zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Haydnovo Stvoření v choreografii Uweho Scholze

Haydnovo Stvoření

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Projekt, který spojil Haydnovo oratorium SCHÖPFUNG (STVOŘENÍ) s baletem, spatřili diváci poprvé v Curychu v roce 1985. Německý choreograf Uwe Scholz v něm geniálně propojil auditivní složku s vizuální a naplnil Haydnovu partituru oslavou krásy lidského těla. V Brně (21. 1. 2011) přejali Scholzovu choreografii beze zbytku. „S úctou jsem nakládal s choreografií svého učitele a geniálního choreografa. Přejal jsem ji zcela bezvýhradně. Nejde o vyjádření děje, o vyprávění. Jde o oslavu naší Země, člověka a lásky. Uwe Scholz dokázal maximálně provázat balet s hudbou, vyzdvihuje každý motiv, sólo, dokonce snad i každou notu a převádí je do baletní řeči. Přitom měl osobitý přístup a měl smysl pro celek,“ vyznal se Giovanni di Palma, Scholzův oblíbený interpret v jeho choreografiích v Lipsku, který v Brně Scholzovu choreografii realizoval spolu se španělskou choreografkou Montserrat León.

Skutečně je to choreografie klasicistně čistá a vychází přísně z hudební faktury. Je radostná a jásavá, vskutku důstojná oslava božího tvoření a jeho vrcholu, člověka. Představení je rozděleno do dvou částí, druhá je věnována oslavě člověka a jeho sounáležitosti se sebou i s přírodou. Sólové výstupy jsou éterické a půvabné (Jan Fousek, Eriko Wakizono), partneřina je nejen technicky čistá, ale především naplněná emotivním nábojem mezi oběma sólisty (Filip Veverka, Eriko Wakizono jako Adam a Eva) a sborové scény uchvacují precizností a estetickým ztvárněním. Z ostatních sólistů excelovali Ivona Jeličová a Andrea Smejkalová, Michal Pimek, Marek Svobodník, Petr Kondler, Vítek Kořínek, Adam Sojka a ostatní, kteří tvořili perfektně sehraný tým.
Giovanni di Palma je rovněž tvůrcem kostýmů a projekce, která je během celého představení promítána na horizont. Ocelově šedé trikoty v první polovině představení spojují tanečníky v jeden celek. Stvořením Adama, Evy a lidstva vůbec nastupuje kontrastní bílá. Projekce vkusně doplňuje vyznění díla. Převažují zvětšené detaily lidské kůže a silnou emotivní výpověď mají lidské ruce. „Oproti Schulzově inscenaci jsem jen mírně změnil kostýmy, trikoty v první polovině jsou ocelově šedé, a kontrastují tak s bílou ve druhé polovině. Projekce je zcela moje vize,“ prozrazuje Giovanni di Palma.
Spolupráce baletního a operního souboru vyzněla velmi dobře. Operní sbor, který nesl největší díl v inscenaci samotné, předvedl heroický výkon. Byl pečlivě připravený sbormistrem Josefem Pančíkem a rozdělený na dvě části byl postaven na scénu po obou stranách nad orchestřištěm. To přineslo jistě ztížené podmínky pro komunikaci mezi oběma částmi, ale na výsledku to nijak nebylo znát a umožnilo to přímou komunikaci s orchestrem. Dirigent Caspar Richter, pro kterého to byla první premiéra v novém působišti, dokázal vybičovat orchestr ke kompaktnímu výkonu.
Sólisté Jana Krajčovičová-Tajovská (soprán), Ondrej Ša¬ling a Martin Gurbaľ pocházejí všichni ze Slovenska. Na brněnské scéně už nejsou nováčky a byli přizváni do projektu pro již prokázané kvality, které vnesli i do tohoto představení. Přesná výslovnost, nosné a čisté hlasy, výrazová vroucnost. Postavení do orchestřiště jim sice poněkud ubíralo na průraznosti, ale všichni odvedli kvalitní a dojímavý výkon. Oratorium Schöpfung Josefa Haydna je v brněnské inscenaci vroucí, čisté a profesionálně skvěle provedené představení.

Brno, Janáčkovo divadlo – Joseph Haydn: Stvoření. Dirigent Caspar Richter, choreografie Uwe Scholz, nastudování Giovanni di Palma a Montserrat León, projekce a kostýmy Giovanni di Palma, sbormistr Josef Pančík. Premiéra 21. 1. 2011. Zdroj Hudební rozhledy 03/2011 - Karla Hofmannová

20.3.2011 21:03:24 Redakce | rubrika - Recenze