zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Struny podzimu – Klasická hudba

Struny podzimu

  

Letošní koncertní cyklus Správy Pražského hradu Struny podzimu přináší tři kontrastní koncertní řady, naplněné dle tradice předchozích ročníků originálními programy v podání pozoruhodných osobností hudebního světa. Cyklus potrvá od 16. října do 6. prosince 2001 v prostorách Míčovny, Španělském sále a Starém královském paláci.
Filipínská filharmonie je prvním orchestrem Filipín a předním asijským tělesem. Pražský, historicky první koncert navazuje na evropské turné, které orchestr na podzim absolvuje (Řím, Vídeň, Klagenfurt, Mnichov, Madrid). Ve Španělském sále orchestr pod taktovkou italského dirigenta Ruggera Barbieriho představí v první polovině koncertu zajímavou až exotickou filipínskou tvorbu, v druhé polovině zazní Mozartova symfonie věnovaná Praze a Lisztův populární Tanec smrti.
Středa 31. října - Španělský sál, 19.30.

Filipínský filharmonický orchestr zahájil svoji činnost v roce 1973 jako soubor Filipínského kulturního centra CCP. Původně měl doprovázet interprety při vystoupeních v Divadle CCP. Prvním uměleckým ředitelem se stal prof. Luis O. Valencia z Filipínské ženské university společně s Julianem Quiritem, který dnes působí v australském Melbourne jako dirigent a koncertní mistr. Orchestr uspořádal 15. května téhož roku první veřejný koncert, který představil vynikajícího filipínského klavíristu Benjamina Tupase v Gershwinově Rapsodii v modrém. Společně s tělesem postupně účinkovali další mezinárodně proslulí umělci Renata Tebaldi, Franco Corelli a Van Cliburn. Zásadní přerod orchestru nastal pod vedením filipínského houslisty – dirigenta Oscara Yatca, který z něj vytvořil prvotřídní, světově proslulý soubor. Dnes má filharmonie po celý rok bohatý koncertní program s hlavní sezónou od září do března. Každoročně se účastní prestižního Bambusového varhanního festivalu a cyklu Koncerty v parku konané v Rizal parku. K dirigentskému pultu symfonického tělesa jsou často zváni renomovaní mistři taktovky mj. Mendi Rodan J. S. Bereau, Jack Michaels, Christopher Appea, Richard Correa a Pedro Calderon. Jako národní filipínský orchestr napomáhá filharmonie vychovávat mezi Filipínci nové posluchače vážné hudby. Zajíždí proto na koncerty do škol, farnosti, pořádá programy pro státní i soukromé organizace po celé zemi. V čele Filipínské filharmonie stojí dnes italský dirigent Ruggero Barbieri z Bergama. Společně s ním vytváří profil souboru rezidenční dirigent Cecinio Ronquillo.
Ruggero Barbieri se narodil v italském Bergamu. Získal bakalářský titul v oboru klavír na konzervatoři Gaetana Donizettiho, pak pokračoval v dirigentských kursech na milánské konzervatoři Giuseppe Verdiho, na pescarské hudební akademii. Mezi jeho slavnými učiteli čteme jména Franka Ferrary a Alcea Galliery. V roce 1989 se dokonce stal asistentem Leonarda Bernsteina na mezinárodním semináři slavné římské akademie Santa Cecilia. Barbieri řídil symfonické orchestry v Miláně, Turíně, Bari, Pescaře, San Remu a Bolzánu. V prosinci 1991 dirigoval v Bratislavě Slovenskou filharmonii a o rok později Bergamský stálý orchestr a milánský sbor Polifonica Ambrosiana při prvním italském provedení skladby Andrease Romberga Píseň o zvonu na Schillerovy texty. V té době byl jmenován asistentem dirigenta Alda Ceccata při Národním španělském orchestru v Madridě, účinkoval však též v další zemích hispánské provenience, zejména v Mexiku a Argentině. Barbieriho první setkání s Filipínským filharmonickým orchestrem bylo na dvou koncertech v březnu 1996. Jeho přesvědčivý výkon mu vynesl místo zástupce hudebního ředitele a hlavního hostujícího dirigenta tohoto tělesa o půl roku později. Rok nato stanul pak v čele Filipínských filharmoniků jako jejich umělecký šéf.
Andion Fernandezová je sólistkou německé opery v Berlíně. Po obdržení diplomu na Vysoké umělecké škole v Berlíně u prof. Karan Armstrongové se zúčastnila s úspěchem mnoha mezinárodních pěveckých klání, získala např. cenu za nejlepší provedení zarzuelového repertoáru v soutěží Placida Dominga zvané Operalia. Letos byla vítězkou výběrového kola nejprestižnější pěvecké soutěže v Cardiffu. Prošla mistrovskými kursy slavné sopranistky Victorie de los Angeles pořádanými španělským ministerstvem kultury. Na operním jevišti ztvárnila Micaelu z Bizetovy Carmen, Taťánu z Čajkovského Evžena Oněgina, Paminu z Mozartovy Kouzelné flétny a Madame Lidoine z Poulenkových Dialogů karmelitek. V jejím repertoáru je Zuzanka z Figarovy svatby, Liu z Turandot a Mimi z Bohémy. Spolupracovala s dirigenty Christopherem Hogwoodem, Marcellem Viottim, Lawrencem Fosterem a dalšími. Z oratorní a kantátové literatury má ve svém repertoáru sopránový part z Beethovenovy IX. symfonie, Bachovy Matoušovy pašije, Vánoční oratorium, Händelova Mesiáše a Haydnovo Stvoření. Účinkovala v Singapuru, Malajsii, Číně, Španělsku, Velké Británii, Švédsku a na Filipínách.
Tenorista Abdul Candao, narozený ve městě Davao, vyhrál Národní filipínskou hudební soutěž pro mladé umělce. Zapsal se na hudební konzervatoř, kde se vzdělával u Irmy Potencianové. Stal se členem šestičlenného vokálního souboru pod vedením Ernani J. Cuenco. Od roku 1991 navštěvoval operní školu Vídeňské konzervatoře. Tuto možnost získal na základě stipendia CCP Nadace pro mladé filipínské umělce. Své pěvecké umění zdokonaloval u komorních pěvců Waldemar Kmentta a Waltera Berryho. Jeho první profesionální angažmá se uskutečnilo ještě v školních letech. Byly to role v operách Lazebník sevillský a Komedianti. V roce 1995 získal diplom a od té doby účinkoval na evropských scénách v řadě rolí. Nedávno Candao ztvárnil roli Guvernéra v prvním německém nastudování Bernsteinova Candida. Loni v létě zpíval náročnou roli prince Su Čonga v Lehárově Zemi úsměvů na festivalu v Lübecku. Účinkuje na koncertech v Německu, Itálii, Švýcarsku, Anglii a na Filipínách. Byl rovněž sólistou novoročního koncertu symfonického orchestru v německém Řezně. V současnosti studuje u prof. Vahana Mirakijana z Velkého divadla v Moskvě.

1.11.2001 Redakce | rubrika - Zprávy