zvláštní poděkování
Volný.cz

Můj Vladimír Pucholt

Můj Vladimír Pucholt (Jiří Krejčík)

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Můj Vladimír Pucholt
Poslední snímek režiséra Jiřího Krejčíka, jenž by se v těchto dnech dožil 100 let. Unikátní výpověď o hlubokém souznění s hercem, který se stal velkým objevem 60. let a dokázal se vzepřít křivdám nesvobodného režimu (2015). Jiří Krejčík (26. 6. 1918 – 9. 8. 2013) se zapsal do historických análů naší kinematografie jako režisér, který dokázal mimořádným způsobem spolupracovat s herci a vést je k vrcholným výkonům – navzdory přibarvovaným historkám o obávané urputnosti jeho režijní práce. Vůbec přitom nerozhodovalo, zda natáčel s hereckými bardy z Národního divadla či s teprve začínajícím a nezkušeným dorostem.

Jen s jediným hercem však započal kontinuální spolupráci, která bohužel musela předčasně skončit. Byl jím Vladimír Pucholt, s nímž se Jiří Krejčík před kamerou poprvé setkal, když bylo začínajícímu herci pouhých 15 let. Tehdy stačil dvouvteřinový záběr udiveného kominického učně, aby Krejčík poznal mimořádnost jeho hereckého naturelu. Po čtyřech letech, kdy již Pucholt studoval na DAMU, si ho Krejčík ostrými lokty vymínil pro svou náročnou televizní inscenaci Pozdní láska, kde se přesvědčil, že jej instinkt nezklamal. Právě tento snímek Pucholtovi otevřel cestu k velkým a nezapomenutelným filmovým rolím, k nimž se zařadila i vrcholná exhibice v roli mladého strážmistra v Krejčíkově trpké komedii Svatba jako řemen. Krejčík ve svém vyznání herci nicméně odhaluje i méně známé stránky jeho zářné herecké kariéry, která narážela na neustálé potíže a křivdy a v podstatě byla jen znouzectností. Původ otce totiž nedovolil Pucholtovi započít studia vysněné medicíny, na DAMU ho nenechali kvůli zbytečným komplikacím dostudovat, za odmítnutí pro něj nepravdivé role chovance polepšovny mu hrozil dočasný zákaz herecké činnosti. Podobně jako Krejčík nekompromisně vzdoroval neustálým křivdám a po srpnu 1968 se rozhodl s režimem, který bezohledně lámal člověka, skoncovat a vrátit se v zahraničí na začátek své vytoužené cesty. Skutečně se stal úspěšným dětským lékařem. Pucholtův náhlý odchod měl pro režiséra Krejčíka nečekané i riskantní důsledky, v nichž osobně vytěžil příležitost, jak oplatit režimu křivdy spáchané na člověku, jehož emigraci vnímal jako nenapravitelnou ztrátu. Naštěstí měli oba možnost se ještě v následujících desetiletích setkat, i když již ne jako tvůrčí partneři. Právě ohlédnutí za jejich společným zápasem s nepříznivými okolnostmi, v němž má své místo i potřeba znovu předehrávat dávné společné okamžiky, je pozoruhodným a emotivním epilogem významného režiséra, k jehož dokončení mu již vyměřený čas bohužel nestačil.
Vysílání: 27.6., 20.20 hod., ČT art
Opakování: 01.7., ČT art., 03.7., ČT art

18.6.2018 17:06:13 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 50 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Same Same

Články v rubrice - Z éteru

Zajíc v pytli

Zajíc v pytli

Zajíc v pytli
Vánoční setkání Miloslava Šimka, Jiřího Krampola a jejich přátel v divadle Semafor (1987). Sp ...celý článek


Cirque du Soleil - Kooza

Cirque du Soleil - Kooza

Cirque du Soleil: Kooza
Oživlý čaroděj z kouzelné krabičky otevírá před malým klaunem neuvěřitelné královst ...celý článek


Divadelní tipy 51. týden

Herecké Vánoce

Vůně jehličí
Vánoční vyprávění a písničky v podání L. Munzara, J. Hlaváčové, R. Hrušínského, V. Preisse, N. ...celý článek



Časopis 50 - sekce

LITERATURA/ UM?NÍ

Raymond Loewy, designer amerického snu

Raymond Loewy, designer amerického snu

Raymond Loewy, designer amerického snu
Portrét francouzského designéra, který svou prací dobyl Ameriku. Fra celý článek

další články...