Skladatel Philip Glass vystoupí v Praze
autor: archiv
zvětšit obrázekProslulý americký skladatel a klavírista Philip Glass vystoupí 16. července 2009 v pražském Kongresovém centru. Přijede s programem své komorní hudby, při kterém ho doplní také violoncellistka Wendy Sutter, bývalá členka souboru The Bang on a Can „All-Stars”, a perkusionista Mick Rossi. V programu zazní sólové klavírní skladby z cyklů „Metamorphosis“ a „Etudes“, hudba z filmu „Naqoyqatsi“, část „Closing“ z cyklu „Glassworks“ a skladby pro sólové violoncello z díla „Songs and Poems for Cello“, které Glass napsal právě pro Wendy Sutter. Zajímavostí je, že tato virtuózní umělkyně hraje na vzácné violoncello, které bylo vyrobeno v roce 1620 v italské Cremoně a které v 17. století hrálo v Sixtínské kapli. Letos dvaasedmdesátiletý Philip Glass je jeden z nejvlivnějších skladatelů 20. století, průkopník minimalismu v současné vážné hudbě, autor mnoha děl, mezi jinými avantgardních oper „Einstein on the Beach“, „Satyagraha“, „Akhnaten“, soundtracků k filmům „Koyaanisqatsi”, „Powaqqatsi“ a „Naqoyqatsi“ režiséra Godfrey Reggia, autor na Oskary nominované hudby k filmům „The Hours“, „Kundun“ a „Notes On a Scandal“, spolupracovník mnoha dalších umělců – od choreografky Twyly Tharp přes režiséra Roberta Wilsona k Allenu Ginsbergovi, od Woody Allena přes Paula Simona až po Davida Bowieho.
Philip Glass se narodil a vyrostl v americkém Baltimoru. Studoval v Chicagu a Aspenu, v Paříži pak u legendární profesorky Nadie Boulanger, kde spolupracoval se sitarovým virtuosem Ravi Shankarem (přepisoval jeho indickou hudbu do západních not), který jeho pozdější tvorbu silně ovlivnil. Do New Yorku se vrátil v roce 1967 a založil Philip Glass Ensemble – soubor sedmi hráčů na klávesy a dechové nástroje. Spoluzaložil také divadelní soubor Mabou Mines. Hudební styl, který Glass rozvinul, byl nazván „minimalismem“ – termínem, který Glass nemá příliš rád. Spíše o sobě mluví jako o skladateli „hudby s opakujícími se strukturami“. O jeho kompletním díle se naopak jako o minimalistickém rozhodně nedá mluvit – za dvacet pět let Glass složil více než dvacet větších i menších oper, osm symfonií, dva klavírní koncerty, koncerty pro housle, klavír, tympány a saxofonový kvartet, sountracky filmů, jejichž šíře sahá od Jeana Cocteau k Errolu Morrisovi, houslové kvartety, hudbu pro taneční představení, neustále se rozšiřující dílo pro sólový klavír a varhany. Kromě výše uvedených nominací byla jeho hudba pro film „Truman Show“ oceněna Zlatým Globem, za „The Hours“ získal nejen nominaci na Oskara, ale i na Zlatý Globus a Grammy. Přednáší, vede dílny a pravidelně vystupuje se svým Philip Glass Ensemble.
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
HUDBA
Hudební tipy 18. týden
Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 18. týden
Maratónec
Dustin Hoffman a Laurence Olivier jsou protivníci na život a na smrt. Americký film (1976). Dále celý článek