Marián Pecko zkouší v Pardubicích Ondinu
autor: archiv divadla
Marián Pecko je slovenský režisér, který v Pardubicích zkouší poprvé, ale velmi dobře ho znají v sousedním Hradci Králové, kde režíroval v poslední době hned dvě inscenace: Jeffersovu Pastýřku putující k dubnu a Dům Bernardy Alby. Z obou je cítit velmi pevná režisérova ruka.
Hodně. Blížím se k sedmdesátce. K divadlu jsem se dostal už asi v sedmnácti letech přes muziku. Měl jsem kapelu, psal jsem texty, jenom textů jsem napsal okolo stovky, a tak jsem si myslel, že se budu v životě zabývat tím. Jenže jako muzikant jsem jednou vstoupil do divadla a už jsem tam zůstal. Posledních osmnáct let jsem strávil v Divadle Na rázcestí. Prošel jsem v něm řadou profesí a už deset let v něm působím jako režisér a umělecký šéf.
Divadlo Na rázcestí se zaměřuje na divadlo pro děti i pro dospělé, hrajeme ho i s loutkami i s živými herci, současně udržujeme kontakty s různými alternativními proudy, pořádáme dílny, navštěvujeme všelijaké akce v zahraničí, v Čechách hodně spolupracujeme s režisérkou Zojou Mikotovou, která pracuje s neslyšícími herci, takže ten název si snad zasloužíme.
To ano, já nejsem žánrově nějak vyhraněný. Základní požadavek, který na divadlo mám, je profesionalita, tu musím cítit, profesionalitu mám spojenou s odevzdáním se nějaké věci a v takovém případě sleduji představení se stejným zaujetím, s jakým ho herci hrají, ať už je to komedie nebo tragédie. Nedávno jsem režíroval operu Čarostřelec, zajímalo mne to a byl jsem rád, že pracuji v opeře.
To ano, ještě bych jeden profesní sen měl. Cirkus. Chtěl bych spojit cirkus s divadlem, hrát divadlo v šapitó. Ale není to samozřejmě jednoduché a závisí to na spoustě grantů, protože bych chtěl vybudovat na určitou dobu velmi kvalitní mezinárodní tým. Jezdím často do Francie a navštěvuji tam cirkusy, takže vím, že i cirkusy dokážou být žánrově velmi odlišné, originální a nezapomenutelné. Je jedno, jestli je člověk v divadle anebo v cirkuse, ale ty dvě hodiny, které tu stráví, by měly být odlišné od těch zbývajících dvaceti dvou hodin jednoho dne.
Pravidelně v Polsku, Maďarsku, v Čechách, ale hráli jsme třeba i v Africe nebo v Indii, černé divadlo, kde není tolik potřeba text.
Zatím jsem mile překvapen. Dobře se mi spolupracuje s herci a čím dál tím více se mi líbí text. Je v něm určitá nejednoznačnost, která člověka nutí, aby si sám odpovídal na otázky, které mu hra dává, a aby si odpovídal po svém. Já si nemyslím, že by divadlo mohlo za někoho odpovídat na jeho otázky, ale může moudře, dobře a smysluplně otázky naznačovat, klást.
Děkuji za rozhovor a těším se spolu s Vámi na moudře kladené otázky po smyslu lidského trvání v pardubické Ondině.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Rozhovory
Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl
Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Anna K. představila svoje Údolím včel
Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek
OPERA/ TANEC
Den otevřených dveří Tanečního centra Praha
Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kultovní punkový opus Jubilee
Jubilee
Dokud je hudba dost nahlas, neuslyšíme, jak se hroutí svět! Kultovní punkový opus s mnoha známými p celý článek