zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Budiž světlo

Ve Státní opeře v Praze byla dne 5. září uvedena obnovená premiéra Verdiho opery Trubadúr. Vedle výkonů zpěváků upoutá diváky scéna, a zvláště zajímavé světelné efekty, například pohyby reflektorů.
Státní opera se řadí vedle plzeňského Divadla Josefa Kajetána Tyla ke scénám, kde prožitek z představení je umocněn využitím technologie inteligentních svítidel. K těmto instalacím se řadí také muzikálové produkce Mrazíka a nového Hamleta. Projektováním, instalací, a záručním i pozáručním servisem v oblasti osvětlovacích technologií se zabývá firma HIGH TECH DESIGN s.r.o.Nechá se skloubit technologie s uměním? Světelný park pomáhá navodit atmosféru, zejména díky charakterotvorné funkci světla. Osvětlení scény se řadí k jednomu kamínku z celé mozaiky, není možné, aby vyčnívalo. Z tohoto důvodu si divák ani nesmí uvědomovat použití technologie svícení. Jaké jsou výhody použití inteligentních svítidel v moderní scénografii a dramaturgii divadel, kam směřuje svícení do nového tisíciletí?
Jako lidská společnost prodělává svůj vývoj, ani osvětlovací techniky není tohoto ušetřena. Trendy a technologie v oblasti osvětlovací techniky ukazují na nejnovější druh světel, který je právem označován termínem inteligentní světlo.
Tato světla mají řadu výhod i nevýhod. Jedno inteligentní svítidlo nahradí až několik konvenčních svítidel. Například světlo, které má 575 výbojku, svojí teplotou a intenzitou přesvítí cca 5 až 10 kW spotů, tedy klasických konvenčních "štichů".
Dokážeme si představit reflektor u fotografa. Obrovské těleso, před jehož skleněným okem se nechá vyměnit filtr, a tak se najednou novomanželé ocitnou před modrým pozadím. Samozřejmě se nám připomenou skládací štafle opodál, kdy fotograf absolvoval krkolomný výstup z důvodu této výměny. U divadelních reflektorů tomu není jinak, jakmile potřebuje režisér nebo scénograf navodit náladu zapadajícího slunce, a k tomu hned následně interiér sklepní místnosti, musí mít na portálech připravený příslušný počet reflektorů s modrým filtrem, rovněž tak reflektory s filtrem červeným.
Technologie inteligentních světel přichází s jednoduchostí přeměny druhu filtru, s možností rychlé a hlavně plynulé změny intenzity světla. Dále nabízí možnost pohybu po osách x nebo y, změnu barevného spektra a mnoho dalších vymožeností. Světla za vás pracují dle vašich pokynů nebo požadavků režiséra, scénografa, případně light designéra. Jejich inteligence spočívá v rychosti přesvícení scény.
Světla spoří čas, ale zejména energii. Jak tomu je při instalaci těchto světel, vyžaduje se složitá příprava, nákresy a výpočty? Při instalaci této světelné technologie se rovněž vyplatí mít koncepci. Jaký repertoár budu hrát, jaký druh prostoru má být nasvěcován. Instalace vyžaduje trochu více rozvahy, vyplatí se. Firma HIGH TECH DESIGN s.r.o má již své zkušenosti, a hlavně některé projekty za sebou. Za všechny hovoří Státní opera. Nepracuje se světly jen v divadlech, ale rovněž umí navrhnout a zajistit osvícení exteriérů, výstavních stánků, multimediálních konceptů nebo klubů.
Vraťme se k divadlu. Pokud se čtenáři podívají do našeho divadelního slangu, mohou tam najít pojem štych, tedy činnost, kdy světelný kužel sleduje pohyb herce. Jak jsou na tento úkol připravena inteligentní světla, určitě nenahradí ruční práci osvětlovače? Firma HIGH TECH DESIGN s.r.o nabízí dva systémy automatického sledování. MARTIN LIGHTING DIRECTOR pracuje na principu snímání infra paprsků, které vyzařuje snímaná osoba pomocí vysílače a ten je snímám souřadnicově dalšími snímači VHF ( resp. UHF) v prostoru 20x20m. Tyto informace vyhodnocuje software, který už je propojen s regulátorem a inteligentní svítidla už jsou programována dle potřeby režiséra.
Druhý systém TRACPOT je jednodušší. Funguje na systému snímání laserem, ten dovoluje snímat určitý prostor, který je předem kalibrován právě zmíněným lasereovým paprskem. Tyto informace opět snímá software a společně je propojen na stativ, který je ovládán mechanicky a pracuje se jako s klasickým sledovacím spotem. Nejde tedy o svítidlo, ale o jakési "řídítka" s kamerou a touch panelem pro okamžité spouštění jednotlivých možností inteligentních svítidel.
Štychování, změna intenzity světla, korekční filtry, různé druhy rastrů, obrazců, prisma efektů, patentovaný sytém profilování PAL s možností zaříznutí jakékoliv čtyřstranné plochy a plné mixování barevného spektra CMY s možností volby až 1 400 000 barevných konbinací. K tomuto výčtu musíme doplnit možnost programování osvětlení přes ovládací pult nebo počítač. Pulty jsou přizpůsobené inteligentním světlům -- každých DMX regulátor lze doplnit konfigurací jednotlivých svitidel, např. pomocí Internetu. Dají se využít pro generování různých pohybů světel. Každý scénograf nebo osvětlovač má možnost si celou technologii vyzkoušet diky další specializaci firmy MARTIN a tou je 3D software MARTIN SHOW DESIGNER pro vizualizaci jednotlivých scén, tedy program, kterým si vymodelujete scény, včetně kulis a objetů na scéně. Program Vám následně předvede budoucí reálný výsledek. Zástupci firmy přijedou a vysvětlí všechny možnosti.
Použití technologie inteligentních svítidel dokáže vytvořit z divadelního představení příjemný a nečekaný zážitek. Montáží barevného světla se mohou vytvořit, tak působivé barvy, které mohou děj ještě více zdůraznit. Světla vytvoří konkrétnější náladu, ať již ponurou nebo veselou, a o to v divadle jde, působit na divákovi emoce, všemi možnými scénickými a výrazovými prostředky, k nimž světelná technologie bezesporu patří.

Nechá se skloubit technologie s uměním? Světelný park pomáhá navodit atmosféru, zejména díky charakterotvorné funkci světla. Osvětlení scény se řadí k jednomu kamínku z celé mozaiky, není možné, aby vyčnívalo. Z tohoto důvodu si divák ani nesmí uvědomovat použití technologie svícení. Jaké jsou výhody použití inteligentních svítidel v moderní scénografii a dramaturgii divadel, kam směřuje svícení do nového tisíciletí?
Jako lidská společnost prodělává svůj vývoj, ani osvětlovací techniky není tohoto ušetřena. Trendy a technologie v oblasti osvětlovací techniky ukazují na nejnovější druh světel, který je právem označován termínem inteligentní světlo.
Tato světla mají řadu výhod i nevýhod. Jedno inteligentní svítidlo nahradí až několik konvenčních svítidel. Například světlo, které má 575 výbojku, svojí teplotou a intenzitou přesvítí cca 5 až 10 kW spotů, tedy klasických konvenčních "štichů".
Dokážeme si představit reflektor u fotografa. Obrovské těleso, před jehož skleněným okem se nechá vyměnit filtr, a tak se najednou novomanželé ocitnou před modrým pozadím. Samozřejmě se nám připomenou skládací štafle opodál, kdy fotograf absolvoval krkolomný výstup z důvodu této výměny. U divadelních reflektorů tomu není jinak, jakmile potřebuje režisér nebo scénograf navodit náladu zapadajícího slunce, a k tomu hned následně interiér sklepní místnosti, musí mít na portálech připravený příslušný počet reflektorů s modrým filtrem, rovněž tak reflektory s filtrem červeným.
Technologie inteligentních světel přichází s jednoduchostí přeměny druhu filtru, s možností rychlé a hlavně plynulé změny intenzity světla. Dále nabízí možnost pohybu po osách x nebo y, změnu barevného spektra a mnoho dalších vymožeností. Světla za vás pracují dle vašich pokynů nebo požadavků režiséra, scénografa, případně light designéra. Jejich inteligence spočívá v rychosti přesvícení scény.
Světla spoří čas, ale zejména energii. Jak tomu je při instalaci těchto světel, vyžaduje se složitá příprava, nákresy a výpočty? Při instalaci této světelné technologie se rovněž vyplatí mít koncepci. Jaký repertoár budu hrát, jaký druh prostoru má být nasvěcován. Instalace vyžaduje trochu více rozvahy, vyplatí se. Firma HIGH TECH DESIGN s.r.o má již své zkušenosti, a hlavně některé projekty za sebou. Za všechny hovoří Státní opera. Nepracuje se světly jen v divadlech, ale rovněž umí navrhnout a zajistit osvícení exteriérů, výstavních stánků, multimediálních konceptů nebo klubů.
Vraťme se k divadlu. Pokud se čtenáři podívají do našeho divadelního slangu, mohou tam najít pojem štych, tedy činnost, kdy světelný kužel sleduje pohyb herce. Jak jsou na tento úkol připravena inteligentní světla, určitě nenahradí ruční práci osvětlovače? Firma HIGH TECH DESIGN s.r.o nabízí dva systémy automatického sledování. MARTIN LIGHTING DIRECTOR pracuje na principu snímání infra paprsků, které vyzařuje snímaná osoba pomocí vysílače a ten je snímám souřadnicově dalšími snímači VHF ( resp. UHF) v prostoru 20x20m. Tyto informace vyhodnocuje software, který už je propojen s regulátorem a inteligentní svítidla už jsou programována dle potřeby režiséra.
Druhý systém TRACPOT je jednodušší. Funguje na systému snímání laserem, ten dovoluje snímat určitý prostor, který je předem kalibrován právě zmíněným lasereovým paprskem. Tyto informace opět snímá software a společně je propojen na stativ, který je ovládán mechanicky a pracuje se jako s klasickým sledovacím spotem. Nejde tedy o svítidlo, ale o jakési "řídítka" s kamerou a touch panelem pro okamžité spouštění jednotlivých možností inteligentních svítidel.
Štychování, změna intenzity světla, korekční filtry, různé druhy rastrů, obrazců, prisma efektů, patentovaný sytém profilování PAL s možností zaříznutí jakékoliv čtyřstranné plochy a plné mixování barevného spektra CMY s možností volby až 1 400 000 barevných konbinací. K tomuto výčtu musíme doplnit možnost programování osvětlení přes ovládací pult nebo počítač. Pulty jsou přizpůsobené inteligentním světlům -- každých DMX regulátor lze doplnit konfigurací jednotlivých svitidel, např. pomocí Internetu. Dají se využít pro generování různých pohybů světel. Každý scénograf nebo osvětlovač má možnost si celou technologii vyzkoušet diky další specializaci firmy MARTIN a tou je 3D software MARTIN SHOW DESIGNER pro vizualizaci jednotlivých scén, tedy program, kterým si vymodelujete scény, včetně kulis a objetů na scéně. Program Vám následně předvede budoucí reálný výsledek. Zástupci firmy přijedou a vysvětlí všechny možnosti.
Použití technologie inteligentních svítidel dokáže vytvořit z divadelního představení příjemný a nečekaný zážitek. Montáží barevného světla se mohou vytvořit, tak působivé barvy, které mohou děj ještě více zdůraznit. Světla vytvoří konkrétnější náladu, ať již ponurou nebo veselou, a o to v divadle jde, působit na divákovi emoce, všemi možnými scénickými a výrazovými prostředky, k nimž světelná technologie bezesporu patří.

1.4.1999 14:27:34 | rubrika - Firmy ...

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 18. týden

Janet Jackson

Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 18. týden

Po strništi bos

Po strništi bos
Hořká komedie o válečných letech strávených na malém městě. Pražská rodina Součkových se mu celý článek

další články...