Nejstarší divadlo míří do budoucnosti

autor: Bára Bachanová
zvětšit obrázekIzraelská režisérka Yael Ronen a herec, scénárista Dimitrij Schaad společně napsali dystopický kabaret (R)Evoluce. V důvěrně známých situacích, které jsou jak vystřižené z našich životů, jen posunuté o 20 let do budoucnosti, s notnou dávkou černého humoru ukazují úskalí rozvoje technologií a umělé inteligence. V nejstarším divadle ve střední Evropě, v Redutě, bude mít (R)Evoluce českou premiéru 9. února 2024.
Režisér Lukáš Brutovský se již v Národním divadle Brno etabloval úspěšnou inscenací Doktorka a divácky oblíbenou komedií o divadle Bez roucha. Tentokrát s dramaturgyní Barbarou Gregorovou zinscenovali hru (R)Evoluce, kterou společně v roce 2020 napsali Yael Ronen a Dimitij Schaad. Prvně zmiňovaná umělkyně se stala kmenovou režisérkou berlínského Gorki Theatru, kde realizuje svou specifickou metodu tvorby divadelních her. Pomocí ní, přes osobní příběhy, vypráví dějiny velkých konfliktů a krizí. Základem této metody je vybrat herecký tým, který do inscenace vnese osobní dimenzi svých zážitků a životních zkušeností.
Postupem doby se vyvinula spolupráce s hercem (a později i respektovaným filmovým scénáristou) Dimitrijem Schaadem, kterou naplno zúročili v roce 2020 při napsání (R)Evoluce. Tato hra už není vázaná na konkrétní soubor a je plně přenositelná. Ronen a Schaad se v ní společně vydávají na dystopicko-groteskní divadelní výpravu do blízké budoucnosti a ptají se na důsledky neuvážené technizace a vykořisťování naší planety. Jako nejdůležitější zdroj inspirace jim slouží kniha 21 lekcí pro 21. století izraelského historika Yuvala Noaha Harariho, která se zabývá vlivem nových technologií na kvalitu našeho života a ukazuje, jak nás svět automaticky generovaných algoritmů postupně připravuje o možnost svobodného rozhodování.
Komika ve hře nevzniká při střetu s roboty a ve futuristických kulisách. Vzniká z běžných situací, kdy si například otec rodiny René, nemůže dopřát kvůli dodržování zdravého životního stylu noční jídlo, jelikož mu v tom brání chytrá lednička. Ta navíc mluví hlasem jeho matky, tedy jediným hlasem, který umělá inteligence vyhodnotila jako hlas, který poslechne.
Umělá inteligence hru definovala takto: „Je to příběh o lidech, kteří se snaží najít své místo v rychle se měnícím světě, kde tradiční hodnoty a způsob života jsou neustále vyzývány k adaptaci nebo zániku. Celkově tato hra nabízí komplexní pohled na současný svět a jeho výzvy, přičemž klade důraz na to, jak se lidstvo musí vyrovnávat s důsledky svých vynálezů a rozhodnutí.“
„Zásadní v (R)Evoluci je smysl pro humor a ironii, na které je celý text postaven. Díky tomu se dá o těchto komplexních tématech současnosti ((jak to AI označil/a) přemýšlet s nadhledem. A to je na té hře fascinující. Velmi oceňuji, že nás ani diváky nepodceňuje“, vyzdvihuje kvality textu dramaturgyně Barbara Gregorová.
O role v (R)Evoluci se podělilo šest herců. Přičemž rovnou čtyři z nich čeká kromě role hlavní i role umělé inteligence Alecto, kterou si lze představit jako mnohonásobně vylepšenou verzi nám dobře známé Siri.
Nedílnou součástí kabaretů, kterým (R)Evoluce bezesporu je, bývají i písně. Lukáš Brutovský sestavil z herců kapelu The (R)Evolution, ve které aktéři krom zpěvu hrají i na minisyntetizátory. K patrně největšímu hitu Beránek vznikl i videoklip.
K vybraným reprízám Národní divadlo Brno naplánovalo i zajímavé diskuze s osobnostmi, které mají k problematice umělé inteligence a jejího vlivu na člověka a společnost co říci:
25. 2. 19 hod.: Všechno, co jste chtěli vědět o AI, ale báli jste se jí zeptat
Debata po představení s Josefem Šlerkou, sémiotikem a odborníkem na nová média.
6. 4. 21 hod.: Revoluce či Evoluce nových technologií v medicíně?
Debata po představení s lékařským etikem Josefem Kuře a bioetičkou Renatou Veselskou a jejich studenty.
Ve hře (R)Evoluce též jedna z postav vyjadřuje názor, že divadelní hry již bude psát na základě tužby diváků a s použitím algoritmů umělá inteligence. S tím ale nesouhlasí překladatelka hry Barbora Schnelle: „Od umění ale očekávám něco zcela jiného – chci, aby mě naopak vytrhlo z bubliny, z mé komfortní zóny, v níž se pohybuji, nemám zájem na tom ocitnout se na divadle v nějaké komnatě ozvěn, ale naopak chci, aby mi divadlo kladlo otázky, na které jsem dosud nebyla nucená odpovídat.“
O tom, že divadlo je stálé živé umění a klade s humorem otázky na blízkou budoucnost, se diváci mohou přesvědčit v divadle Reduta. (R)Evoluce tam bude mít premiéru 9. února v 19:00 hod. Další termíny + vstupenky na www.ndbrno.cz.
TIP!
Časopis 12 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Putovní přehlídka Kašparův velký výlet po roce opět startuje

Divadelní spolek Kašpar hraje v Praze v Divadle v Celetné a Klubovně, ale kromě toho také rád objíždí hrady, z ...celý článek
Racek derniéra v přímém přenosu v kinech

Tato výjimečná inscenace, která měla premiéru 21. března 2013, po 12 let patřila k nejnavštěvovanějším a nejús ...celý článek
Rande s feministou v Divadle Ungelt

V Divadle Ungelt v únoru zahájili zkoušení nové inscenace Rande s feministou. Romantická komedie britské autor ...celý článek
GUČI GUČI GUČI zkoumá emoce, které vyvolává móda

V Divadle DISK uvede svou první absolventskou inscenaci 3. ročník studujících Katedry alternativního a loutkov ...celý článek
Kubrickova Dr. Divnoláska se vrací na scénu i do kin

Dr. Divnoláska se vrací na scénu. A to doslova. Ze slavné filmové satiry, v níž Stanley Kubrick dva roky po Ku ...celý článek
Divadlo Láska zve na svou druhou premiéru

Divadlo Láska je malé profesionální divadlo, které vzniklo v roce 2022 v Praze z potřeby vyjádření solidarity ...celý článek
Časopis 12 - sekce
HUDBA
Beats for Love 2025 přichází s novinkami

Festival Beats for Love vstupuje do nové dekády se zcela novým konceptem - revoluční designovou proměnou pod n celý článek
OPERA/ TANEC
Martin Glaser byl zvolen prezidentem asociace Opera Europa

Na probíhající konferenci profesního sdružení Opera Europa byli ve španělské Barceloně zvoleni noví členové je celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
SPOT Gallery vystavuje malby a objekty Adama Šakového

Výstavu Na počátku byl oheň/In the Beginning, There Was Fire pořádá do 30. března nová SPOT Gallery na pražský celý článek