od ukončení hereckých studií na Vysoké škole divadelního a filmového umění v Budapešti (1983) spojen s budapešťským divadlem Vígszínház, kde vytvořila nejen řadu výrazných rolí klasického repertoáru a nejednou tu režírovala, ale od roku 2009 je také ředitelkou divadla. S Enikö Eszenyi jsme se setkaly na slavnostní prezentaci projektu Roberta Wilsona 1914, jehož premiéra se uskuteční na jaře 2014 ve Stavovském divadle.

  • Účastníte se za maďarskou stranu koprodukční inscenace 1914. Zajímalo by mě, jak jste se k projektu dostala?
    Jsem ředitelkou budapešťského divadla Vigszínház, které se koprodukčně podílí na tomto projektu. Účastní se toho tři divadla, a já jsme ráda, že za maďarskou stranu jsme to zrovna my. Ovšem to, že jsem ředitelkou divadla, nehrálo roli v mé osobní účasti na projektu. Jsem totiž zároveň herečkou, a tak jsem společně s dalšími dvěma herečkami přijela z Maďarska na konkurs, a tu roli jsem dostala.
  • Práce s Robertem Wilsonem je pro herce neobvyklá, a dá se říci nezapomenutelná. Jaké jsou vaše dosavadní zkušenosti se zkoušením?
    Jelikož nejsem jen herečka, ale také režisérka, tak se toho hodně učím. Seděla bych v divadle od rána do večera, a dívala se, jak pracuje Bob Wilson, abych toho co nejvíce vstřebala. Většinu českých kolegů znám, protože jsem v pražském Národním režírovala čtyři inscenace, a máme spolu velmi dobré vztahy – hodně mi jako kolegové pomáhají. Musím říci, že herci, s kterými jsme se tu setkala – třeba Vláďa Javorský nebo Eva Salzmannová jsou velmi talentovaní, a zároveň velmi fajn lidi – takže, když jsem v Praze, cítím se tu vždycky velmi dobře.
  • Vy jste zvyklá pracovat s mezinárodním týmem. Tak by mě zajímalo, jestli se to nějak výrazně liší od toho, když spolupracujete se „svými“ – tj maďarskými herci?
    Ani ne. Myslím, že česká i slovenská kultura jsou hodně blízké maďarské. Máme své zvláštnosti, ale zažili jsme toho v předchozí době hodně společného, nebo podobného. Takže hodně věcí prožíváme podobně, přemýšlíme podobným způsobem.
  • Jako ředitelka divadla jistě víte, jakým způsobem se bude připravovaná inscenace 1914 uvádět v Maďarsku?
    Bude to fungovat tak, že se vždy zahraje více představení v sérii, pak uděláme měsíční pauzu, a inscenace se k nám znovu vrátí. Bude zkrátka kolovat mezi divadly, zúčastněnými v koprodukci.
  • Příprava inscenace 1914 probíhá na etapy. Co stíháte kromě ní?
    Právě jsem dokončila režii původního maďarského muzikálu, který se jmenuje POPOVÝ FESTIVAL. A na konci sezóny budu u nás režírovat hru od Johanna Nestroye.
  • 7.10.2013 23:10:15 Jana Soprová | rubrika - Rozhovory