zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Protiválečné drama Matka v Redutě

Šulaj,Kuzník,Veselý,Groszmannová,Blahuta,Blumaier (Matka)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Velkolepé drama Matka od Karla Čapka se vrací na jeviště Národního divadla Brno po dlouhých sedmatřiceti letech. Čapkův klasický text tentokrát nastudoval režisér Štěpán Pácl. Hlavní roli Matky ztvární Tereza Groszmannová, jejího muže, padlého důstojníka koloniálních výprav Tomáš Šulaj a syny Roman Blumaier, Martin Veselý, Vojtěch Blahuta, Viktor Kuzník a nejmladšího Toniho Pavel Čeněk Vaculík.
Premiéra 8. dubna 2022 v divadle Reduta.

„Copak nemám žádné právo na život, který jsem zrodila?“
Matka, která ztrácí své děti. Archetypální obraz neblaze aktualizovaný stávající koronavirovu pandemií a rusko-ukrajinskou válkou. Takřka na principu říkanky o deseti malých černoušcích, z nichž nezbyl ani jeden, je Čapkova Dolores opakovaně konfrontována se smrtí svých nejbližších. Obdařena mimořádnou senzibilitou, promlouvá s nimi, jako by byli nikdy neodešli, a pokouší se dobrat smyslu všeho toho utrpení. Lze se s takovým životním údělem vůbec smířit? A je představitelné, aby matka dobrovolně vyslala svého posledního syna vstříc možné smrti?

Černobílé vidění, tematizované nevyřešenou šachovou úlohou, kterou tu zůstavil otec, se postupně problematizuje, a s ním i striktní dělení světa na mužský a ženský, vyspělý a rozvojový či velký a malý. Čest, rekord, pokrok – to jsou důvody, pro něž v očích mužů stálo za to položit život. Hrdinský čin a s ním spojená oběť. Vidí to však stejně i žena, který je porodila? A byl – nahlíženo z jiné perspektivy – snad její život zasvěcený dětem méně hrdinným?

Vrcholné a poslední drama Karla Čapka, premiérované v roce jeho předčasného úmrtí (1938), bylo reakcí na španělskou občanskou válku a obecně vrcholící evropské fašistické tendence. K dnešku promlouvá i obrazem rozdělené společnosti. Především se ale jedná o skvělý materiál pro hereckou virtuosku, která je s to vytvořit oblouk od plačtivé a strachující se domácí hospodyňky přes sobeckou, ba téměř militantní uzurpátorku až po mýtickou tisíciletou bytost představující věčný mateřský princip. Síla tohoto fenomenálního divadelního textu spočívá v dodnes burcujících konfrontacích ženy‑matky a mužů, kteří touží ve světě konat velké činy.
Termíny + vstupenky na www.ndbrno.cz.

6.4.2022 16:04:52 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

Trochu buřtový, trochu medový večer

Buřty v medu (Foto: Dan Drahotský)

Soubor Kozel ve fraku, který se věnuje tvorbě na poli pantomimy a pohybového divadla, uvádí novou inscenaci Bu ...celý článek


Boha v Las Vegas uvede Divadlo Na zábradlí

Bůh v Las Vegas (Julie Hrnčířová)

Divadlo Na zábradlí připravuje poslední premiéru sezony – v režii tandemu Petr Erbes a Boris Jedinák pop ...celý článek


Michael Sheen v pyžamu v jubilejní hře NT Live

Michael Sheen (Nye)

Michael Sheen je znám především z rolí Tonyho Blaira ve filmu Královna či anděla v seriálu Dobrá znamení, sám ...celý článek


Na jevišti se objeví Věštkyně

Věštkyně

Na jeviště Divadla Na Fidlovačce přichází hostující inscenace Věštkyně. V hlavních rolích bláznivé komedie div ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Max Barskih: Nést se na jeho hudební vlně

Max Barskih

Dnes je Max Barskih jeden z nejoblíbenějších a nejžádanějších zpěváků nejen na ukrajinské hudební scéně. Vyrůs celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Choreograf Miroslav Kůra výročí

Pas de quatre

Pas de quatre
Legendární tanečník a choreograf Miroslav Kůra, od jehož narození v těchto dnech uplyne 100 l celý článek

další články...