zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Nominace na Thalie za rok 2015 v oboru činohra

Jindra Janoušková - Kdo se bojí Virginie Woolfové?

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

V oblasti činohry tentokrát mají hodně výrazný podíl mimopražští umělci. Odborná porota ve složení: Jana Paterová (předsedkyně), Ljuba Benešová, Tomáš Engel, Alexandra Gasnárková, Jiří Hanák, Ondřej Kepka, Tatjana Lazorčáková, Luděk Nešleha, Miroslav Rataj, Jaroslav Someš, Jan Šotkovský, Radka Tesárková a Michal Zahálka rozhodla následovně:

Nominace na Cenu Thálie 2015 za mimořádný ženský jevištní výkon

Jindra Janoušková za roli Marthy v inscenaci Kdo se bojí Virginie Woolfové?, kterou nastudoval ve Východočeském divadle Pardubice režisér Petr Novotný.
Zdůvodnění: S rolí Marthy se Janoušková potkala ve správný čas a ve správném hereckém nastrojení. Od režiséra dostala do vínku naprostou obnaženost; hraje se totiž v aréně na komorní scéně a herečka tak před diváky odkrývá absolutně vše z nitra postavy. Využívá veškeré herecké prostředky – od nejjemnějších gest po výbuchy hysterie, která záměrně působí nepřirozeně. Její výkon je plnokrevný, citlivý, pečlivě vystavěný a nechybí mu ani animální sexualita.

Veronika Korytářová za dvojroli Komik-Mefistofeles v inscenaci Fausta, kterou jako svou poslední nastudoval Ivan Rajmont v Divadlo F. X. Šaldy Liberec.
Zdůvodnění: Korytářová tvoří postavu Komika a Mefistofela s absolutní bravurou pohybovou i mimickou, dokonalým zvládnutím jevištní řeči. Její niterná interpretace Goethova textu dokáže diváky naplnit dramatickým napětím a dechberoucím zájmem o život svěřené postavy. Jde o výkon zcela mimořádný, umělecky pravdivý a strhující.

Zora Valchařová Poulová za roli Violet Westonové v inscenaci Srpen v zemi indiánů, kterou nastudovala režisérka Tereza Karpianus v Klicperově divadle Hradec Králové.
Zdůvodnění: V inscenaci, která oproti textu překvapivě akcentuje groteskní rys situací, vytváří Valchařová Poulová ve své Violet uvěřitelnou, životnou figuru, která nenuceně přechází mezi realismem a prudkou stylizací. Jako dominantní matka rodu umí být nejen děsivá, trapná a zahanbující, ale také překvapivě pochopitelná. Výsledkem je jeden z hereččiných nejpůsobivějších výkonů.

V širších nominacích se ocitly tyto herečky:Karolína Baranová - role Herečka, Markétka, Una Poenitentium v inscenaci Faust (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Magdaléna Borová - role Desdemona v inscenaci Othello, benátský mouřenín (Národní divadlo Praha)
Dana Černá - role Učitelka zpěvu v inscenaci Commedia finita (Divadlo Viola Praha)
Helena Dvořáková - role Emilia Paumellová v inscenaci Viktor aneb Dítka u moci (Divadlo v Dlouhé Praha)
Jana Pidrmanová - role Vanda v inscenaci Venuše v kožichu (Prague Shakespeare Company)
Marie Štípková - role Géša Gottfriedová v inscenaci Brémská svoboda (Městské divadlo Kladno)
Pavlína Štorková - role Taťána v inscenaci Evžen Oněgin (Klicperovo divadlo Hradec Králové)


Nominace na Cenu Thálie 2015 za mimořádný mužský jevištní výkon

Radim Madeja za roli Tima Tooneyho v inscenaci Novecento (1900), kterou nastudoval Pavel Khek v Městském divadle Mladá Boleslav.
Zdůvodnění: Do vyprávění o klavíristovi Novecentovi vstupuje Madeja jako trumpetista Tim Tooney s obrovskou energií, elánem, hravostí – a soustředěností, přesností výrazových prostředků. Nic z toho neztrácí ani v druhé, vážnější půli inscenace. Diváky přitom přirozeně, nenásilně vtahuje do příběhu. K bravurně zvládnutému množství textu přidává Madeja step, hru s loutkou, hru na trubku, ale především hluboké partnerství s klavíristou Jakubem Šafrem, představitelem Novecenta.

Jan Meduna za roli Viktora v inscenaci Viktor aneb Dítka u moci, kterou nastudoval Jan Mikulášek v Divadle v Dlouhé Praha.
Zdůvodnění: Meduna imponuje nejen skvěle zvládnutou stylizací postavy devítiletého, předčasně zmoudřelého Viktora, ale především rychle se střídajícími přechody mezi žánrovými polohami – od naivních poznámek přes sarkastické výpady k brechtovsky civilním, kritickým replikám, které herec obratem využívá k surrealistickému hraní se slovy, intonací, rytmem. Působivé je i jeho fyzické modelování „dětské“ postavy mimikou, držením těla, chůzí i nadsazenými gesty.

Tomáš Šulaj za roli Jury Barana v inscenaci Je třeba zabít Sekala, kterou nastudoval Martin Františák v Národním divadle Brno.
Zdůvodnění: Postava Jury Barana se může pro herce snadno změnit v danajský dar – hrát "klaďase", jediného spravedlivého mezi pokrytci a lumpy, svádí k výkonu značně jednostrunnému. Šulaj toto riziko překonává soustředěností – dobro a spravedlnost nejsou pro jeho Barana samozřejmé, musí je (i na sobě samém) urputně vybojovat. Rozměrný prostor Mahenova divadla ovládá herec zdánlivě subtilními prostředky a vtahuje diváka do svého niterného dramatu.

Širší nominace:Marek Cisovský - role Eichmann v inscenaci Slyšení (Komorní scéna Aréna Ostrava)
Dušan Hřebíček - role Záprdek-Lžičař v inscenaci Je třeba zabít Sekala (Národní divadlo Brno)
Štěpán Kozub - role Kníže vídeňský Vincentio v inscenaci Něco za něco (Komorní scéna Aréna Ostrava)
Juraj Kukura - role Fjodor Karamazov v inscenaci Bratři Karamazovi (Činoherní klub Praha)
Martin Polách - role Komik, Mefistofeles v inscenaci Faust (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Vladimír Polívka - role Lenský v inscenaci Evžen Oněgin (Klicperovo divadlo Hradec Králové)
Matouš Ruml - role Charles Chaplin v inscenaci Chaplin (Městské divadlo Mladá Boleslav)

8.2.2016 17:02:47 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Zprávy

Asociace profesionálních divadel oslavila 30. narozeniny

Asociace profesionálních divadel

Asociace profesionálních divadel (APD) oslavila narozeniny zintenzivněním své dosavadní činnosti, zejména v so ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 18. týden

Janet Jackson

Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Festival umění a kreativity ve vzdělávání

Festival umění a kreativity ve vzdělávání

Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek

další články...