zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Racek v Aréně - katarze v hledišti

Z inscenace Racek - Komorní scéna Aréna

autor: archiv divadla   

Nově zahnízděný Racek v Komorní scéně Aréna patří ke zdejší skupině inscenací, které “jdou do sebe“- čili zkoumají podstatu a funkce divadla a umění, úspěchu a nadání k tvorbě. Osudová dilemata zasahující do života každého umělce, vyhrocená v bravurním sto let hraném díle z pera ruského klasika, vždy překvapuje svou trefnou aktuálností a umožňuje divákům stejně jako hercům skrze postavy dospět k analýze vlastních postojů k těmto otázkám.
Specifičnost Racka v Aréně spočívá v znamenité režijně-dramaturgické koncepci výkladu psychologie nejednoznačných čechovovských postav, jejich vzájemných vztahů a jednání. Žánrové zařazení: komedie o čtyřech dějstvích vypovídá o tom, že humor je důležitou součástí inscenace, jenže právě snaha o komické vyznění pro odlehčení vypjatých situací působí, vedle mistrovského ztvárnění vroucích vášní a prchavých citů, zbytečně nuceně a předvídatelně.

Jedinečný divácký zážitek tvoří další vynikající výkon Michala Čapky jako Trepleva, především v dialozích s nevyzpytatelnými ženami-herečkami Ninou Zarečnou (Tereza Dočkalová) a svou matkou Irinou Arkadinovou (Alena Sasínová –Polarczyk). Touha odpoutat se od dětství ve stínu slavné matky a vyrovnat se s legendou jejího druha-spisovatele Trigorina /Dušan Škubal/ a beznadějná láska k Nině ho dovedou až k sebevraždě, v momentě, kdy se vydá na dráhu anonymního autora povídek do literárních časopisů. Stejně jako jeho hra, vyvolá dojem, zneklidňující atmosféru, ale nedokáže napsat jedinou“ živou postavu“.

Relativnost generačních protestů umocňuje zdvojení v jednání Máši a její matky, které se ponižují pro drobeček lásky od mužů, kteří je nemilují. Zrcadlení je zjevné i mezi Ninou-přírodní naivkou a Arkadinovou-rafinovaně protřelou, již kreaturně zhýralou, a také mezi Treplevem a Trigorinem. Síla inscenace se opírá o skvěle fungující celek, bravurní ztvárnění vedlejších rolí / Josef Kaluža jako Medvěděnko, Dana Fialková jako Paní správcová/ s citlivou hudbou Nikose Endoginise, závěr podtrhuje projekce konce divadelní hry na divadle. Svoboda letu Racka, přerušená výstřelem z pušky, pak zkáza toho, kdo stiskl spoušť. A divadlo, které dál vyzývavě stojí v parku a opona se třepotá ve větru………………..

Anton Pavlovič Čechov Racek
Překlad Leoš Suchařípa; výprava Lucie Loosová; dramaturgie Tomáš Vůjtek; hudba Nikos Endoginis; režie Ivan Krejčí.
Osoby a obsazení: Irina Arkadinová-Treplevová (Alena Sasínová-Polarczyk); Konstantin Treplev (Michal Čapka); Petr Sorin (Pavel Cisovský); Nina Zarečná (Tereza Dočkalová); Ilja Šamlajev (René Šmotek); Pavlína (Dana Fialková); Máša (Tereza Tisovská) a další.
Premiéra v divadle komorní scéna Aréna 9. prosince 2006.

18.12.2006 23:12:25 Doubravka Krautschneiderová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek


Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek


Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Luboš Pospíšil má nový singl

Luboš Pospíšil

Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...