Konec rudého člověka v Divadle v Dlouhé
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekDivadlo v Dlouhé uvádí novou hru Konec rudého člověka v režii Michala Vajdičky. Tento titul byl původně v plánu již na sezonu minulou, ale covid způsobil jeho přesun téměř o rok. Kdo by mohl tušit, do jakých souvislostí se v době premiéry tato tragikomická sonda do duše ruského člověka dostane…
Inscenaci v Dlouhé připravil hostující slovenský tým, který má za sebou mnohaletou úspěšnou spolupráci nejen ve slovenských, ale i v českých divadlech. Dramatik a dramaturg Daniel Majling, režisér Michal Vajdička, scénograf Pavol Andraško, kostýmní výtvarnice Katarína Hollá a hudební skladatel Michal Novinski se podíleli například na inscenacích v Dejvickém divadle (Ucpanej systém, Racek, Vzkříšení, Každý má svou pravdu), Divadle na Vinohradech, Národním divadle Brno či na Letních shakespearovských slavnostech (Hamlet).
Text vychází z knihy nositelky Nobelovy ceny Světlany Alexijevičové Doba z druhé ruky. Systém, který měl vést k ráji na zemi a trvat navěky, se za pár let rozpadl na prach; místo svobody nastal hon za penězi, místo demokracie chaos, místo spravedlnosti zuřivý boj oligarchů s žebráky. A lidé velmi rychle zatoužili po silném vůdci, který nastolí pořádek. Alexijevičová to vše vypráví skrze příběhy obyčejných lidí. Hovoří o životě „rudého člověka“, o tom, co formovalo jeho myšlení nejen v Sovětském svazu, ale i u nás. Nechává tyto lidi promluvit, aniž by je předem soudila, vysmívala se jim nebo je dopředu diskvalifikovala. Snaží se je pochopit. Ačkoliv některé věci se chápou opravdu jen těžko.
Na základě příběhů, motivů a postav rozhovorů, které Alexijevičová vedla s lidmi z nejrůznějších částí politického i ekonomického spektra, napsal Daniel Majling ucelenou hru sledující osudy jedné privilegované komunistické rodiny v letech 1989–2003. Její rodinný život ovlivňují historické zkušenosti a křivdy, frustrace ze ztracené velmocenské pozice i ze zklamaných nadějí, nepochopitelný sentiment a kult sebeobětování ve jménu idejí. Šest čechovovských obrazů s nečekanou pointou v obraze sedmém vypráví o rudém (či sovětském) člověku, a ptá se, zda vůbec lze dnes mluvit o jeho konci.
„Světlana Alexijevičová napsala několik výjimečných knih se silnými příběhy. V těch ostatních jsou hlavní postavou velké dějiny: černobylská havárie, druhá světová válka či válka v Afganistánu. Konec rudého člověka se odehrává za zdánlivě méně dramatických okolností. Rozhodně jsou méně krvavé. I rozpad Sovětského svazu a roky divokého kapitalismu poznamenala krev, mafiáni a násilné politické puče, s druhou světovou válkou se to však srovnat opravdu nedá. Drama se tu přesouvá do rodin, do vztahů, do nitra člověka a je to drama proměny hodnot, schopnosti přizpůsobit se, odvahy přehodnotit svůj život a smířit se s tím, že to, co jsme celá desetiletí budovali, možná nebylo až tak úžasné, jak jsme věřili. A je to i drama zoufalství těch, co se snažili o změnu, ale místo svobody přišel jen karneval bezbřehého konzumu,“ osvětluje volbu předlohy Majling.
Režisér Vajdička dodává: „Nápad na adaptaci Konce rudého člověka vznikl možná už v době, kdy jsme s Dano Majlingem připravovali pro Slovenské národní divadlo Laskavé bohyně. Když jsme je zkoušeli, tak Putin právě anektoval Krym, a my jsme si s mrazením uvědomili, že to, že jsme svobodní a v srdci Evropy, je velmi křehká věc a nikde není řečeno, že se 68. rok nemůže vrátit. Ponor do východního myšlení je pro nás velmi podstatný. Snažit se je pochopit, snažit se je analyzovat, abychom vůbec našli společnou komunikaci nebo se o ni alespoň pokusili. Není to politická hra, ale asi je nutné udělat určitý ponor do toho, jak rudý člověk myslí, koná a jak se chová.“
Hrají: Jan Vondráček, Johanna Tesařová, Tomáš Turek, Magdalena Zimová, Jan Sklenář, Štěpánka Fingerhutová, Pavel Neškudla, Miroslav Zavičár, Marie Poulová, Samuel Toman, Martin Matejka, Klára Oltová a další.
Časopis 44 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Herci VČD si připomenou Jiřího Šlitra
Jiří Šlitr – hudební skladatel, virtuózní klavírista, zpěvák, herec, spoluzakladatel divadla Semafor, kn ...celý článek
Silný příběh Milena na prknech MdMB
Městské divadlo Mladá Boleslav jako druhou premiéru letošní sezony uvede příběh Milena z pera oceňovaného scen ...celý článek
Hra Garden of Labour přinese oslavu mopu v Disku
Divadlo DISK a umělecký tým v čele s režisérem Domenem Šumanem uvede na půdě ARCHY+ autorskou inscenaci, která ...celý článek
Divadlo J. K. Tyla uvádí humorné fantasy Maškaráda
Nová scéna Divadla J. K. Tyla se promění na Ankh-Morkporskou operu ovládanou tajemným fantomem. Objeví se zde ...celý článek
Přespávací kino v Divadle X10
Divadlo X10 se 8. listopadu 2024 na 24 hodin promění na přespávací kino. Promítání 24 hodinových filmů v žánru ...celý článek
Divadlo Radost představuje osudy rodiny Milady Horákové
Každoročně si v listopadu připomínáme boj o svobodu a demokracii. Divadlo Radost k této příležitosti připravuj ...celý článek
Zábradlí uvádí inscenaci napsanou umělou inteligencí
V pátek 8. listopadu 2024 uvede Divadlo Na zábradlí svou první premiéru této divadelní sezony. Scéna, která v ...celý článek
Cirkusové noci ovládnou poprvé Českou republiku
Česká republika se letos poprvé zapojí do mezinárodního projektu Cirkusové noci, který proběhne od 15. do 17. ...celý článek
Divadlo D21 uvede adaptaci románové ságy
První premiérou nové sezóny v Divadle D21 bude rozmáchlá adaptace románové ságy NA SMRT Jozefa Kariky s podtit ...celý článek
Do Kašparu se vrací inscenace Draci noci
Spolek Kašpar si pro novou sezónu připravil do Klubovny v Jindřišské ulici hned několik premiér. Ta první bude ...celý článek
Časopis 44 - sekce
HUDBA
Lake Malawi na Metronome Prague
Lake Malawi živě na Metronome Prague
Energická kapela Lake Malawi pod vedením charismatického zpěváka Alber celý článek
OPERA/ TANEC
FOK tradičně zahrají Mou vlast pro republiku
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK oslaví Den vzniku samostatného československého státu 28. října 2024 trad celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikáni filmu... Ewan McGregor
Mělký hrob
Mezi přáteli se na nějakou tu mrtvolu nehledí. Cenami ověnčený režijní debut Dannyho Boylea, kte celý článek