zvláštní poděkování
Quantcom.cz

The Smile se členy Radiohead vezou do Prahy nadšené recenze

The Smile (Foto: Frank LeBon)

autor: Zdroj: Pořadatel koncertu

zvětšit obrázek

Britská kapela The Smile vyráží na začátku června na evropské turné na podporu svého druhého alba nazvaného Wall of Eyes. 12. června 2024 v pražském Foru Karlín formaci, kterou tvoří dva členové kapely Radiohead, zpěvák Thom Yorke a kytarista Jonny Greenwood, s bývalým bubeníkem jazzových Sons of Kemet Tomem Skinnerem, uvidí také čeští fanoušci. A dle nadšených recenzí britských a irských březnových koncertů se mají na co těšit. Recenze v The Guardianu, NME, Time and Leisure i Mojo se shodují, že jde o výjimečný hudební zážitek - radostný, svobodný, žánrově sahající od klasických působivých rockových pomalých skladeb přes jazz-rock, afrobeat, až po dokonce krautrock nebo dub reggae, s působivým světelným designem včetně několika LED obrazovek. Členové kapely si koncerty dle recenzí užívají s radostí z tvorby, experimentování a veřejného vystupování, „nezatíženi očekáváními, které jinak provází Radiohead”. A pro fanoušky je také důležité, že zazní zatím nevydané nové skladby. Jako předskokan v Praze zahraje britský elektronický DJ a producent James Holden. Vstupenky jsou v prodeji v sítích Ticketmaster a Ticketportal.

The Guardian v recenzi londýnského koncertu, který získal 4 z 5 hvězdiček, napsal, že „svobodná všestrannost The Smile je naživo obzvláště působivá. Kapela, kterou zezadu osvěcují LED obrazovky, hraje velkou šíři žánrů - rychlý jazz rock, neurotický afrobeat, terror-synth, dub reggae, krautrock a také jako v ohromující písni Bending Hectic za doprovodu stroboskopů klasickou pomalou rockovou hymnu.” Dle Guardianu se Yorke, Jonny Greenwood a Tom Skinner ve své pandemické kapele vymykají veškerým očekáváním. Greenwood ze své kytary dostává obrovskou šíři zvuků a „třeba v průběhu jedné písně Speech Bubbles zvládne od syntezátoru přes klavír až po harfu.” The Guardian také zdůrazňuje, že i když texty Thoma Yorka jsou plné obvyklých labyrintů fóbií i podezření, tak zpěvák na pódiu mezi písněmi působí až vesele a dokonce burcuje diváky. „Možná za zpěvákovu lehkost může potěšení z toho, že se oprostil od všech očekávání. Že hraje nové písně bez toho, aby po něm fanoušci chtěli Paranoid Android. Tahle kapela využije každý dobrý hudební nápad,” uzavírá The Guardian.

Titulek recenze NME (opět 4 z 5 hvězdiček) říká jasně: „The Smile naživo v Londýně: jazz-punkové dobrodružství v úplně novém světě mimo Radiohead. Thom Yorke, Jonny Greenwood a Tom Skinner jsou ve skvělé formě - šťastnější a produktivnější.” Podle autora recenze kapela dokazuje uvedením tří ještě nevydaných skladeb Colours Fly, Instant Psalm a Zero Sum, že je v neustálém tvůrčím pohybu vpřed. Autor také zdůrazňuje působivou pódiovou podívanou - light design a LED obrazovky. Recenze končí pochvalou: „Buďte rádi, že je tu nyní tato nová a skvělá formace: svobodná, instinktivní, v nejlepší kondici, šťastná a tvůrčí.”

Time and Leisure nekompromisně hodnotí: „The Smile předvedli ve vyprodaném Alexandra Palace mistrovskou lekci... Hype, který kapelu doprovází od založení, je o dva roky a o dvě alba později stále zcela oprávněný.” Recenze opět poukazuje na to, že hraní jako Radiohead muselo přinášet jistou míru tlaku a očekávání. „A tím, že Yorke a Greenwood založili The Smile, jim vznikl tvůrčí prostor pro experimentování, nové nápady bez toho, aby to bylo zatíženo Radiohead. A přesně tato tvůrčí svoboda byla jasně vidět na koncertu The Smile. Greenwood přeskakoval mezi basovou kytarou, na kterou hrál smyčcem, přes harfu po syntetizátory. York pak využíval vocoder a vokální efekty.” Autor ale také zdůrazňuje, že bylo vzrušující zažít hru Toma Skinnera na bubny. „Tím, že Skinner hrál s jazzovými Sons of Kemet, prvek jazzu je rovněž důležitý pro kapelu typu The Smile - schopnost improvizovat, ale i určovat rytmus a tempo. Na hudební propojení všech tří členů byl skvělé se koukat.”

Dle Mojo je „projekt Thoma Yorka a Jonnyho Greenwooda mistrovskou lekcí antirocku... The Smile nepřestávají v objevování nových hudebních vod.” Recenze opět zdůrazňuje vizuální efekt velkých LED obrazovek zavěšených nad členy kapely a premiéry nových, zatím nevydaných, skladeb. Což „dokazuje, že již dávno nejde o boční projekt, ale o kapelu, která odmítá zůstávat na jednom místě.”

Nadšené koncertní recenze doplňují výborná hodnocení nové desky Wall Of Eyes, kterou kapela vydala letos na konci ledna - českými a zahraničními médii jako Pitchfork, NME, Rolling Stone, The Guardian nebo Stereogum. Následovník oceňovaného debutu A Light For Attracting Attention z roku 2022 vyšel na labelu XL Recordings. Poutají na něj dva videoklipy z dílny respektovaného amerického režiséra Paula Thomase Andersona - Friend of a Friend a podzimní k titulní skladbě Wall Of Eyes.

The Smile vznikli v průběhu coronavirové pandemie, v době, kdy Radiohead ani nikdo jiný nemohl veřejně vystupovat. Premiérově The Smile zahráli jako překvapení v roce 2021 v rámci tehdejšího online streamu festivalu v Glastonbury. První, velmi oceňované, album A Light For Attracting Attention vydali teprve před dvěma roky. Následovalo okamžitě první světové turné včetně tehdejšího prvního pražského koncertu! Není divu - „boční projekt” Radiohead, jak ho některá média nazývají, z dílny dvou členů této kultovní britské formace doplněný o bubeníka novátorských Sons of Kemet si zaslouží plnou pozornost fanoušků i kritiků.

3.6.2024 10:06:25 Redakce | rubrika - Koncerty

Časopis 25 - rubriky

Archiv čísel