Dvakrát Jiří Havelka: Velmi společenské tance a Drama v kostce –pokus 2
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekDivadlo je vždy něco mezi barem a estetickým tvarem. Jenomže hranice divadla a baru přestaly být zřetelné... tak zní podtitul nové verze inscenace Drama v kostce. Toto heslo ovšem lze aplikovat na veškeré práce režiséra Jiřího Havelky. Vymyslí určitý rámec příběhu, který pak společně s herci naplňuje prostřednictvím improvizací, které se postupně fixují do pevného tvaru. Nicméně výsledek díky tomu, že se na něm herci podílejí vlastními nápady a s plným nasazením, působí tak, jako by vznikala právě na místě. To má zajímavý účinek i na diváky, kteří se cítí do akce rovněž zataženi. Přesně ve smyslu toho, co razí Havelka nejen ve své divadelní, ale také teoretické práci. A to, že divadlo samotné nespočívá jen ve sdělení, ale také sdílení. Společné zkušenosti, zážitku. Zůstaneme-li mimo (a to jak herci, tak i diváci), ztrácí to smysl.
Po zdařilém projektu Člověče, zkus to (tento studentský projekt z DISKU měl mimochodem nedávno obnovenou premiéru v Ypsilonce), letošní IV. ročník alternativního a loutkového herectví představil Velmi společenské tance.
Většina z nás absolvovala taneční, zažila zde první erotické vábení, přátelství, která přetrvají, velké trapasy, zpocené ruce, lety i pády. „Základní jednotkou společenských tanců je pár. Tedy muž a žena. Tak úzká spolupráce dvou lidí se blíží až k podstatě partnerské existence a je psychicky velmi náročná.“, tak zní upoutávka k inscenaci. A tak prostřednictvím jedné dívky, která nachází ve ztemnělém sále s dvěma řadami židlí po okrajích zaprášený taneční pořádek se nám před očima začínají rozvíjet příběhy...Parket se začíná zvolna zaplňovat. Na jedné straně mladé dámy, na druhé straně mladí pánové. Nastává oťukávání, snaha o seznámení, riziko odmítnutí. Tančit či netančit? Otevřít se, dát sebe sama všanc tomu druhému a zveřejnit své trapasy před přihlížejícími? Někdy to vyjde, a to se pak točíme ve víru závratné radosti. Jindy to nejde. Je tu blok, jiný jazyk, nedorozumění, nepochopení. Jak si s tím poradit? Jak spojit ty introverty, extroverty, pykniky, flegmatiky a melancholiky? Musíme ale žít, dýchat, zas a znova se pokoušet tančit. Nejlépe to jde s humorem,a le i do něj se mísí smutek. I když jsme už zažili pád na parkety, i když už jsme zažili pády daleko horší... Taneční jsou jen předehrou pro život .Mikrokosmos vztahů, které přecházejí do makrokosmu života. Vše v kostce, jakoby instantní. I když jsou to vlastně jen etudky, každý si v nich najde to své - něco, co už má za sebou, něco, co ho možná teprve čeká. Pokud stačíte, určitě se jděte na tuto poslední premiéru alternativních čtvrťáků¨podívat.
Jiří Havelka a kol.:Velmi společenské tance
Režie Jiří Havelka, dramaturgie Ondřej Cihlář, scéna a kostýmy Yumi Hayashi a Marianna Stránská, choreografie Hana Charvátová. Hrají studenti 4. ročníku KALD Barbara Humel, Kristýna Matějová, Vendula Štíchová, Tereza Tausingerová, Jakub Gottwald, Václav Jelínek, Jiří Kout, Zdeněk Pecha, Petr Vančura, Marie Štípková j.h.
Drama v kostce se poprvé objevilo na scéně Ypsilonky v roce 2005, a teď herci společně s režisérem, poučeni reakcemi a ohlasy diváků a odborníků, udělali druhý pokus. I když výchozí situace a mnohé, co se v průběhu večera na scéně objeví, nám připadá důvěrně známé, je všechno trochu jinak. Prostor zůstal, čas se změnil... Nelze vstoupit do stejné řeky. A tak se znovu ocitáme v prostoru, který sice nemá stěny, ale nelze z něj vyjít... Ale na počátku postačí trochu fantazie. Namalovat si prstem dveře, otevřít a projít jimi, zhmotnit si ve fantazii židli, stůl, popelník či skleničku. Dobrá, můžeme se lehce pohybovat ve virtuálním světě, ale jak z něj ven? Ten virtuální svět je totiž divadlo, a abychom mohli odejít (eventuelně opustit jeviště a stát se diváky), je třeba představení dohrát. Každý z herců, který se projektu účastní - Petr Vršek, Jiřina Vacková, Daniel Šváb, Andrej Polák a Jakub Slach má svůj přesně určený charakter (řečeno jinými slovy – jakousi svou malou kostku), v jehož rámci může dále rozvádět a dovádět do dokonalosti nejrůznější drobné nuance svých akcí. V divadelním světě je všechno „jako“, situace se mohou do nekonečně opakovat, facky nebolí, člověk po smrti zase vstane a hraje dál. Když nakonec přece jen dohrají, a odcházejí do hlediště, jejich podoby (zde ve formě figurín herců v životní velikosti) zůstávají trčet v jakémsi prostoru a čase navždy... Při putování světem divadla jsou herci doprovázeni hlasem shůry, který „učeně“ komentuje vztah herců a diváků, jeviště a hlediště, a charakterizuje řečí odbornou jednotlivé fenomény divadelního světa. Je to cesta nejen poučná, ale nesmírně zábavná. Ono vznikání a zanikání situací v jednom a tom samém okamžiku, nabalování významů, které nám dojdou až ve chvíli, kdy už jsou vlastně pasé, nutnost fantazie a hravosti v našem životě, bez které zůstaneme tupí a prázdní, trapně materialisticky bezmocní, uvědomění si faktu, že jsme současně herci i diváci a jedno bez druhého nemůže existovat - to je jen pár pocitů, které si odnesete jako dárek z tohoto představení. A doporučení pro studenty herectví – dokonalá teoretická i praktická divadelní lekce.
Jiří Havelka a kolektiv: Drama v kostce - pokus 2. Režie Jiří Havelka; výprava Vladimír Němeček a dramaturgie Ondřej Cihlář. Hrají: Petr Vršek, Jiřina Vacková, Daniel Šváb, Andrej Polák.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Dub: empatické přijímání zpráv
Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek
Hostina dravců: když jde o život
Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Časopis 19 - sekce
HUDBA
Společně s Medial Banana si zaplaveme v moři času
Slovenská kapela Medial Banana vydala novou desku a nyní s ní vyráží na turné. Brněnským fanouškům novinku Mor celý článek
OPERA/ TANEC
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Petr Sís - 75
GEN: Petr Sís
Portrét mezinárodně uznávaného autora knih pro děti, ilustrátora, grafika a tvůrce animovanýc celý článek