Not Without Joy v Rudolfinu
autor: archiv
zvětšit obrázekVýstava Not Without Joy je prvním a zásadním pokusem předestřít českému publiku díla umělců, kteří autenticky žijí a reflektují nejrůznější životní situace, otázky a problémy, jejichž význam je vysoko nad lokální a individuální úrovní reflexe.
Konkrétní životní a osobní příběhy, jež formovaly jednotlivá díla, mohou být chápány jako jednotlivosti, ale mohou být také zevšeobecněny do polohy metafory nebo symbolu některých zásadních problémů, které jsou v základech nevyřešených traumat současnosti i minulosti přinejmenším mezi Afrikou, Evropou a Spojenými státy. Otázka otroctví zvláště ve Spojených státech stále není uzavřena. Rasová diskriminace ať už ve Spojených státech nebo kdekoliv jinde je soustavně se vracející problém, který není možné přehlížet. Otázky genderu mají stejnou naléhavost přinejmenším v socioekonomické rovině na obou stranách, tedy u černochů i bělochů.
Kritický pohled zvenčí na následky evropského koloniálního vykořisťování – tedy na stále zažitý způsob eurocentrického uvažování – je nadmíru potřebný, stejně jako zatím nepříliš otevíraná témata migrace, která může vytvářet nová ohniska napětí ve starých společnostech neuvyklých konfrontaci se širším světem. Obecně jde samozřejmě také o otázky adaptace migrantů na život ve společnosti s odlišnými důrazy na životní a společenské standardy a dále o schopnost obou stran řešit soužití, což může vyústit v úvahy o životě buď v ghettech, nebo v osamění uprostřed davu. Méně frekventovaným tématem je např. akulturace, o níž přináší výstava svědectví v podobě transformace tradičního amerického gospelu, souvisejícího s otázkou náboženského života dnešní americké společnosti. O žádném z těchto problémů dnes již nemohou lidé říct, že je příliš vzdálený, že se jich tady a teď nedotýká – jde o jeden z málo uznávaných nároků globalizace.
Název výstavy Not Without Joy/Nikoliv bez radosti je parafrází knihy afroamerického básníka Langstona Hughese Not Without Laughter z roku 1930. K radosti v tomto kontextu lze citovat dvě věty Imany Perriho (profesor afroamerických studií na Princetonské universitě) z roku 2020: „Joy is not found in the absence of pain and suffering. It exists through it.“
Výstava je pokračováním dramaturgické řady Rudolfinum_Time-Based zaměřené na prezentaci umění založeného na čase – tedy filmu, videí a pohyblivého obrazu.
Výstava Not Without Joy v Galerii Rudolfinum potrvá do 20. 2. 2022.
TIP!
Časopis 13 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Yasuhiro Chida - Light Scapes - Krajiny světla
Výstava Light Scapes (Krajiny světla) představuje v prostorách Muzea církevního umění plzeňské diecéze v Plzni ...celý článek
Zhanna Kadyrova: UNEXPECTED
24. února 2022 se pro všechny Ukrajince změnil svět. Zemi pustoší válka, z Ukrajinců se stali uprchlíci ve vla ...celý článek
Unikátní kolekce tvorby Toyen v Ostravě
Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, ve spolupráci s Gal ...celý článek
Časopis 13 - sekce
DIVADLO
Poselství ke Světovým dnům divadla
Na druhou polovinu března tradičně připadají oslavy divadelního umění. Světový den divadla se od roku 1962 kaž celý článek
HUDBA
Mladí ladí jazz Open air nabídne evropskou jazzovou špičku
Festival Mladí ladí jazz oslaví 30. dubna Mezinárodní den jazzu open air přehlídkou na pražském Karlově náměst celý článek
OPERA/ TANEC
Janovy pašije ve scénickém zpracování Matěje Formana
Ze spolupráce FOK s režisérem Matějem Formanem vzešlo scénické zpracování Janových pašijí Johanna Sebastiana B celý článek