Rumunské průmyslové ruiny přibližují nedávnou minulost
autor: Z webu
zvětšit obrázekTen, kdo se moc nevyzná v historii, by si ji měl někdy zopakovat. Vzpomínky na nedávnou komunistickou minulost obyvatelům střední a východní Evropy připomněl rumunský fotograf architektonického dědictví, Serban Bonciocat, který zmapoval zbytky průmyslových areálů v celém Rumunsku. Jeho výstavu Crepuscular/ Soumrak přináší do Prahy studio ArtImaging, prémiové studio na reprodukci uměleckých děl, spolu s Rumunským kulturním institutem v České republice. Výstava byla otevřena české veřejnosti v úterý 22. května 2012.
"Moje obrazy mají především dokumentární záměr. Jejich krása je neúmyslně vedlejší produkt,“ říká fotograf Serban Bonciocat (45), který se zabývá fotografováním post-komunistické průmyslové krajiny v celém Rumunsku od roku 2006. "Studio ArtImaging vybralo krásné fotografie pro výstavu Soumrak. Osobně mám však mnohem blíže k těm fotografiím, které jsou více agresivní, protože odrážejí lépe ošklivě zdevastovaná a chátrající místa. Všechny tyto lokality jsou výsledkem dvojího znásilnění: vlivu komunismu se svým traumatickým a invazivním přístupem a na druhé straně fáze, která následovala o pádu komunismu, kdy lidé věděli, jak odstranit a zničit celý svět a vzpomínky. Tyto obrazy odrážejí sociální prvky reality, které ovlivnily celý rumunský národ," dodal Bonciocat.
Dvacet sedm fotografií, které jsou součástí výstavy SOUMRAK, bylo vyfotografováno v průběhu let 2006 až 2008 v silně průmyslových lokalitách, jako je Hunedoara, Copsa Mica, Giurgiu, Zlatna, Brasov a Resita nebo Calan. Z děl mluví hluboké škody v krajině způsobené průmyslem a dopad na životy lidí v těchto lokalitách. Většina objektů, které Bonciocat fotografoval, již neexistují, a proto má jeho umění jedinečnou dokumentární hodnotu.
“Pokud vidíte krásu a poezii v těchto snímcích, neznamená to sympatie pro komunistické útočníky. Snažil jsem se zachytit fragmenty reality, což mohou být kusy trubek nebo tráva obrůstající tovární halu, nebo staré zničené zdi. Chtěl jsem zdokumentovat jednu fázi existence. Tato realita mizí velmi rychle po celém Balkáně stejně jako lidé, kteří ji vytvořili. Všechno, co zde vidíte, už je pryč. Vše je již historie,” zmiňuje fotograf.
Výstava Soumrak prezentuje fotografie, které byly vytištěny na špičkový umělecký papír studiem ArtImaging. “Serban vypadá jako umělec, chová se jako umělec a především je umělec. Chodí do míst a vidí věci, které my ostatní nevidíme. To je místo, kde spočívá jeho hodnota, a důvod, proč jsme hrdí a vážíme si, že můžeme v Praze přivítat právě jeho umění,” říká Flavia Parvu, majitelka studia ArtImaging, narozena v Rumunsku. Parvu nejprve žila 13 let v Kanadě a pak se v roce 2009 se svou rodinou přistěhovala do Prahy.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Maso Krůtí chystá inscenaci Recyclus Coitus
Soubor Maso Krůtí, královny něžného punku, chystá na květen v Divadle NoD premiéru svého doposud největšího di celý článek
HUDBA
Ivan Hlas – 70
Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek
OPERA/ TANEC
Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni
Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že celý článek