Alternativy mobility v MeetFactory
autor: Z webu
zvětšit obrázekGalerie MeetFactory pořádá od 27. února 2009 výstavu rezidenčních umělců MeetFactory Folke Köbberling & Martin Kaltwasser (GER) a Miklós Mécs (HU). Hosté výstavy Jan Jaroslav Sterec (CZ) a Carbusters + Auto*Mat. výstava potrvá do 29. března 2009.
Výstava spojuje umělce, aktivisty, eko designéry a aktivistické organizace. Koncept výstavy pracuje s dispozicemi MeetFactory, která je osamoceně stojícím objektem mezi vlakovými kolejemi a dálnicí. Zabývá se alternativami mobility, zdrojů a utopickými ideami.
Folke Köbberling & Martin Kaltwasser
Od roku 1998 kladou ve svých aktivitách důraz na město ve smyslu experimentálního prostoru. Pracují s tématy spjatými s veřejnou sférou, možnostmi sledování lidí, ilegalitou a samoorganizací. Do dnešní doby již realizovali v městských prostorách instalace, výstavy a intervence, jimiž zpochybňují městský život v kontextu privatizace a ekonomizace, transformují ho pomocí praktických ukázek dočasného použití a neformálních metod a poukazují na možnosti jeho oživení a znovu uchopení.
Odkazují na „město jako zdroj“ ve smyslu uvědomění si hodnoty podnětů, komunikace, konfliktů, momentů překvapení a svobodného využívání veřejných městských prostor. To samozřejmě znamená zanechávat tu něco pro ostatní. Uvědomění si města jakožto zdroje a využití veřejného prostoru tímto způsobem je terčem výsměchu ze strany zastánců a nohsledů neoliberálního a zprivatizovaného podnikatelského prostředí města a fanatické zastánce pořádku. Všichni ti se všemi dostupnými prostředky snaží z měst vymazat kreativní prostor, otevřené charitní sklady, stínovou ekonomiku a její viditelně existující strukturu.
Jan Jaroslav Sterec
Instalace, performance, architektonické a environmentální vize u Jana Jaroslava Sterce získávaly podobu komerčních služeb a produktů. Bez podpory státních institucí, vytržen z kulturního kontextu Sterec působí jako nezávislý tvůrce, někdy velmi rozsáhlých projektů. Ovlivněn rakouským umělcem Hundertwasserem, pracujícím na pomezí architektury, ekologie a umění založil Sterec v porevoluční euforii z podnikání firmu s názvem Stowasser s.r.o.
Bez architektonického, uměleckého či přírodovědného vzdělání navrhoval a realizoval, pod označením eko designer, “zahradní domky”, zelené střechy, rostlinné čistírny, zahradní biotopy, kompostovací záchody a mnohé další.
Pojem eko architektura ve Stercově pojetí volně splývá s recyklovanou architekturou. Při dnešní nadprodukci odpadů, je to logický závěr, často však neslučitelný s představou investorů toužících po eko image provoněnou dřevem a zemí. Využití náhradních stavebních materiálů nebylo u otce motivované pouze snahou ušetřit na nákladech (jak se často zdálo), ale hlavně radostí z experimentování a důslednosti v naplňování ideových východisek. Sterec izoloval nádrže a střechy vyřazenými reklamními bannery, místo zeminy pro zelené střechy používal odpadní popílek míchaný s drceným polystyrénem. Na několika soukromých zahradách vznikly zahradní domky podobající se směsici afrických obydlí a staveb ze science-fiction filmů. Jako materiál pro jejich stavbu sloužilo vše od sušeného orobince k doslouživšími mrazícím boxům.
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
HUDBA
Mladí ladí jazz zdarma na Karlovo náměstí
V Praze do 30. dubna patří Karlovo náměstí patřit jazzu i dalším hudebním žánrům. Pod taktovkou festivalu Mlad celý článek
OPERA/ TANEC
Z první řady: Rusalka z Toulouse
A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa celý článek