zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Oldřich Kříž – barytonista s citem pro experiment

Oldřich Kříž

autor: Petr Schier  

Sólisté se jménem Kříž se na českých scénách potkávají minimálně dva – Oldřich a Vratislav. Ke vší smůle či štěstí oba působí ve stejném hlasovém oboru – baryton. Přizvání k dnešnímu rozhovoru přijal Oldřich Kříž, který nad touto záměnou již mává rukou: „V podstatě si oba dva děláme vzájemnou reklamu, naštěstí kladnou.“ Jeho domovskou scénou je Státní opera Praha, ale vidět ho můžeme v inscenacích divadel v Liberci, Plzni, Českých Budějovic, Ústí nad Labem a v Národním divadle. Ze zahraničních scén pravidelně hostuje ve francouzském Nantes. Z rolí mu osobně nejvíce přirostli k srdci postavy – William (Pád domu Usherů), Poeta (Turek v Itálii), titulní Rigolleto a Simon Boccanegra. „Všechny tyto postavy mají různorodý charakter,“ upřesňuje Oldřich Kříž a doplňuje: „Je v nich obsažený život.“
V Národním divadle hostuje mimo jiné v opeře La Bohéme (Schaunard). V květnu měla premiéru kontroverzní inscenace Emila Viklického Máchův deník. Osobně se přiklání k názoru, že experiment na jeviště patří. „Divadlo je živý organismus. Pokud se má vyvíjet, musí jít dopředu. Hledat nové cesty,“ říká Oldřich Kříž a upřesňuje na příkladu nedávno uvedeného projektu Rockquiem v Obecním domě.
V těchto dnech vrcholí přípravy inscenace La Belle et la Bete (Kráska a zvíře), kde pod režijním vedením Petra Formana ztvární postavu Ludovica.

  • Můžete v této fázi příprav přiblížit tuto roli?
    Ludovic je bratr Krásky. I když ve své podstatě je „sičák“, má ji rád. Své další sestry nenávidí. Ale ze všeho nejraději miluje bohémský život a peníze.
  • Jak jste na tom vy v osobním životě ve vztahu k bohémskému životu a penězům?
    Bohémského života jsem si dosud užil hodně. Věk a čas už mě brzdí. Peníze mám rád. Nejsou sice všechno, ale když nejsou, je všechno složitější.
  • Pojďme k celému projektu. Ze zpráv, které prosakují na povrch, se zdá, že je pojat takřka recesisticky.
    V žádném případě se nejedná o recesi. Všichni přistupujeme k inscenaci zcela naplno a se vší vážností. Více nemohu prozradit. Diváci budou mít šanci vše odhalit při premiéře a dalších šesti reprízách.
  • Není Vám líto podílet se na takto krátkodobém projektu. Vlastně podobný osud má i Máchův deník.
    Máchův deník bude mít v této sezóně ještě další deset repríz. Krásku a zvíře nepovažuji za krátkodobý projekt. Myslím si, že si najde cestu k divákům. Bude velmi úspěšná a dočká se dalších repríz. V zahraničí jsem se podílel na projektech, které měly třeba jen tři reprízy. Za ztrátu času to nepovažuji.
  • Proč?
    Takovéto projekty jsou většinou nastudované v krátkém časovém horizontu, ale o to intenzivněji. Pokud prokážou svoji kvalitu, mohou být přeneseny na jinou scénu, či nově nastudovány.
  • Zmínil jste Vaše působení v zahraničí. Mimo jiné Z mrtvého domu Leoše Janáčka – Nantes, Jenůfa – Montpeliér, a Boris Godunov – Dublin. Jaký mají přístup k sólistům v zahraničí?
    Základní rozdíl spočívá v tom, že opery jsou uváděny v sérii ve stagionách. Divadla mají pouze vlastní sbor a orchestr. Na každý projekt nabírají nové inscenační týmy. Práce je tam na vysoké profesionální úrovni. Sólisté se věnují pouze danému projektu. I když se zkouší třeba i třikrát denně. Člověk se lépe koncentruje na přípravu dané role.
  • Kromě západního světa jste také zpíval v Litvě.
    Vystupoval jsem tam v rámci Operetního festivalu na začátku července. Byly to dva koncerty – muzikálový a operetní, na nichž se podílelo čtyřicet sólistů, šest dirigentů a orchestr ze St. Petěrburgu.
    Obával jsem se, že Litva je něco jako Asie. Byl jsem mile překvapen. Nádherná země a příjemní lidé. Zajímavá práce. Rád se tam budu vracet. Pozvání na příští léto jsem přijal s velkou radostí.
  • Vypadá to, jako byste neměl vůbec žádné prázdniny?
    Pro rodinu jsem si „ukradl“ čtrnáct dní. Letěli jsme na ostrov Tenerife. Užíval jsem si jednu z posledních dovolených se svými dospívajícími dětmi.
  • V dnešní době se často diskutuje nad otázkami předávání „životních zkušeností“ mezi rodiči a dětmi. Myslíte si, že jsou dnešní děti ještě ochotni takovýmto radám naslouchat? Můžete přiblížit Vaši osobní zkušenost.
    Vždycky jsem se snažil, abychom si doma říkali pravdu. I pokud byla „nepříjemná“. Snažil jsem se budovat vzájemnou důvěru. Dle mého spočívá základ výchovy v raném dětství. Co se nestihne do deseti let, pak už těžko. Přísloví o ohýbání mladého proutku je na místě. Můj syn je už dva roky osamostatněný na internátě v Brně. Důvěřuju mu. Určitě nezklame.
  • Nemáte jako umělec, vzhledem k povaze Vaší profese, výčitky nebo pochyby, že jste si se svými dětmi málo užil?
    Zvolil jsem si povolání, které s sebou tento problém přináší. Mrzí mě každý den, kdy jsme spolu nebyli, ale přesto si myslím, že to, co jsme si vzájemně dali, nás maximálně naplnilo.
  • Mnohokrát děkujeme za rozhovor. Přejeme Vám hodně zdaru na jevišti a důvěry v rodině.
  • S Oldřichem Křížem se ještě setkáme při on-line rozhovoru 4. září 2003 na našem portále v pravidelném čase v 17.00 h. Ten den se uskuteční v Národním divadle derniéra představení Kráska a zvíře.

    20.8.2003 23:08:19 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory

    Časopis 18 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Asociace profesionálních divadel České republiky

    Časopis 18 - sekce

    HUDBA

    Peter Nagy 65

    Peter Nagy

    Peter Nagy 65
    65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos

    Pavel Soukup

    Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m celý článek

    další články...