Doktor Faust rozjímá o svém životě…
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekDivadlo J. K. Tyla v neděli 16. 11. 2008 představilo svou další novinku, balet Faust. Šéf plzeňského baletu Jiří Pokorný převedl do taneční podoby operu Charlese Gounoda. „Faustův příběh je výborným námětem pro čistě baletní zpracování, byl jsem o tom vždy přesvědčen a v dramaturgickém výhledu jsem ho měl již dlouho. Plzeňští diváci znají důvěrně Fausta a Markétku Charlese Gounoda, operní soubor uvedl v r. 1999 i Boitova Mefista, s Faustem v baletním provedení se však dosud nesetkali. Náš Faust bude vycházet v první řadě z libreta Gounodovy opery, inspiraci mi poskytl také balet Františka Škvora Doktor Faust (Mefistofela), poprvé uvedený v Národním divadle v r. 1926. Autor v něm zhudebnil taneční báseň Heinricha Heineho Faust (1851), v němž ďábel nabývá ženské podoby,“ přiblížuje svůj záměr umělecký šéf plzeňského baletu Jiří Pokorný. „Lákala mě nejen psychologie Fausta samotného, ale především mystičnost všudypřítomného ďábla, který se může projevovat nejrůznějšími způsoby – i v dnešním světě se s ním ustavičně setkáváme. Prostřednictvím této látky bych chtěl poukázat na to, že nejdůležitější v životě je poznat čistotu jako důležitý zdroj pro přežití lidského rodu v éře, kdy hlavní tendencí je vše zmaterializovat.“
V inscenaci Jiřího Pokorného působí ďábel zdvojenou silou – Mefisto má i svůj ženský protějšek. Symbolickým ztvárněním čisté lásky je taneční pár, který diváky provází průběhem celého děje (Michaela Musilová, Marek Kašparovský). Taneční výstupy Mefistofela a Mefistofely, na premiéře v podání Milana Maláče a Ivony Jeličové, byly velice dynamické s nutností absolutní dokonalosti techniky pohybu. V titulní roli svůj další profesionální růst prokazuje Martin Šinták a jako Markétka září Lenka Hrabovská. Choreografie Jiřího Pokorného je náročná nejen pro čtveřici hlavních postav, ale klade velké nároky i na ostatní role, čímž dává možnost k rozvoji a profesnímu růstu všem členům souboru. Scéna Jaroslava Milfajta a kostýmy Tomáše Kypty ctí historické souvislosti i libreto Barbiera a Carrého ke Gounodově opeře. Nové původní baletní představení na plzeňské scéně doprovází živý orchestr pod taktovkou Jiřího Petrdlíka.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Premiéra 24 z dílny pěti choreografů
Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy chystá nový komponovaný program. Večer nese společný n ...celý článek
Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni
Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že ...celý článek
Den otevřených dveří Tanečního centra Praha
Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém ...celý článek
Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco
Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací ...celý článek
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Štíři z února na jevišti Studia DVA
Autorský divadelní projekt Miroslava Krobota a Mariky Šoposké představilo divadlo Studio DVA poprvé divákům v celý článek
HUDBA
Ska Wars v Malostranské Besedě
Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Oceněné drama Píseň jmen
Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek