zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Carmen

Carmen

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Mezi různými tanečními žánry přenášenými do kin se v cyklu balet v kině poprvé objevilo také španělské flamenco.
K 75. výročí narození famozní tanečníka a choreografa Antonia Gadese (1936 - 2004) dala Nadace Antonia Gadese, jež pečuje o jeho odkaz, podnět k nastudování slavné Carmen podle představení, které mělo premiéru v Paříži v roce 1983. Pamětníci si určitě vzpomenou na film Carmen z téhož roku v režii Carlose Saury ve spolupráci s Antonio Gadesem, který zaznamenal ohromný divácký úspěch, byl nominován na Oscara a v Cannes získal Cenu poroty. O divadelní podobě se uvažovalo už při vzniku filmu a velký ohlas přispěl k rychlé realizaci.

Se současnou verzí se soubor vydal na turné po světových scénách, aby zakotvil v této době v Teatro Real Madrid, odkud byla inscenace přenášena.
Původní i nynější divadelní Carmen vychází z příběhu Prospera Mériméeho a přebírá motivy Bizetovy opery. Jeho hudba však není to hlavní a světoznámé árie zaznívají v nahrávce jen v určitých - těch nejdůležitějších - partiích.
Spíše než o přepis opery se zde jedná o něco jako o "dekonstrukci" Carmen - probíhá divadlo na divadle, kde soubor s "tanečním mistrem" nacvičuje flamenco a to se prolíná s vlastní zápletkou - žárlivou láskou Josého ke Carmen, flirtování Carmen s toreadore a její smrt.
V režii Stelly Arauzo se se španělským tanečním "rodinným stříbrem" zachází ale také nevážně a ironicky - v soubojích s býky nebo postavě arogantního toreadora navlečeného do slavnostního bojového hávu.
Hudební doprovod obstarává živé seskupení - kytaristé, zpěvačka a zpěváci, ale také všudypřítomný klepot podpatků, vytleskávání nebo jen mrazivé ticho, v němž je slyšet drhnutí střevíců o podlahu.
Muži vystupují v civilním oblečení, i barevnost ženských kostýmů je střízlivá a nenápadná - rozevláté sukně ale chybět nemohou- a tak jediným symbolem vášnivých citů je rudá barva šatů a černý závoj a punčochy Carmen.
To co jako by ubylo na barvách je plně vynahrazeno intenzitou, s jakou se všichni zapojují do tance a zpěvu, která je pro nešpanělského pozorovatele prostě nepochopitelná. Explozivnost, která neochabuje, rychlost pohybů a gest pouhým okem téměř nepostižitelná, strojová přesnost rytmu jsou nenapodobitelné (možná ještě zjevnější z přídavku). Takto dokáží zatančit jen ti, kteří to mají v krvi. Ve slavném filmu to byl Antonio Gades a Laura del Sol, v dnešní verzi stejně skvělí Vanesa Vanto jako Carmen a Angel Gil jako Don José.

Španělské flamenco shlédli diváci v cyklu přenosů 25. února poprvé ale nikoliv naposledy neboť jsou pro ně nachystány další přenosy z Madridu, 26. března "Krvavá svatba a Suite Flamenco" v kině Aero a 20. května v kině Světozor balet "Fuenteovejuna".

10.3.2014 17:03:18 Helena Kozlová | rubrika - Recenze