zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Olivier Awards 2013

Podivný případ se psem

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Jaké jsou nejlepší scénické výkony v britském divadle loňského roku? Kdo je považován za nejlepšího herce a herečku? Na to daly odpověď už třicáté sedmé prestižní cen y- Olivier Awards. I když kritika upozornila na to, že ceny nejsou tak úplně spravedlivé. Do hlasování jsou totiž zahrnuty pouze státem podporované scény a divadla sdružená v Asociaci londýnských divadel (a to se týká výhradně komerčních scén). Stranou tak zůstávají divadla nezávislá. Olivier Awards se i kvůli sponzorům snaží připodobnit blyštivosti ceremoniálů amerických Tony Awards. Nicméně, ceny v každém případě odrážejí zájem diváků (oceněné inscenace jsou vesměs na dlouho dopředu vyprodány). Kritici také upozornili na systém, že pouze v subvencovaných divadlech mohou vzniknout riskantní produkce, u nichž není jistý úspěch, zatímco komerční scény sází na jistoty a tzv.slíznou smetanu, když úspěšné inscenace z Národního divadla převezmou a úspěšně je dlouhodobě hrají ve West Endu.

Nejúspěšnějším titulem minulého roku se stal Podivný případ se psem, adaptace stejnojmenného bestselleru Marka Haddona z pera Simona Stephense. Tato inscenace byla poprvé uvedena na nejmenší scéně Národního divadla Cottesloe (měli jsme možnost ji vidět v přenosu NT Live), a poté byla přenesena do divadla Apollo ve West Endu, kde dosud sklízí ovace ve stoje. Z osmi nominací jich proměnila sedm. Kromě ceny za nejlepší původní hru roku získala ocenění režisérka Marianne Elliottová (její před pár lety oceněná inscenace War Horse, rovněž z produkce NT, se hraje dosud), představitel hlavní role Luke Treadaway, který porazil v anketě takové hvězdy jako Rupert Everett, James McAvoy, Mark Rylance a Rafe Spall, představitelka jeho matky Nicola Walkerová, za scénografii Bunny Christie a Finn Ross, za zvuk Ian Dickinson a Adrian Sutton a za light design Paule Constable.

Další hvězdnou hrou je hra Audience Petera Morgana. Za roli královny Alžběty v ní poprvé získala Olivier Award za nejlepší herecký výkon Helen Mirrenová. Mimochodem, Morgan byl autorem scénáře Královna, kde stejná herečka získala loni Oscara. Mirrenová v děkovné řeči řekla s typicky britským humorem, že královna už získala cenu Bafta (za roli ji získala nejen Mirrenová, ale i skutečná královna obdržela ocenění za dlouholetou podporu divadla a filmu v Británii), takže ji jistě potěší i Olivier Award. Skromně řekla také, že nepovažuje ocenění za známku toho, že by byla nejlepší herečka, ale spíše jako znamení respektu ke královně. Nicméně, o svých kvalitách pochybnosti mít nemusí. Na její výkon pěje ódy veškerá kritika (ostatně, i my budeme mít možnost 13.června vidět představení v přenosu NT Live). Hra o královně, která po celou svou kariéru přijímá na soukromých audiencí ministerské předsedy, obsáhla celou její éru a zpodobnila ministerské předsedy od Winstona Churchilla k Davidu Cameronovi. Pro tuto inscenaci získal další vavřín Richard McCabe, který hrál roli Harolda Wilsona.

Tradičně silná kategorie muzikálů byla podle kritiky letos slabší. Důvod spatřují v tom, že mnozí producenti kvůli olympiádě posunuli datum premiér zaručených hitů na pozdější dobu, takže show The Book of Mormons a Once se představily až po uzávěrce nominací. V oblasti muzikálu zabodovali Michael Ball a Imelda Staunton ve Sweeney Toddovi, Leigh Zimmermanová pak získala ocenění za vedlejší roli v muzikálu Chorus Line. Nejlepším novým muzikálem se stali Páni v cylindrech (Tophat), výpravná adaptace slavného filmu s Fredem Astairem a Ginger Rogersovou z roku 1935. Tento výpravný titul získal ještě cenu za choreografii a kostýmy. Další slavný muzikál Billy Eliott vybojoval cenu diváků, za nejlepší dlouhodobě uváděný muzikál (hraje se ve West Endu od roku 2005). V operní kategorii zabodovala minimalistická opera Roberta Wilsona a Philipa Glasse Einstein na pláži, uvedená v Barbicanu jako součást londýnského festivalu 2012, a americký tenor Bryan Hymel za vynikající výkony v představeních Royal Opera House Trójané, Robert ďábel a Rusalka. Royal Opera House získal ocenění i v tanečních kategoriích - odnesla si je sólistka argentinského královského baletu Marianela Núñez a Christopher Wheeldon za Aeternum jako nejlepší novou taneční produkci. Nejlepším revivalem v dramatické kategorii se stala inscenace hry Eugene O'Neilla Cesta dlouhým dnem do noci a jako nejlepší rodinná show byl vyhlášen projekt Goodnight Mister Tom. Royal Court Theatre se dočkal uznání za vynikající výsledky v sezóně nových dramatických děl uváděných v Jerwood Theatre Upstairs. Speciální ocenění za celoživotní dílo byla udělena choreografce a režisérce Gillian Lynneové a dramatiku Michaelu Fraynovi.

21.5.2013 00:05:16 JaSop | rubrika - Zprávy