zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Úplné (ekologické) zatmění

Matěj Stropnický a Daniel Krejčík (Úplné zatmění)

autor: Alena Hrbková  

zvětšit obrázek

Divadlo SpoluHra pluje pražskou divadelní scénou téměř dva roky a za tu dobu si získalo četný divácký okruh. Dalšího zpracování se na českých jevištích dočkalo drama Christophera Hamptona
Úplné zatmění (připomeňme – Moravské divadlo Olomouc, 2017; Klicperovo divadlo, 2017; Oldstars o.s. Praha, 2016; Městské divadlo Mladá Boleslav, 2013). Samotný příběh vztahu dvou prokletých básníků Paula Verlaina a Arthura Rimbauda je velmi dobrou hereckou příležitostí pro ústřední dvojici. Připomeňme, že Petr Mikeska před časem získal za roli Paula Verlaina Cenu Thálie.

Divadlo SpoluHra tuto inscenaci uvádí v prostorách La Fabrika. Za režijní pult usedl Jakub Čermák, který text spolu s Markétou Holou (rovněž dramaturgyně inscenace) upravil. Autorem překladu je František Fröhlich. Na výpravě se podílela Martina Zwyrtek, hudba složil Adam Kratochvíl. Na jevišti se někdy až v tvrdých kontaktních akcích potkávají Matěj Stropnický (Paul Verlaine), Daniel Krejčík (Arthur Rimbaud) a Sandra Nováková (Matylda Verlainová).
Režisér Jakub Čermák nabízí takřka historický příběh implantovaný do kultury mobilů. Scénografie vsadila na částečně šikmou plochu, symbol vratkosti a nebezpečí. K tomu je nutno přidat používání osvěžovače vzduchu ze strany mladé paní Verlainové (snad symbol čistoty vztahu?), umělého nafukovacího pejska. K tomu stejně žlutě obalené knihy… A mnoho dalších technologických vychytávek, jako např. televize s projekcí Verlaina v seriózním obleku s červeným motýlkem, který neustále proklamoval, později se ukázalo, že recitoval vlastní básnickou tvorbu. Do toho režisér použil laserové brýle u enfant terrible Arthura Rimbauda. Vše doplnila moderní až tklivá hudba Adama Kratochvíla.
Divák vnímá tři jasně kostýmy ohraničené postavy – až usedlého Verlaina (šedivé sako až k hranici županu), kostýmově provokativní paní Verlainové (ostře červené body, následně zářivě bílé prostorově výrazně plastické šaty). A do toho všeho vstupuje provokativní, sladký hejsek. Jeho semišové narůžovělé kamaše jsou ještě stravitelné, ale volné šusťákové trenýrky přes ně, to už je skutečně provokace, modrá mikina s kapucí ladí k umělému kožichu.

A co nám herci tlumočí? Zvrácenost? Věrnost? Čarování lásky? Moc peněz? Bohatství chudoby? Vždyť i když jsem bez finančních prostředků, pokud mám vedle sebe někoho blízkého, který mě podrží, nejsem na dně, ale jsem bohatý v citech, ve vztahu.
Matěj Stropnický se své divadelní premiéry (nepočítáme-li do výčtu jeho hereckých rolí politickou kariéru a účinkování na gymnasiálních besídkách…) v roli Verlaina zhostil na výbornou. Zpočátku ho svírala tréma, a trochu ho brzdila ve výslovnosti, ale posléze, kdy z něj nervozita opadla, byl skvělý. Nepřehrával ani ve výrazu, a důkladně dával divákovi ochutnat niterní znalost významu textu.
Daniel Krejčík předává divákovi svůj talent plnými doušky. V roli je skutečně na zabití, provokativní, vypočítavý, mlsný, vydíravý… ale to vše může být krytí a maskování věrné a citlivé duše.
Sandra Nováková jako třetí postava, a jediný ženský prvek inscenace, působí povrchně jako věrná manželka, partnerka, pro kterou se někdy používá označení věrná „blbka“. Její příslovečná naivita ale zahaluje dravost o své právo na manžela, kterého vroucně miluje, a vlastně si ho díky otcovým penězům i vydržuje. Velmi příjemně působí v choreografiích znázorňující její vztah k narozenému dítěti. Velmi důkladně zapadá do celého umělého světa zhýralých vztahů.
Inscenace Úplné zatmění divadla SpoluHra se zařadilo mezi impozantně emocionálně vypjatá představení s využitím moderních výrazových jevištních prostředků (např. projekce úst jednoho herce v mobilu, kdy ten ho přikládá na ústa ostatních protagonistů – jedněmi ústy hovoříme!!!). Úplné zatmění si jistě diváky najde nejen pro zpracování homosexuální látky a v tomto případě ztvárněné partnery, co spolu žijí ve svazku, ale hlavně pro zpracování složitých cest lásky, víry, obětavosti, hledání, generačního souznění…. a určitě ne pro úplné ekologické zatmění!?

www.spolu-hra.cz

4.2.2019 17:02:33 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 20. týden

Jitka Molavcová a Jiří Suchý (Árie měsíce)

13. komnata Kuby Ryby
Hudebník, skladatel, textař, zakladatel nejznámější punk-popové skupiny Rybičky 48, b celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...