zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Jeden čas seje, jeden plody sbírá

Poslechnout si výbor z poezie středověku a renesance v současné hudební podobě v románském sklepení má samo o sobě zvláštní kouzlo. Onen mystický dojem způsobil nejen genius loci daného místa domu U tří divých v Řetězové ulici, kde se nachází nové divadélko Forbína pod Monmartrem, ale zejména herecky i pěvecky kultivované výkony Daniela Dobiáše (autor hudby) a Táni Fišerové (přednes). Čtvrtek 26. října byl zasvěcen premiéře nového pořadu této dvojice Jeden čas seje, jeden plody sbírá. Dvacetpět písní z osmého až sedmnáctého století od evropských autorů, renesančních myslitelů a vědců jsou doplněny o jejich životopisná data. Lépe pochopíte čím se trápili, přednes je pak plastičtější a živější.

V pořadu zazněly texty myslitelů spolu s písněmi nezbedných žáků. Divák slyšel modlitbu i dráždivý kuplet spolu s úvahou o životě. Dramaturgie byla vedena citlivou rukou. K tomu Táňa Fišerová: "Vyvážení mezi dvěma póly textů jsme hledali dlouho. Přeci jen po textu Bruna nelze dát píseň Pastýřskou."
Vedle sebe se sešly myšlenky autorů tak vzdálených jako byl František z Assisi, Václav Lucemburský, Thomas More, William Shakespeare nebo Giordano Bruno. Který z textů zaujal samotnou T. Fišerovou? "Miluji všechny. Vemte si například texty o lásce. Oni uměli o tomto tématu tak bravurně psát. Ty texty obsahují skrytou erotiku, náboj, ale vždy v plné čistotě."
Daniel Dobiáš zkomponoval rytmicky i melodicky nápaditou hudbu, která poezii nejen doprovází, ale plně ji obohacuje. Velkou úlohu sehráli zároveň překladatelé. "S velkou úctou zhlížíme k panu Hilskému." doplňuje Fišerová, "Samozřejmě ke jménům jako Gustav Franzl, Hanuš Jelínek není třeba nic dodávat."
Divák při tomto pořadu nejen seje, ale i sbírá plody. Zpívané i přednášené texty v interpretaci Táni Fišerové za spoluhraní Daniela Dobiáše jsou v podstatě hereckými šansony, které vycházejí ze stoletých kamenů divadélka Forbína pod Monmartrem. Pocity a hrnoucí se myšlenky, témata zpracovaná před staletími a přece stále znovu a znovu prožívaná jako ryze současná.

5.12.2000 | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek


Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Eurovision Song Contest 2024

Aiko

Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 19. týden

Věčný Egypt

Věčný Egypt: Dědictví
Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek

další články...