zvláštní poděkování
Quantcom.cz

ZAHRADA

Ilustrační foto

  

ANTÉNA uvádí ve středu 21. března 2001 od 20:00 představení ZAHRADA - vizualni divadlo Petr Krusha (CZ) a Helen Kvint (DK,'); hudba: David Vrbník (CZ)
Experimentalní nonverbální projekt s využitím projekce. Představeni je postaveno na kontrastu základních humanitních idejí s dnešní technologií a zrychlující se informatikou. Nutí k zamyšlení nad rozpadem dosavadních hodnot, ke kterému dochází díky zdokonalujícím se elektronickým přístrojům, jimž už přestáváme rozumět. Neporozumění vytváří na jedné straně nejistotu a obavy, na druhé straně fascinaci neznámou dokonalostí.

Zahrada je experimentální nonverbální projekt s využitím projekce. Představení je postaveno na kontrastu základních humanitních idejí s dnešní technologií a zrychlující se informatikou. Chceme, aby se divák zamyslel nad rozpadem dosavadních hodnot, ke kterému dochází díky zdokonalujícím se elektronickým přístrojům, jimž už přestáváme rozumět. Neporozumění vytváří na jedné straně nejistotu a obavy, na druhé straně fascinaci neznámou dokonalostí. Tyto obavy a fascinace nám dávají zapomenout na primární potřeby a hodnoty a posunují elektronické přístroje na horizont absolutních hodnot tedy k archetypu Boha. To je nejčitelnější při pohledu na sítˇ informací, která neustále roste a nemá žádné hranice. Existují ale lidé, kteří se v ní dokáží pohybovat. My je nazýváme šamany dneška, prostředníky mezi naším reálným světem a universem.

Rádi bychom ukázali možnosti využití projekce ve scénografii: vytvořit vizi kompaktního prostoru propojením akcí muže a ženy na jevištní ploše s promítaným statickým obrazem diapozitivu na zadním prospektu a docílit tak interaktivnějšího obrazu. Zastavit na chvíli diváka a provést ho zahradou od okamžiku zrození času až po dnešní dobu. Muž a žena procházejí časem, symbolizovaným ročními obdobími, která jsou charakterizována barvami. Procházejí rostoucím principem čísel, symbolikou stvoření, šamanismu a poznání. Konfrontace přírodních symbolů s dnešním elektronickým světem, tvořeným sítěmi informací a množstvím umělých produktů, vede zpětně k věčně se opakujícím archetypům stvoření. V konfrontaci křesťanské morálky s pojetím dnešní civilizace se vyjevuje otázka, kterou se tak snažíme v obrazech formulovat. Otázka budoucnosti.

Zahrada, muž a žena, tvůrci nového světa dat a frekvencí. Svět je zobrazen instalací dvou zavěšených těl muže a ženy v rychle se měnícím prostoru, čase a ději za pomoci efektu dia a video projekce. Pro výraznější splynutí s dia obrazem je pohyb pozměněn nadlehčením těžiště těla na zavěšeném laně z důvodu odtělesnění. Dále se naskýtá možnost hledaní nového pohybového tvarosloví, vycházejícího z moderního mimu a improvizace. Projektované dia obrazy jsou celoplošné s tématikou různých barev, rostlin a stromů. Například promítnutý obraz negativu stromu jako symbolu života a poznání. Strom jako osa světa v kontextu šamanských obradů, jako prostředek výstupu do nebes nebo sestupu do podsvětí.

Mezi muže a ženu je promítán vektroskopický obraz, který je tvořen preměnou harmonie stereo zvuku na měnící se geometrické tvary podobné animaci. /Dnes lze na základě vektroskopu vytvářet např. multimediální animované filmy./ Stereo zvuk je tvořen pomocí harmonických bází nahraných v profesionálním zvukovém studiu a přenesených do počítače. Počítac je přímo využíván v průběhu představení společně s improvizovaným samplovaným zvukem, v některých scénách s živým zvukem performerů snímaným mikrofony a měněným použitím zvukových efektu.

Obraz vytvořený v závislosti na jevištním zvuku paralelne popisuje děj a vztah muže a ženy v abstraktní formě. Vektroskopický obraz je promítán přes videoprojekci na speciální bílý zadní prospekt spolecně s filmovou videoprojekcí a diapozitivy. Projekce videozáznamu pohybujícího se tunelu na muže a ženu znázornuje rychlý přesun v čase a prostoru.

Diapozitivy jsou barevně upraveny pro scénické využití tak, aby bylo možné je promítat částecně i na spodní plochu jeviště a tak dosáhnout většího pocitu perspektivy. Dále jsou prostorově přizpůsobeny a upraveny v koláže, aby pohyb performerů, zavešených těsne před prospektem, doplnoval celkový promítaný obraz, který je zároven osvětluje.

Tvůrci projektu jsou Petr Krušelnický a Helene Kvint, kteří v představení také účinkují. Nezbytnou složkou projektu je však i mistr zvuku David Vrbík, který spolecně s umělci celý projekt vytváří.

26.3.2001 Petr Schier | rubrika - Zprávy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Zprávy

VČD v příští sezóně uvede sedm premiér

Dramaturgyně A. Zindulková Hlaváčková na zahajovací zkoušce

Východočeské divadlo uveřejnilo dramaturgický plán nadcházející divadelní sezóny, který blíže představuje šéfd ...celý článek


Zemřela herečka Simona Postlerová

Simona Postlerová (Zdroj: Divadlo na Vinohradech)

“Na jeviště jsem poprvé vstoupila v Národním divadle coby Hanička v Jiráskově LUCERNĚ” vzpomínala ...celý článek


Nová Spirála otevře na podzim

Nová Spirála stávající stav (Foto: Boys Play Nice)

Prostor nabídne nejen unikátní kruhový sál s otočným jevištěm a sezením až pro osm set diváků, ale také přidan ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Petr Hapka – 80 let

Petr Hapka

Televizní písničky a songy Petra Hapky
Štěstí je krásná věc, Dívám se, dívám, Rozvod a další slavné hity a celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Životopisné drama Hilma

Hilma

Hilma
Její umění neuznávalo hranice viditelného světa ani společenských konvencí. Švédské životopisné drama celý článek

další články...