zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Norbert Lichý: Cílíme na mladé i v klasice

Norbert Lichý v inscenaci Cinzano

autor: Scena.cz   

Divadlu Petra Bezruče šéfuje přes rok. Umělecký šéf Norbert Lichý je s tímto divadlem spjatý též jako herec. Na jevišti ho můžeme vidět například v hrách Trainspotting, Idiot, Se stromy nebo bez nich a v dalších.
Divadlo Petra Bezruče má punc divadla pro děti a mládež, jak říká „máme to vlastně od začátku přišité“. Osobně nemá rád označení běžný divák, prý mu to připomíná „něco jako „běžný“ prací prášek“. Hovořili jsme proto o titulech na repertoáru divadla, o záměrech na příští sezónu. Velkou radost má Norbert Lichý z připravované premiéry J.A. Pitínského – „v Ostravě ještě nerežíroval“.
Kromě hraní a šéfování se také věnuje skládání hudby. Jak se cítí, když slyší vlastní muziku v inscenaci? „Je to výhodnější v tom, že vím jak by měla být dlouhá, jakou by měla mít atmosféru, o čem by měla být.“ Dále potvrdil, že hudbu skládá hrozně rád.
„Neříkám že dobře, ale skutečně rád. Když se člověk věnuje dlouho jenom jedné disciplíně, tak v ní zabředne. Díky muzice mám možnost dělat ještě něco jiného. Kromě jiného se mohu na text dívat z jiné strany než jako herec. Sleduju postupy režiséra, kterými se dobíráme toho co, jak a proč by mělo být, a je to pro mě jako pro herce nesmírně zajímavé a obohacující. Když se pak hudba povede, mám radost.“

  • Divadlo Petra Bezruče na festivalu Ostravar představilo všechny aktuální tituly. Hlavním důvodem bylo předvést vše, co se produkuje. Další scénu kromě velkého jeviště máte Márnici.
    Vlka se nebojíme, proto i Márnice, tedy alternativní prostor, kde hrajeme mimo předplatné. V minulosti jsme tam hráli Schwabovy Prezidentky a podobné „problematické“ věci, u kterých jsme nevěděli jaký budou mít ohlas. V současnosti tam hrajeme inscenaci Se stromy nebo bez nich, která bude mít v květnu derniéru. Taková klasická konverzačka o dvou lidech, o manželství, které prochází krizí, která je nevyhnutná, dialogy se opakují tak jak to bývá v podobných situacích i v životě. Pro našeho „běžného“ diváka, jak se říká (sám toto sousloví nesnáším, připomíná mi to něco jako „běžný“ prací prášek) je tato inscenace přijatelná a lidé se baví, zvláště samozřejmě ti, kteří něco takového prožívají nebo prožili.
  • Jak sám říkáte, máte punc divadla pro mladé. K Trainspottingu přibyla další hra této kategorie – Popcorn…
    Máte pravdu. Rovněž cílená hra pro mladé. Volně navazuje na cool dramatiku, takové spíš poohlédnutí za ní. Myslím si, že mladí to berou.
  • Na repertoáru máte hru současného slovenského dramatika Viliama Klimáčka Mária Sabina.
    Hra s nesmírně zvláštní poetikou, zvláštním napětím, někde v sanatoriu, dvě siamská dvojčata se svoji despotickou matkou. Přicházejí různé zvláštní postavy jako Jacek – pašerák, který je spíš teda Jánošík, Mojše a podobné postavičky z hor. Hra, která je také příjimána s velikým ohlasem.
  • Jak jste se dostali ke Klimáčkovi? Setkali jste se s jeho tvorbou dříve?
    Ta hra vyšla v SaD-u, což bylo dobře a protože takhle byla k přečtení. Dramaturg ji vybral jako jednu z možností. Osobně, když jsem si ji přečetl, tak mě nadchla, abych řekl pravdu. Skutečně má takové to zvláštní poetické vidění, o kterém jsem si myslel, že by se dalo na jevišti udělat, že to je to divadlo, které mám rád.
  • Tituly zahrnují širokou škálu. Jaká témata vás oslovují jako divadelníky?
    My jsme vždy byli divadlo pro děti a mládež, měli jsme to dlouhá léta ve statutu, máme to vlastně od začátku přišité. Snažíme se zvolit hry, které mladému divákovi něco dají. Buďto co je potká za čas, nebo s čím se střetává teď. Anebo s čím se třeba setkává v masmédiích a neví přesně co si o tom myslet, protože ono je to kolikrát hrozně těžké porozumět tomu, co se v masmédiích děje. Takže vybíráme hry hlavně aby byly aktuální, aby byly nové. A taky autory hledáme v té nejmladší generaci. Pro tuto i příští sezónu.
  • V březnu jste nasadily Ganetovy Služky. V květnu bude mít premiéru hra Strašidlo cantervillské. Co připravujete?
    Dohodli jsme se s panem režisérem Pitínským, který v Ostravě ještě nedělal a z čehož mám velkou radost. I když dvě aktovky Fosseho, které si vybral, asi nebudou jednoduché. Nebude to žádná „řachačka“. Potom by měl režírovat Andrzej Celiński, který tu v minulosti režíroval Ústa Micka Jaggera, mimochodem také nominován na Oscara za film Děti Leningradu. Sáhne nejspíš po hře Stephena Kinga, ale to ještě není jisté. Potom by měl u nás nastoupit jako umělecký šéf pan Jan Mikulášek, který své tituly tají.
  • Jaký je váš vztah ke klasickým titulům?
    Nevyhýbáme se jim a chtěli bychom navázat na výborné inscenace Idiota, Hamleta a jiných. Uvažujeme o nějaké hře pana Ibsena k jeho výročí. Chtěli bychom hlavně něco, co bude zajímat mladé diváky, protože ti, když jdou na klasiku, jsou zvědaví na to, jak se hraje klasika u Bezručů. Snad se tuto tradici podaří dodržet, doufám, že diváci nás neopustí. Doufám, že budeme dělat dobré divadlo i nadále.
  • 9.5.2005 00:05:05 Rudo Leška | rubrika - Rozhovory

    Časopis 17 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Bastard (Městské divadlo Brno)

    Časopis 17 - sekce

    HUDBA

    Mirai - Tomodachi

    Přebal alba

    Vychází očekávaná deska Tomodachi. Ta se přidává do katalogu kapely Mirai k platinově oceněným albům Konnichiw celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Literární tipy 18. týden

    Vita a Virginia

    Tajemství života KHM
    Pátrání po nevyjasněných záhadách v životě básníka Karla Hynka Máchy (2010). Režie I. celý článek

    další články...