Ojedinělý projekt Alma v pražském Martinickém paláci
autor: archiv
zvětšit obrázekDo Prahy po několikaletém působení v různých částech světa (po Vídni a Berlíně to byly i USA) na pár představení přijel neobvyklý projekt ALMA (múza géniů). Autor Joshua Sobol a režisér Paulus Manker z náhodného projektu pro Wiener Festspiel vytvořili doslova fenomén, nový divadelní žánr, tzv. polydrama.
ALMA je nejen název představení, ale i křestní jméno hrdinky, totiž Almy Mahlerové- Werfelové, která na přelomu 19. a 20.století byla spojována jako „milenka a múza“ s mnoha muži uměleckého světa střední Evropy. Na první pohled to vypadá, že byla tzv. přítelkyní slavných mužů, tedy šikovnou dámou, která vyzobávala ve společnosti „rozinky“. Situace však rozhodně není tak jednoznačná, s většinou mužů se totiž Alma seznámila v době, kdy zdaleka nebyli tak proslavení jako dnes. Ani její život nebyl tak pohodový a bezproblémový, naopak podobal se tobogánu, s mnoha bolestivými zastaveními.
Autoři si ovšem vypůjčili postavu Almy, aby jejím prostřednictvím zkoumali vztahy ve společnosti počátku 20.století, a dokázali, že „tvůrčí energie je vždy spojena s energií sexuální.“Alma je tedy pojímána jako ženský fenomén, téměř symbol, u kterého jen těžko můžeme jednoznačně posoudit, zda byla obětí nebo královnou. v každém případě to byla žena pozoruhodná.
Představení Alma líčí v různém, paralelně probíhajícím ději období od roku 1901 do dnešních dnů. Postavy diváka provázejí dobou a místy, v nichž se odehrává různý děj. V interiérech, vybraně zařízených ve stylu doby, v selské kuchyni s kouřící polévkou, elegantních salónech s křídly, nezařízené koupelně ve sklepě a italské kavárně pátrá divák po mnohých životních proměnách Almy. Společně s herci se tedy vydáváme na cestu a každý z diváků uvidí během večera zcela jiné představení. Systém polydramatu totiž neumožňuje vidět všechno – příběh začíná na oslavě Almy, kde se u jednoho stolu sejdou všichni její milenci, ale také smetánka té době (ano, tou smetánkou jsou sami diváci). Ti pak se stávají „kamerou, zblízka i zdáli“ mohou sledovat životní cesty Almy a její vztahy k mužům. Kromě „staré Almy“ se nám nabízejí tři další Almy (některé hovoří německy, jiné anglicky, a sporadicky můžeme zaslechnout i češtinu). Záleží na tom, ke které Almě se přidáme, a kterou část příběhů uvidíme (u každé části je několik různých verzí).
Styčný bod, kde se diváci setkají, je pohřeb Gustava Mahlera a následná pohřební hostina (která je součástí představení, takže se diváci najedí a napijí). Posléze se vydávají za dalšími, tentokrát válečnými dobrodružstvími. Na konci čtyřhodinového představení se znovu setkáváme tam, odkud jsme vyšli, a to v hodovní síni, kde všichni protagonisté v jakémsi dance macabre tančí společně s figurínkou Almy, jíž trhají na kusy. ¨
V ději se tedy přímo na dosah setkáváme s významnými osobnostmi (které jsou zároveň milenci a manželé Almy) jako Gustav Mahler, Alexander Zemlinský, Gustav Klimt Walter Gropius, Oscar Kokoschka ad.
Pro představu o fenoménu polydramatu je třeba prozradit, že se představení vždy odehrávají v prostoru nějakého paláce, v němž jsou jednotlivá místa (od kuchyně, přes jednotlivé pokoje, chodby, balkony až po venkovní dvůr) dokonale vybaveny artefakty doby, a to do nejmenších podrobností. Nejrůznější efekty pak umožňují vychutnat tuto událost všemi smysly.
Pro pražské představení byl zvolen Martinický palác, Mahlerův pohřeb se odehrává přímo na Hradčanském náměstí. Účast na představení je skutečně jedinečný divadelní zážitek, a diváci se na čtyři hodiny zcela ponoří do příběhu.
V pražském představení hraje starou Almu Zdenka Procházková, další Češkou, která je současně jakousi průvodkyní příběhem, je Jana Podlipná.
Vzhledem k tomu, že lístky na představení stojí 1500 Kč, a že se v představení mluví především německy a anglicky, návštěvníky jsou spíše zahraniční hosté Prahy. Pokud však máte jisté znalosti těchto jazyků, tento ojedinělý zážitek rozhodně stojí za to absolvovat.
V Praze se hraje téměř každodenně až do konce června vždy od 20 hodin. Více se můžete dozvědět na stránkách www.alma-mahler.com.
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Hádka o umění v divadle Reduta
Slavná komedie Yasminy Rezy Obraz slaví 30 let. A nemohla si dopřát lepší oslavu než premiéru26. 4. 2024 od 19 ...celý článek
Gravity & Other Myths spojí nový cirkus s technologiemi
Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna ...celý článek
Maso Krůtí chystá inscenaci Recyclus Coitus
Soubor Maso Krůtí, královny něžného punku, chystá na květen v Divadle NoD premiéru svého doposud největšího di ...celý článek
Ježíš je na Tinderu poprvé v Česku
Městská divadla pražská uvedou v Komedii konceptuální dílo, které zvědavě zkoumá naši paralelní přítomnost ve ...celý článek
MdZ a FBM spojuje nový společný projekt EGBDF
Dvě významné zlínské kulturní instituce, Městské divadlo Zlín a Filharmonie Bohuslava Martinů představí jedine ...celý článek
Tři mušketýři klasika v komediálním hávu
Poslední premiérou v rámci sezóny 2023/2024 Městského divadla Zlín bude světová klasika z pera Alexandera Duma ...celý článek
Slovácké divadlo uvede napínavé drama
Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Michal Horáček: Český kalendář
Michal Horáček je český spisovatel, esejista, novinář, textař, básník, producent, vystudovaný antropolog. Je c celý článek
OPERA/ TANEC
Den otevřených dveří Tanečního centra Praha
Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Oceněné drama Píseň jmen
Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek