Ostrava v Celené – ohlédnutí
autor: archiv divadla
V Praze se uskutečnila malá čtyřdenní přehlídka, která představila aktuální repertoár Divadla Petra Bezruče a Komorní scény Aréna. Jako první se v Praze už podruhé hrála temná dramatizace slavného románu Barryho Gifforda Zběsilost v srdci, která, na rozdíl od ještě slavnějšího filmu, kromě napětí a drsných hlášek, nabízí více černého humoru a nadsázky. Podle této inscenace Bezruči dokonce ve správné předtuše nazvali probíhající sezónu. Milostné peripetie prchlivých mladých milenců, kde se to hemží těmi nejbizarnějšími postavičkami vrahounů a zlodějů pod pouťovou labuťí, režíroval umělecký šéf DPB Jan Mikulášek s Petrou Bučkovou a Pavlem Gajdošem v hlavních rolích. Role zběsile závislé matky se ukázala být šitá na míru Kateřině Krejčí.
V duchu zběsilé sezóny se nesla i poněkud rozpustilejší inscenace Britney goes to heaven, kterou podle současného textu Petra Kolečka nastudoval Daniel Špinar. Sympatická Tereza Vilišová v titulní roli není jen nakažlivě optimistickou hvězdou v mrtvé reality show, ale také svůdnou tanečnicí, která krom diváků láme srdce i Archandělu Gabrielovi /Viktor Dvořák/. V Celetné vyprodanou inscenaci DPB uvádí obvykle v stísněném prostoru příhodně nazvaném Márnice. Přeji Divadelnímu Spolku Kašpar při výměnném hostování v DPB, aby sklidil aplaus stejně bouřlivý, jakého se na jejich scéně dostalo této popové hvězdě, která je stále tak trochu panna a dalším postavám, pocházejícím naštěstí jen z bujné autorovy fantazie...
Komorní scéna Aréna přivezla hru starší jak textem tak nastudováním. Shakespearova Snu noci Svatojánské v Hilského překladu se režisér Ivan Krejčí chopil s odvahou ukázat veškerou magickou smyslnost a nadčasovou moudrost nesmrtelné komedie. Soubor Arény hru nastudoval v minimalistické scénografii a moderních kostýmech Lucie Loosové, s originální hudbou Pavla Helebranda, kterou zčásti na elektrickou kytaru a housle zdatně předvedli herci Michal Čapka a Vladislav Georgiev.
O událostech jedné noci, vztazích a láskách pojednávala i poslední inscenace čtyřdenní mini přehlídky. Noc tribádek od Pera Olova Enquista, která v režii Matěje T. Růžičky dala herecké příležitosti Lucii Žáčkové, Dušanu Škubalovi, Miroslavě Georgievové a Albertu Čubovi. I přes kvalitní herecké výkony pro mne však tato inscenace nebyla tím nejlepším, co mohlo pražské publikum spatřit. A doufám, že časem z Arény vylétne na cesty i vynikající Racek, podle něhož označuje nejmladší ostravská scéna letošní sezónu za Rok Racka. Nedávno měl v sousedním Národním divadle moravskoslezském premiéru další Racek, takže se na seminářích 11. festivalu Ost-Ra-Var, už za měsíc, můžeme těšit na zajímavá srovnání, možná i bitvy na Čechovově poli.TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi
Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek
Hostina dravců: když jde o život
Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek
Dub: empatické přijímání zpráv
Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Petr Hapka – 80 let
Televizní písničky a songy Petra Hapky
Štěstí je krásná věc, Dívám se, dívám, Rozvod a další slavné hity a celý článek
OPERA/ TANEC
Madama Butterfly a nabídne hned dva vyhlížené debuty
Osmnáctá sezóna oceňované série kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku, která v posledních letech pod celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Broumov je pátým městem v řadě hostícím kulatý stůl
Ve čtvrtek 23. května 2024 se v Broumově uskuteční kulatý stůl v rámci projektu Closing the Gap pořádaném orga celý článek