Vladimír Franz: Z oblasti umění by neměla vymizet hravost.
autor: archiv
Symbolické ukončení výstavy Sculpture Grande jednominutovou sochou, která bude okamžitě zničena se uskuteční v úterý 26. září 2006 v 18:00 hodin. Jen málokterá výstava dokáže oslovit návštěvníky s takovou razancí. Dialog s veřejností stejně jako dialog mezi uměním a městem jsou hlavním cílem projektu Sculpture Grande. Jeho 4. ročník proběhl v letošním roce opět na nejznámějším a nejnavštěvovanějším náměstí České republiky a blíží se do finále. Obří sochy se brzy s Prahou rozloučí.
Důstojnou tečkou za letošním mezinárodním festivalem velkorozměrových soch totiž bude setkání s výjimečnou osobou českého umění Vladimírem Franzem. Ten během dvou dnů vystaví v horní části Václavského náměstí z třiceti tun písku objekt nazvaný Republika slaví narozeniny a během slavnostního zakončení v úterý 26. září v 18:00 hodin bude objekt zničen. Rozmetá jej totiž taneční skupina DUWA – Dance contemporary group svým tancem v doprovodu hudby Vladimíra Franze.
Vznikne jakási říše z písku, taková krajina snění, jako si Tolkien vymyslel v Středozemi. Centrem bude věž, která je něco mezi dortem a Babylonskou věží symbolizující prvek oslavy, ale taky změtení názorů. Okolo centrálního objektu vznikne několik hradů. Jde o vztah země, krajiny, historie, ale i návrat do dětství, kdy si člověk vymýšlí různé fantastické světy.
Prvek hravosti bude zdůrazněn přidanými předměty – květinami, hračkami. Jde o připomenutí skutečnosti, že by z oblasti umění neměla vymizet hravost. Písek jakožto materiál symbolizuje pomíjivost, dočasnost našeho konání, ale zároveň jde při tvorbě o kontakt člověk – země. Při tvorbě mi pomohou studenti scénografie brněnské FAMU a JAMU.
Václavské náměstí pro mě znamená střed tepu Prahy. Zároveň je na něm vidět určité omezení. Není to totiž pravé náměstí, ale jakýsi vyseknutý kus pařížského bulváru.
Současné umění se po intenzívním hledačství a analýze 20. století vrací znovu k nejrůznějším syntézám. Umění chápu jakožto projev tvůrcova názoru na svět provedený určitou formou a způsobem v určitém materiálu. Vzhledem k tomu, že jednotný názorový základ - víra a podobně - je v evropské a americké civilizaci destabilizován a otřesen, připadá mi projev většiny mistrů renesance či baroka pro dnešek daleko aktuálnější a soudobější než cokoli z 20. nebo 21. století.
Německá malba posledních 30 let. Důslednost, důkladnost, poctivost a pevně rozvinutý hutný základ a historická kontinuálnost tak jako například u starých Číňanu. Není rozdíl mezi Grünewaldem, Noldem a Kiefrem.
Do rozpaků mne přivádí smazáni identity a kořeny tvůrců, ztráta manuality v umění a nahrazení osobního vkladu řídkostí, vydávanou za nestrannou objektivitu. Je jedno zda to vytvořil Korejec, Řek, Uruguayec či Marťan.
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Gravity & Other Myths spojí nový cirkus s technologiemi
Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna celý článek
HUDBA
HDK uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska
Hudební divadlo Karlín uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska režii v Filipa Renče. Na jevišti Malé scény HDK z celý článek
OPERA/ TANEC
Celostátní festival ZUŠ Open 2024
ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního celý článek