zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Petr Kořínek a jeho Závrať letu

Repro obalu alba Závrať letu

autor: Scena.cz   

Přední jazzman Petr Kořínek přizval ke svému novému albu další renomované kolegy, z nichž s mnohými jej pojí dlouholetá spolupráce a osobní přátelství.
Nahrávka byla inspirována výtvarnými díly malíře a sochaře Zdeňka Macháčka. Tento umělec, jemuž je CD věnováno k jeho narozeninám, již v minulých letech v místě svého vysočinského ateliéru v Křížovicích několikrát hostil produkce zúčastněných hráčů.
Právě z těchto kořenů vyrostla Macháčkovi dedikovaná jazzová svita, jejíž název se stal také titulem CD. Kořínek ji jako její autor rozvrhl do sedmi částí, které volně sledují poselství „vznášejících“ se výtvarných děl. Šíře zvoleného námětu vytváří velký prostor pro vzlet jazzové fantazie. Ten se Kořínkovi na poměrně rozsáhlé (více než půlhodinové) ploše daří naplňovat s uvolněností spojenou s tematickou a náladovou semknutostí.

Je nesnadné vyzdvihovat jednotlivé výkony, neboť všichni vynikající hráči se svým individuálním přínosem podílejí na kompaktním a barevně členitém předivu skladeb. Nesporně zaujme hned v úvodu Kořínkovy svity exponované houslové sólo Igora Vavrdy či intonačně precizní, avšak autenticky jazzově proměnlivý zvuk trubky Františka Tomšíčka.
Druhou polovinu programu tvoří pětidílný blok Ellingtonových skladeb (čtyři z nich napsal Duke Ellington, jedna je dílem Mercera Ellingtona). V něm se ve výtečně uvolněném dialogu setkává kontrabas Petra Kořínka a kytara Milana Kašuby (Moravské jazzové duo). Ztvárnění tradičních jazzových kompozic se vzdaluje jakémukoliv pocitu muzeální piety a přínáší kouzlem přítomného okamžiku a hráčské spontaneity nabitý zážitek.
Tuto druhou část považuji za logický vrchol nové nahrávky. Dokazuje, jak lze ze střídmého obsazení dvou nástrojů vykouzlit muzikantsky plnohodnotný a v mnoha vrstvách zvukově apartní protipól bohatěji obsazených jazzových aranžmá. Na přirozeném vyznění těchto repertoárově tradičních, avšak nástrojovou sazbou a interpretačním ztvárněním nekonvenčních čísel je z nahrávky znát bohatá spolupráce obou protagonistů. Její progresivní tendenci ostatně naznačuje i titul ellingtonovského bloku Přátelé – neustále! (Friends – Forever!).
V případě recenzovaného alba se jistě nejedná o nějaký alternativně či experimentálně laděný exkurz, ale především o bohatě strukturovaný jazz se všemi atributy, které k němu náleží.
Posluchači se tak dostává do ruky nahrávka, která nejen inspiruje vynikajícím technickým a výrazovým naplněním zvoleného repertoáru, ale zároveň – tak jako každý kvalitní jazz – je předurčena k vychutnáváni ve chvílích pohody a relaxace. Tomuto duchu odpovídá i na jakékoliv zbytečné analýzy rezignující, neformálně laděné slovo Petra Kořínka v bookletu, v němž jsou osvětleny inspirační zdroje projektu (postrádat lze jen stručné údaje o jednotlivých interpretech a rovněž chybějící specifikaci složení Moravského jazzového dua).
Jednou větou: toto CD zaujme a obohatí profesionála, jazzového gurmeta i v tomto žánru nepříliš zkušeného, avšak dobrým vkusem obdařeného posluchače!
Erika Smithová

Závrať letu (The Dizziness of Flight), Igor Vavrda – housle, František Tomšíček – trumpeta, křídlovka, Milan Kašuba – kytara, Petr Beneš – klavír, Petr Kořínek – kontrabas, klavír, Vítězslav Vavrda – bicí, Natočeno ve studiu Českého rozhlasu v Brně Stadion 20. – 21. 5. 2004. Total time 57:08
Radikula Art Production

19.11.2005 13:11:43 Redakce | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Naďa - vzpomínkový koncert

Jana Fabiánová (Zdroj: Ságl Production)

Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab ...celý článek



Časopis 17 - sekce