zvláštní poděkování
Quantcom.cz

OŠKLIVEC v Plzni

Marek Adamczyk a Kamila Šmejkalová v inscenaci Ošklivec

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Činohra Divadla J. K. Tyla v Plzni uvádí v Klubu Komorního divadla Marius von Mayenburg OŠKLIVEC. Překlad Kateřina Bohadlová; režie David Šiktanc; dramaturgie Markéta Machačíková a scéna a kostýmy Pavel Kodeda. Hrají: Marek Adamczyk, Kamila Šmejkalová, Zdeněk Rohlíček a Michal Štěrba.

Komedie předního německého dramatika je o zběsilosti naší doby, o ztrátě identity a jedinečnosti, o relativitě krásy a úspěchu a o tom, jak je nežádoucí být „out“.

Mladý talentovaný vynálezce Lette vyvinul modulární konektor 2CK, který znamená naprostou senzaci. Svůj patent má jet prezentovat na mezinárodní kongres do Brigu. Ředitel firmy Scheffler se však rozhodne místo něj poslat jeho asistenta, protože Lette kvůli své vizáži (je mimořádně ošklivý) nezaručuje dobré obchody.
Uvědoměním si svého handicapu startuje Lette řadu absurdních a fantaskních situací souvisejících s otázkami: Lze dál stejně klidně žít, když víte, že je něco jinak, než jste si celou dobu mysleli? Je chyba ve vás nebo ve společnosti? Co všechno jste ochotni udělat pro uznání, slávu nebo peníze? A je vůbec možné udržet si svou vlastní tvář, když si necháte změnit obličej?

Představitel titulní role Marek Adamczyk a Kamila Šmejkalová jsou absolventy pražské DAMU, oba nastoupili do angažmá v DJKT v dubnu t. r. Marek hraje mj. v klubové inscenaci Amazonie, Kamila na sebe upozornila v komedii Taková ženská na krku.

Marius von Mayenburg
napsal Ošklivce (Der Hässliche) v roce 2007 pro inscenaci australského režiséra Benedicta Andrewse, která měla premiéru v Schaubühne am Lehniner Platz v Berlíně. Od té doby byl text přeložen do několika světových jazyků a stal se vedle Studeného dítěte (Das Kalte Kind) jednou z jeho v zahraničí nejúspěšnějších her. Uvádějí ji divadla nejen v Evropě, ale také ve Spojených státech, v Austrálii a v Rusku. Českou premiéru měl Ošklivec v roce 2009 na nové zkušebně Divadla na Vinohradech v režii Natálie Deákové.
Vedle např. Rolanda Schimmelpfenniga, Davida Gieselmanna nebo Dey Loher patří Marius von Mayenburg mezi výrazné německy píšící dramatiky mladé generace (narodil se v roce 1972 v Mnichově). Studoval scénické psaní na Universität der Künste v Berlíně. V roce 1997 pak získal cenu pro mladé dramatiky za hru Tvář v ohni (Feuergesicht). Začal blíže spolupracovat s režisérem Thomasem Ostermeierem a posléze se stal kmenovým dramatikem a dramaturgem v Schaubühne am Lehniner Platz v Berlíně, kde působí dodnes.
Překládá z angličtiny současné britské dramatiky a nově přeložil několik Shakespearových her. Od roku 2009 také režíruje, a to především texty své (Perplex a Märtyrer), a texty Davida Gieselmanna (např. Pan Kolpert, Holubi). Přesto říká, že se veškerá jeho práce nějakým způsobem váže k dramaturgii. „Reaguji na tradice, se kterými v divadle pracujeme, reaguji na herce. A v práci pořád čtu. Pořád hledám něco, co chybí, nějaké téma, kterého se nedotýkají hry kolem mě, a tak se snažím ty hry napsat sám.“

10.12.2012 22:12:52 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Zprávy

Asociace profesionálních divadel oslavila 30. narozeniny

Asociace profesionálních divadel

Asociace profesionálních divadel (APD) oslavila narozeniny zintenzivněním své dosavadní činnosti, zejména v so ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Litava Park nabídne hvězdný line-up

Litava Park

Krásné místo kousek od Brna, město Bučovice, již podruhé zve na víkend plný skvělé hudby. Dvoudenní festival L celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Oceněné drama Píseň jmen

Píseň jmen

Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek

další články...