zvláštní poděkování
Volný.cz

Horváthův Nikdo v divadle Reduta

Nikdo

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Bezprostředně za sebou nasadila Činohra Národního divadla Brno na dramaturgický plán dvě hry, které po celá léta nebyly „k mání“. Jedna proto, že si její uvedení nepřál autor (Majitelé klíčů), druhá proto, že se o její existenci nevědělo (Nikdo). Dramaturgie bývají zpravidla v očekávání nových her Martina McDonagha, Tracyho Lettse, Rolanda Schimmelpfenniga, Maria von Mayenburga… Že se však objeví nová hra Ödöna von Horvátha (1901–1938) – svrchovaného Středoevropana, který nešťastnou náhodou zahynul před více než osmdesáti lety během emigrace do USA –, na to jistě nepomyslela žádná. A přesto se stalo právě to.

Roku 2015 byl ve Vídni objeven rukopis Horváthovy rané hry z roku 1924. Jakkoliv (nebo právě protože?) se jedná o dramatikovu juvenilii, obsahuje v zárodku všechna jeho pozdější obsedantní témata. Sledujeme rej jedinečných, a přece tak zaměnitelných (totiž někoho neustále připomínajících) figur v činžovním domě, metafoře světa, jemuž z prvního patra „šéfuje“ chromý majitel a lichvář Lehmann a který lze opustit jen jediným východem. Dějové linky se zdvojují a prostorem hry zní znepokojivý refrén: „Kdo za to může? Nikdo!“ Moderní hra, jejíž narativní postupy jako by odpovídaly fyzikálním teoriím paralelních vesmírů či efektu motýlích křídel. Není-li každý dobrý skutek oceněn a každý špatný potrestán (jak nás učily středověké morality typu Everymana / Jedermanna, k němuž je Horváthův Niemand v jistém smyslu ironickým pandánem), záleží ještě na tom, co konám? A jak se to v takovém světě má s Bohem? Nedeleguji na něho povětšinou své vlastní slabosti a neúspěchy? Horváthovské imperativy jsou často imperativy biblickými: Víra, naděje, láska (jak se ostatně jmenuje jedna z jeho pozdějších her). Nikdo je vedle lásky a víry především hrou o naději – v těchto časech jako když najdeme. O naději, která trvá, dokud můžeme a dokážeme snít. Hru, kterou se neostýcháme řadit mezi „horké novinky“, s naším souborem nazkoušela režisérka Aminata Keita, a to v české premiéře – když ta světová proběhla v září 2016 ve vídeňském Theater in der Josefstadt v režii Dušana D. Pařízka.

Tři otázky pro režisérku Aminatu Keita:

  • Hru Nikdo napsal Ödön von Horváth ve svých třiadvaceti letech, a patří tedy k jeho rané tvorbě. Měl tento fakt nějaký vliv na to, proč jste se rozhodla právě pro tento titul?
    Neměl. Pokud nehledám hru podle předem jasného zadání, neorientuji se podle doby vzniku nebo data uvedení hry. Zajímá mě text samotný a myšlenky, které nese. Autor mě musí pobavit a strhnout. V tomto případě jsem věděla, že se jedná o čerstvě objevený text a autorovu prvotinu, což ve mně vzbuzovalo spíše ostražitost než senzaci. Rozhodující bylo asi to, že jsem ho prostě nedokázala dostat z hlavy.
  • V čem vás dramatický text Ödöna von Horvátha oslovil, i když jde o hru téměř 100 let starou? Bylo potřeba ho nějak zásadně upravovat?
    Horváth mě zneklidňuje a vzrušuje. Při čtení mě hladí proti srsti. Je jedinečný v tom, jak dokáže rozkrývat témata v kontrastech – protichůdných obrazech a hlubokých i povrchních vrstvách, což je často matoucí. Možná právě proto, že jde o prvotinu, má v závěru hry potřebu některé myšlenky vysvětlovat a „dovysvětlovávat“ – tyto pasáže jsme radikálně proškrtali.
  • Co pro vás na Horváthovi představuje největší výzvu?
    Dostát jeho obrazotvornosti.

    Termíny + vstupenky na www.ndbrno.cz.

    13.9.2021 10:09:04 Redakce | rubrika - Zveme ...
  • Časopis 39 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Divadlo Aréna v Praze

    Články v rubrice - Zveme ...

    Dosud neuvedená hra Zítřek se nekoná v režii Hany Burešové

    Zítřek se nekoná

    První premiérou sezony 2021/22 v Divadle v Dlouhé bude česky dosud neuvedená hra Juliena Greena Zítřek se neko ...celý článek


    Teatr Novogo Fronta uvádí novou inscenaci Kvílení

    Kvílení

    Divadelní soubor Teatr Novogo Fronta představí svou adaptaci kultovní básně Allena Ginsberga Kvílení. Jejím mo ...celý článek


    VČD uvede odloženou premiéru hry Venkov

    Petra Janečková a Martin Mejzlík (Venkov)

    Na podzim minulého roku Východočeské divadlo Pardubice nastudovalo vztahový thriller Venkov. Naplánovanou prem ...celý článek


    Oceňovaný román Smrtholka se dočká divadelního zpracování

    Smrtholka – 1. Čtená (Foto: Dita Havránkova)

    Nová, padesátá čtvrtá sezona pražského A studia Rubín je zastřešena tématem Závislosti. Prostřednictvím nových ...celý článek


    Činoherní klub uvede na podzim tři premiéry

    M. Dancingerová, V.  Kotek a M. Finger (Ošklivec)

    Činoherní klub v divadelně nabitém podzimu uvede tři premiéry, které nazkoušel během vynucené pandemické pauzy ...celý článek



    Časopis 39 - sekce

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Velikáni filmu... Robert Redford

    Robert Redford (Gentleman s pistolí)

    Gentleman s pistolí
    Pro někoho je loupež způsob výdělku. Pro něj způsob života. Robert Redford ve své posle celý článek

    další články...