Ultima Vez se vrací do Prahy
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekDivadlo Archa uvede v polovině listopadu nejnovější produkci legendárního vlámského souboru Ultima Vez pod vedením Wima Vandekeybuse. Choreografie NIEUWZWART (NOVÁ ČERŇ) pro sedm tanečníků s živou kapelou na scéně je odyseou do archetypálního světa divoké a nezkrotné energie. České publikum bude mít příležitost shlédnout Ultimo Vez po tři večery – 19., 20. a 21. listopadu 2009.
Ultima Vez se českým divákům představí již posedmé. V Arše soubor uvedl již své předchozí projekty Mountains Made of Barking (1995), What the Body Does Not Remember (1997), In Spite of Wishing and Wanting (2000), Scratching the Inner Fields (2002), Blush (2003) a naposledy Spiegel (2006). Světová premiéra představení nieuZwart proběhla 9. května v Barceloně, v pražském Divadle Archa bude inscenace uvedena necelý půlrok poté.
Představení nieuwZwart vytvořil Vandekeybus společně se zcela novou skupinou mladých tanečníků. Vandekeybus zkoumal několik výchozích témat – tělo, nestárnoucí duši, nebezpečné vášně, intenzivní proměny lidského těla ve svém prostředí, vrozené instinkty a pudy, stejně jako téma změny a vývoje prostřednictvím destrukce a odmítnutí. Vandekeybus, pro nějž jsou typické radikální a extrémní taneční projevy velmi často na hranici fyzických možností, i v této choreografii experimentuje s novými formami fyzického výrazu a pohybu. Stěžejní motiv zrození a zániku se opírá o poetický text vlámského autora Petera Verhelsta, který líčí svou zkušenost z konce světa. České publikum uvidí „ženskou“ verzi představení s Kylie Walter prezentující Verhelstovu báseň. Původní hudbu k představení složil rockový hudebník Mauro Pawlowski, člen belgické indie skupiny Deus, kterého Vandekeybus označuje za mistra rytmu, jehož hudba je nejen odvážná, ale i odzbrojující. Na scéně se vedle tanečníků objeví živá tříčlenná kapela, jejíž strhující a nespoutaný hudební doprovod je výraznou součástí celé inscenace.
Wim Vandekeybus belgický choreograf a tanečník založil soubor Ultima Vez v roce 1986 během pobytu ve Španělsku. Na mezinárodní scénu vstoupil s představením What the Body Does Not Remember. Vandekeybusova tvorba je charakteristická radikálním pohybovým divadlem, jehož hnacím motorem je konflikt, síla, instinkt, “imaginární katastrofa” a bipolarita přitažlivosti a odtažitosti. Vandekeybus mistrovsky používá text i autorskou hudbu. Pro Ultimu skládali například David Byrne, Marc Ribot, Charo Calvo, Eavesdropper nebo David Eugene Edwards ze 16 Horse Power a Woven Hand.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil ...celý článek
Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla
Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern ...celý článek
Den otevřených dveří Tanečního centra Praha
Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém ...celý článek
Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni
Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl
Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz celý článek
HUDBA
Zlatá Lýra představí festival jako fenomén doby
Hudební inscenace plná známých hitů a příběhů československých zpěváků a zpěvaček – to je Zlatá Lýra. Ús celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek