zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Alena

KRIVILEVA

Alena KRIVILEVA

Vystudovala taneční obor na vyšší odborné škole na Valuascollege ve Venlo (NL), kterou úspěšně zakončila v roce 2009. Dále pokračovala bakalářským studiem oboru Tanec na Ústavu umění AtrEZ v Arnhemu (NL), který zakončila v roce 2013.

Alena KRIVILEVA - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 15.12.2014


* Vážená Aleno, vítáme Vás při prvním setkání se čtenáři našeho portálu. Můžete přiblížit jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, jaký byl můj den? Ráno jsem vstala, udělala si ranní kávu, jela na trénink a po něm následovala zkouška. Pak jsme si dali kávu s mými kolegy a teď jsem tady, připravená odpovídat na vaše otázky. Moc se těším!

* Dobrý den, Aleno, ráda bych se zeptala, odkud pocházíte, a jak jste se dostala k tanci?

Dobrý den. Pocházím z Ruska, z Permu. Začala jsem tancovat, když mi byly dva roky, tehdy jsem si zatančila lambádu :-) Maminka viděla, že se dobře hýbu a že mám cit pro rytmus. Poté jsem začala navštěvovat taneční hodiny pro děti. Pokračovala jsem pak s tancem v jedné taneční skupině. Když mi bylo 17, přestěhovali jsme se do Holandska a začala jsem se tanci věnovat ještě více...

* Máte sourozence?

Ano, mám jednoho bratra. Teď je mu sedmnáct. S tancem ale nechce mít nic společného :-)

* Jaký taneční styl je váš nejoblíbenější?

Nejraději mám současný, moderní tanec.

* Kdo vás do Pražského komorního baletu přivedl? Nebo jste se tam dostala přes konkurz? Eva, /Ústí

Viděla jsem na internetu inzerát s nabídkou konkurzu do souboru. Opravdu se mi líbí zaměření a repertoár souboru, takže jsem se na něj přihlásila a jsem moc ráda, že dopadl úspěšně a že v Pražském komorním baletu tančím.

* Dobrý den, Aleno, byla jsem na posledním gala Pražského komorního baletu ve Stavovském divadle. Na jevišti jste se svým širokým úsměvem jen zářila. Co vás dělá v životě šťastnou a udržuje vás v tak dobré náladě?

Dobrý den, tak to mě těší. Spoustu energie mi dávají lidé kolem mně a nabíjí mě samozřejmě tanec. Když jsem na scéně, zapomenu zkrátka na všechny problémy a jen si užívám přítomný okamžik. Ráda bych předala energii a dobrý pocit také divákům, aby odcházeli z divadla naplnění a spokojení. To je pro mě také velkou motivací.

* V Rotterdamu je zajímavá architektura. Byla jste se podívat v kubistém domě? Myslím, že tam je i panelák ve tvaru ořezané tužky.... Oleg

Ano, byla jsem se na něj podívat mnohokrát. Kousek od něj je totiž moje oblíbená kavárna. Je zajímavý zvenku, ale nedovedu si představit, jak v něm lidé opravdu žijí. Není tam totiž jediná rovná stěna :-)

* Jste z umělecké rodiny?

Jsem jediná z celé rodiny, kdo se uměleckému oboru věnuje. Nicméně můj dědeček krásně maluje a píše básně. To samé má maminka a strýček. Nikdo se ale umění nevěnuje profesionálně.

* Holandsko je spíš známé větrnými mlýny, sýrem a malířstvím. Na jaké úrovní je tam podle vašeho pohledu taneční školství? Pavel

V Holandsku je mnoho tanečních škol. Skvělé jsou především ty, které jsou zaměřené na moderní tanec. Příležitost ke svému uměleckému rozvoji dostávají také mladí choreografové. Holandská taneční scéna je velmi bohatá.

* Jaké bylo tvé první baletní vystoupení na veřejnosti? Karolína

Bylo mi osm let. Kráčeli jsme s velikými modrými balóny kolem publika v divadle a měli dotančit až na jeviště. Pamatuji si hlavně, jak nervózní jsem tehdy byla :-)

* Aleno máte možnost při obsazování rolí říct si, co byste chtěla hrát? Pavla, Pha 4

Každý tanečník má své specifické kvality a záleží samozřejmě pouze na choreografovi, koho do té které role obsadí. Ví totiž sám nejlépe, jaký typ tanečníka pro konkrétní roli potřebuje a já proto také vždy naprosto respektuji jeho rozhodnutí.

* Kolik času týdně tanci věnuješ? Karolína

Tančím prakticky každý den v týdnu, tedy kromě víkendu. Tehdy ráda odpočívám a relaxuji, abych dobila energii.

* Účastníš se mnoha workshopů se zvučnými choreografy, na který vzpomínáš nejvíce? Ivan

Vzpomínám ráda na workshop, který vedl Roberto Zappalá. Tento bývalý italský tanečník a choreograf má svou company na Sicílii. Dělá úžasné věci, skvěle pracuje s tělem, jeho tanec není ani tak o krásných liniích, ale o cítění prostoru a emocích, které dokáže vytvořit. Workshopu jsem se zúčastnila v Holandsku.

* Je v partnerském tanci důležitá výška tanečníků nebo je to jedno... Tomáš

V klasice je to jasné, tanečník by měl být vyšší než tanečnice, nebo alespoň stejné výšky. U moderního tance je to podle mě jiné, je to o propojení dvou těl a o tom, jak jeden druhého cítíte, svým způsobem i o technice. I dívka by někdy měla být schopná zvednout tanečníka, pokud je to potřeba :-)

* Jak moc je důležité psychické rozpoložení? Jde tančit nebo vystupovat i se špatnou náladou? Jana, Smíchov

Je to těžké, ale samozřejmě, že je to možné. Publikum do divadla přichází, aby si odneslo nějaký umělecký zážitek. A já cítím jako povinnost a svým způsobem i určité poslání jim toto zprostředkovat. Zkrátka přepnete knoflík a jdete na scénu :-)

* Alenko, co tě přivedlo do Čech? A co tu teď nejraději tancuješ? Martina

Do Čech jsem přišla kvůli Pražskému komornímu baletu. V jeho současném repertoáru jsou mými nejoblíbenějšími choreografiemi díla Mária Radačovského a Hany Polanské Turečkové, která uvádíme v rámci večera 3 české kvartety. Také jsem si užívala práci s Petrem Zuskou, se kterým jsme nastudovali jeho dílo Mariin sen. Objevila jsem při tom sama o sobě spoustu věcí...

* Káva, nebo čaj? .) Zuzka

Káva :-)

* Kdy jsi poprvé v životě dostala za balet na jevišti květiny? .) Michal

Myslím, že když mi bylo sedmnáct. Do té doby to byly především hračky a bonbóny :-)

* Co vy a moderna? Pavel

Než jsem přijela do Holandska, nevěděla jsem o moderním tanci moc. Ze začátku pro mě bylo těžké naučit se ho chápat, přeci jen jsem v něm neměla až takové zázemí. Ale rychle jsem se do něj zamilovala :-)

* Baletní soubor s takovým renomé měl jistě i hodně bohatý zájezdový program, kde se vám líbilo nejvíce? Jiří

Dokud jsem pracovala v Holandsku, jezdili jsme na zájezdy po této zemi. Také jsme měli turné v Kolíně nad Rýnem, to je nádherné město. Teď s Pražským komorním baletem také hodně cestujeme. Miluji také ale samozřejmě i Prahu!

* Můžete prozradit, jak překonáváte trému? Pokud ji vlastně máte... :-) Adriana

Ano, samozřejmě trému mám. Během prvních deseti vteřin na scéně ale zmizí a pak už ji necítím. Snažím s diváky sdílet své pocity, emoce, příběh postavy, kterou v danou chvíli ztvárňuji a to mi umožňuje být ve svém středu a během tance pak zcela v klidu.

* Alenko zažila jsi během své kariéry i okamžiky, kdy jsi chtěla s baletem skončit? Pokud ano, kdy a proč? A co bylo impulsem k pokračování? Denisa, Karlín

Nikdy jsem s tancem nechtěla přestat, ale měla jsem úraz a velké potíže s kyčelním kloubem. To byl opravdu těžký moment. Tehdy jsem si říkala, co kdyby... Co kdybych musela skončit, co budu dál dělat... Bála jsem se, že mi zkrátka mé tělo neumožní věnovat se tanci na profesionální úrovni dál.

* Často se o baletkách prohlašuje, že jejich strach o štíhlou linii často vyústí až v anorexii nebo bulimii. Jak to tedy vlastně je a jak ty sama udržuješ své tělo v dobré kondici? Olga

Nikdy jsem žádné problémy s věcmi jako je bulimie nebo anorexie. O své tělo ale samozřejmě pečuji, snažím se dobře jíst, medituji, protože mnoho problémů vychází z mysli, snažím se zkrátka o zdravý životní styl. Občas si ale samozřejmě i já ráda zahřeším, třeba čokoládou :-)

* Aleno jaké je prožívat na jevišti osudy všech těch postav, které hrajete – a že jsou to obvykle silné příběhy? Jak moc během představení myslíte na technickou stránku? Mario, Brno

V momentu, kdy jsem na scéně, zcela žiju charakterem postavy. Zrovna tak ale její příběh na scéně i nechávám, když představení skončí. Domů si jej nenesu. Co se týče technické stránky, na tu během představení nemyslím, protože věřím svému tělu. Snažím se spíše o prožitek, jsem si jistá, že technické věci mé tělo zvládne. Emoce a prožitek se dotýkají publika, jsou důležitější než to, aby tanečník prováděl sestavy po sobě jdoucích technických prvků.

* Máš nějaký svůj baletní vzor, kterému by ses chtěla přiblížit? Jana

Ano, mám :-) Je to tanečnice ze souboru Scapino Ballet Rotterdam, Bryndis Ragna Brynjolfsdottir. Tahle umělkyně ví, jak na jeviště přinést emoce, má velmi široký pohybový rejstřík a kvalitu pohybů. Když tančí, využívá celý okolní prostor. Pokaždé, když ji vidím tančit, dotýká se to hluboce mého srdce.

* Alenko kdy a kde se na tebe můžeme přijít podívat? Olga

Přijďte tento čtvrtek 18. prosince na Pražský komorní balet do Divadla Ponec. Odpoledne tančím v pohádce Kdo je na světě nejmocnější? a večer pak v představení České kvartety.

* Přibližně v kolika letech musí baletky ukončit svou kariéru? Mirka, Pardubice

To je velmi individuální a samozřejmě záleží na tom, jaké máte tělo a jak se svým nástrojem zacházíte :-)

* Máte nějaké heslo, kterým se ve svém životě řídíte? Vlasta

Každý nový den přináší nové šance... A také zůstaň pozitivní a usmívej se :-)

* Za svou dosavadní kariéru jsi ztvárnila už dost baletních rolí, která z nich ti nejvíce přirostla k srdci? Existuje i nějaká, po které toužíš a která ti zatím stále uniká? Roman, Dejvice

V klasickém tanci je to hodně o rolích, tanečnice touží třeba po Odettě a Odilii nebo Giselle. V moderním tanci, který preferuji já, je to jiné. Každá role, kterou tančím, mi dává novou příležitost and dovoluje mi v sobě něco nového objevit.

* Objevila jsi sama v sobě něco, o čem jste netušila, právě díky nějaké ze svých rolí? Hana, Pha6

Nikdy jsem si nemyslela, že budu třeba schopná dělat typy partneřiny a zvedaček, které se objevily v novém komponovaném večeru. Vyšla jsem z moderní techniky a tyto prvky byly z mého pohledu spíše klasické. Jsem ráda, že jsem je zvládla a posunula si hranice zase o trochu dál.

* Máte čas sledovat např. repertoár baletu Národního divadla, Laterny Magiky?... Patrik

V Laterně Magice jsem nedávno viděla představení Human Locomotion. Šlo o zajímavou kombinaci divadla a tance. V Národním divadle se těším na Bajadéru.

* Co v Pražském komorním baletu chystáte? Karel

V nejbližší době (tedy teď ve čtvrtek 18. prosince) nás čekají dvě představení v Divadle Ponec. První je pohádka pro děti a to druhé pak představení České kvartety.

* Která role pro vás byla nejnáročnější fyzicky? Lena

Nyní je to Mariin sen od Petra Zusky :-)

* Prozradíte, je těžké do tanečního projevu dostat výraz, náladu, emoci? Jak toho docilujete vy osobně? Aleš od Plzně

Záleží na tom, jak se ten den cítím, někdo se to daří snadněji a někdy zase hůře. Mí kolegové, hudba, atmosféra a publikum mi ale vždy pomůžou... :-) Někdy se inspiruji také situacemi, zkušenostmi a prožitky z minulosti.

* Ve kterém okamžiku si nejvíce uvědomíte, jak těžký balet je? Petr, Pha10

Každý den, když začínám trénink, potýkám se s nějakými potížemi, ostatně jako každý tanečník. Je to sice denně těžké, ale zároveň si své povolání velmi užívám.

* Vážená Aleno, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Vaše slovo závěrem? Redakce

Děkuji moc za příležitost podělit se se čtenáři o mé zkušenosti a prožitky. Děkuji všem za otázky, které zaslali, přiměly mě zamyslet se nad věcmi, na které občas v denním životě zapomínám. Mějte krásné dny a věřím, že se brzy uvidíme na nějakém představení Pražského komorního baletu a budeme si třeba moci i popovídat osobně :-)

NETHOVORY - již 772

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

prosinec 2014

Daniel ŠPINAR

10.12.2014
Daniel
ŠPINAR

Alena KRIVILEVA

15.12.2014
Alena
KRIVILEVA

 

reklama

LM2019

Záznam NetHovoru z 24.4.2019 - Štěpán GAJDOŠ

* Vážený Štěpáne, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji moc za pozvání. Dnešek byl docela klidný, spíše tak vyklusávám po premiéře z minulého týdne a doháním resty. :) To stejné mě čeká ještě večer.

* Vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Pokud ano, které to bylo? Iva, Brno

Dobrý den, určitě, ono to není tak dávno :D Jde jen o to, z pohledu které profese se ptáte. Jako herec jsem se poprvé s profesionálním divadlem setkal právě v Brně v inscenaci Král Oidipús, kterou v Mahenově divadle režíroval Martin Františák. Jako režisér pak v Divadle Šumperk, kde jsem režíroval inscenaci Mord, mošt a Columbo.

* Štěpáne o čem je inscenace Moře klidu? Martina

Dobrý den, inscenace Moře klidu je především o dlouhověké fascinaci Měsícem, která vrcholí přistáním člověka na Měsíci. Zabývali jsme se tedy převážně touto událostí, tedy misí Apollo 11. A není náhoda, že je to letos právě 50 let od této významné události. Mimochodem...Moře klidu je název kráteru do kterého posádka Apolla 11 v roce 1969 přistála.

Štěpán GAJDOŠ - celý NetHovor