zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Jan Šikl uvedl v Londýně svůj cyklus Soukromé století

Tatíček a Lili Marlene

autor: archiv   

zvětšit obrázek

České centrum v Londýně představilo britskému publiku Jana Šikla, který uvedl své filmy Tatíček a Lili Marlene a Sejdeme se v Denveru ze svého jedinečného cyklu Soukromé století mapujícího prostřednictvím soukromých rodinných filmů historii 20. století. Atmosferické dokumenty nabízejí intimní pohled na naděje a osobní tragedie lidí před a za kamerou, ilustrujíc tak dopad dějinných událostí na život obyčejných lidí.

„Život každého z nás je nenapodobitelný a jedinečný. Soukromé století představuje dějiny jako intimní lidské příběhy. Jejich intenzita osloví i druhé, protože to podstatné se odehrává v životě každého z nás,“ říká Jan Šikl o projektu Soukromé století.

Koncept dokumentární série filmů Soukromé století vychází ze získání několika desítek soukromých filmových archivů zaznamenávajících život několika generací. Na základě těch nejbohatších a nejzajímavějsích archívů pak režisér rekonstruuje rodinné příběhy, které zároveň přinášejí i širší historickou prespektivu převratných událostí 20. století, jež se odehrály v Československu a jež ovlivnily život protagonistů. Jan Šikl se touto svou sérií hlásí k dalším předním evropským dokumentaristům v čele s Peterem Forgaczem, kteří ve své tvorbě také čerpají z amatérských filmových archívů.

V pátek 13. června Jan Šikl uvedl dva své filmy; Tatíček a Lili Marlene z roku 2005 a Sejdeme se v Denveru z roku 2007 a zúčastnil se diskuse po projekci. Jan Šikl se díky Českému centru již londýnském publiku představil svým filmem Nízký let na London International Documentary Film Festival v březnu tohoto roku, kde film vzbudil u diváků velký ohlas.

Tatíček a Lili Marlene
V jednom z prvních dílů cyklu Jan Šikl dává prostor vzpomínkám Evy na šťastné dětství strávené na statku ve Velichovkách na česko-německém pohraničí. V centru vzpomínek je především milující ´tatíček´a krásná, ale sobecká Lili, která ale nakonec svou dceru a celou rodinu opouští. Kromě rodinných vztahů příběh přináší i náhled do vztahů česko-německých, zaznamenává situaci v pohraničí před a během války, odsun Němců a dotýká se i událostí února 1948.

Sejdeme se v Denveru
V tomto příběhu je vypravěčem František, jenž vyrůstá obklopen příběhy westernů, které jeho otec promítá ve vlastním kině. Vítězný únor a nacionalizace československé kinematografie tak mají zásadní vliv na formování Františkovy osobnosti a na celou jeho rodinu, což vede v roce 1968 Františka k rozhodnutí následovat svůj sen o Divokém západě a emigrovat.

17.6.2008 00:06:37 Redakce | rubrika - Z Českých center

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 20 - sekce

HUDBA

Petr Hapka – 80 let

Petr Hapka

Televizní písničky a songy Petra Hapky
Štěstí je krásná věc, Dívám se, dívám, Rozvod a další slavné hity a celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera celý článek

další články...