zvláštní poděkování
Volný.cz

Album Mapa lásky – chvění emocí...

Štefan Margita - obal CD Mapa lásky

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Štefan Margita svým posledním albem zve do Paříže, města šansonů. Crossover ve světě vážné hudby není ojedinělým počinem (připomeňme např. amerického tenoristu Fernanda Varela, z našich interpretů si v tomto žánru doslova libuje Pavel Šporcl). Jak se pod pařížským nebem zabydlí český posluchač a příznivec operního tenorového mága, který sklízí v operních sólových rolích jeden úspěch za druhým?

Album ve své kompaktnosti osloví díky mohutnému vokálu interpreta, nápaditým aranžím a velmi hlubokou interpretací. Z nástrojové nabídky dominuje klavír a kytara. Posluchač se může těšit na promyšleně cílenou dramaturgii alba – emotivně vypjaté skladby (Máma, Být ráno sám je hřích), uším libé veselé skladby na odreagování (Sláva, je bál; Láska v Saint Jean), a své místo tu mají skladby - vyznání (Odyssea, titulní Mapa lásky, Jesenná láska).

Na albu písní divadla ve třech minutách – šansonu – samozřejmě nesmí chybět skladby francouzských velikánů jako Edith Piaf, Charles Aznavour, Jacques Brel, Georges Moustaki a hvězd francouzské populární hudby Barbary, Dalidy a Patricka Bruela. Další skladby jsou české provenience. Jedna z repertoáru Mira Žbirky (Jesenná láska), dvě skladby napsali interpretovi na míru Ondřej Soukup s Gábinou Osvaldovou (Moët et Chandon) a Martin Chodúr (Odyssea). Ve výčtu nesmí chybět autoři českých textů – Vojtěch Nýdl (Pod pařížským nebem), Jiřina Fikejzová (Máma), Pavel Kopta (Mapa lásky), Ĺubomír Feldek (Láska v Sant Jean), Martin Chodúr (Slova, Lásku mít a nic víc), Václav Kopta (Být ráno sám je hřích), Pavel Cmíral (Hymna lásky) a Hana Zagorová (Sláva, je bál).

Nahlédněme v drobnohledu na některé skladby. Doslova kouzelná je titulní Mapa lásky. „Já patřím k těm nešťastně šťastným…“ nasadí v intimní zpovědi Hana Hegerová. Není divu, je to skladba z jejího repertoáru. Klavír postupně rozvíjí mohutnou harmonii, hlas Hegerové je plný tajemna… „Tam, kde je křížek, tam je kostel…,“ a to už nastupuje v druhém hlasu Štefan Margita. Jisté čarování odvedl samozřejmě zvukař. Jedná se o unikátní virtuální duet, ve kterém Štefan Margita obstál díky velké dávce empatie, díky pokoře, která je v tomto případě na místě. Jeho hlas nastoluje osobitou a vyváženou interpretaci právě k hlasu Hany Hegerové. Zpočátku zpívají každý samostatně a postupně splynou svými vokály v silný proud poselství tohoto textu: „…a ty kdo nemáš srdce stálé, tak radši vyhýbej se skále, z té výšky hrozí ti jen pád…“.

Být ráno sám je hřích – jednoduché preludování klavíru je přesné až k staccatovému zpěvu v úvodu písně. Text odkazuje na Paříž, Margita jemně přidechuje, až k postupnému zesilování doprovodného klavíru. Hlas interpreta se zaobluje do plné síly. Skladba se rozvine ke klavírnímu a houslovému sólu. „Čekáš vítězství, přijde pláč a zmar…“. Skladba se v repetici vrací k textu na začátku, ovšem v silnější gradaci a interpretační dramatičnosti.

Další skladba Hymna lásky, je oproti originálu vystavěná na klavíru a kytaře. Zpěvák se v jejím začátku nepouští do patetického zpěvu, naopak zachovává jednoduché podání, a v tom spočívá její síla. Dává tak najevo pevnost a sílu emocí. Margita transformuje originál Edith Piaf do monumentální intimní skladby. K tomu napomáhá gradující orchestrace Komorního orchestru Quatro.

Hravá kytara ilustruje skotačivou a bezstarostnou náladu každého, kdo se poddá západu slunce, zábleskům blikotajících pouličních lamp na zčeřené hladině řeky. Prostě si dát ruce do kapsy, jen tak si občas zanotovat, usmívat se… Nálada podvečera nebo svítání v každé roční době, ať už ve městě nebo v parku… úvodní Pod pařížským nebem.

Každá skladba má na albu svůj příběh a své místo. Skladba Máma, kterou Charles Aznavour nazpíval v roce 1964, se od té doby dočkala mnoha interpretací. U nás ji například zpívala Marie Rottrová s českým textem Jiřiny Fikejzové. V podání Štefana Margity dostává další dimenzi, symbolizuje silné vyjádření synovské lásky k mámě.

Dalším divadelním štychem na albu je Odyssea talentovaného Martina Chodúra. Zpívaná báseň je přímo šitá na míru osudu zpěváka. Převtělování z postavy do postavy, scény, divadla, texty, odkaz na Wagnera a další skladatele. Margita šansonový zpěv mistrně převádí do operní interpretace znovu se silnou podporou majestátního orchestru.

CD Mapa lásky představuje elixír silných skladeb, nejen zádumčivých a přemýšlivých, ale i skotačivých, radostných či oddychových. Za pozornost stojí také booklet, kde najdete nejen osobní vyznání Štefana Margity, ale dočtete se o každé skladbě její příběh. Vynikající práce Jana Adama. Posluchač ocení nejen Margitovy sólové skladby, ale i duety s Hanou Hegerovou, Hanou Zagorovou, Zlatou Adamovskou i Mirem Žbirkou. Album vás povede nejen k případnému zamyšlení, ale určitě pocítíte drobné mrazení. A věřím, že k zamilovanosti už bude jen krůček.

16.7.2018 08:07:07 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 29 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Dobrý konec všechno spraví

Časopis 29 - sekce

OPERA/ TANEC

Viola a violoncello okouzlily

Petr Nouzovský

Zcela zaplněný klášterní kostel sv. Vojtěcha hostil v sobotu 14. července třetí koncert festivalu Za poklady B celý článek

další články...

LITERATURA/ UMĚNÍ

Studentský maraton 2018

Letní filmová škola

Studentský maraton 2018
I letos vám přinášíme přehlídku těch nejlepších studentských filmů, které se předst celý článek

další články...