zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Kalifornská mlha v Jihočeském divadle

Daniela Bambasová a Lubor Šplíchal (Kalifornská mlha)

autor: Petr Neubert  

zvětšit obrázek

Stephen Sachs patří mezi uznávané americké dramatiky. Není proto divu, že jeho hra Kalifornská mlha dostala v roce 2009 cenu za nejlepší hru i inscenaci roku. O šest let později, v roce 2015, ji v české premiéře uvedlo Divadlo v Řeznické. A v listopadu 2017 ji poprvé na studiové scéně premiérovalo Jihočeské divadlo. Režisérka Jana Kališová obsadila do role Maude zkušenou
Danielu Bambasovou, oponentem a protivníkem v duelu o pravost díla Paula Jacksona Pollocka jí měl být Jiří Untermüller. Souběh náhod tomu chtěl, že za nemocného kolegu musel zaskočit
Lubor Šplíchal, který měl s rolí Lionela zkušenost právě z Divadla v Řeznické (pozn. zde hrála Maude Vilma Cibulková).

Zdánlivě jednoduchá zápletka, slovní souboj o pravost obrazu jednoho z největších amerických malířů abstraktního expresionismu, přivádí diváka až k dilematu, na čí straně stát. Zda fandit geometricky přesným zásadám, které vyznává neoblomný a nezkorumpovatelný soudní znalec, nebo se přiklonit k názoru nezkrotné, živočišné a příběhy svých štamgastů ošlehané barmanky.
Soupeřící protistrany jsou načrtnuty s přesným kalkulem…
Suchopárný expert na výtvarné umění Lionel, jasně rýsuje své přesně vymezené postoje a názory, mj. ostentativním vyjádřením nečistoty hostitelky, kdy si bez skrupulí očistí nabídnutou židli kapesníkem. Tento zatvrzelý „znalec“ trvá na tom, že obraz je falzum. Tady vzniká obrovské vnitřní napětí, když tvrdí, že se nikdy nemůže zmýlit, že jde o jasně prokazatelný podvrh. Přitom své tvrzení staví na citu pro věc, odhadu, instinktu. Na pomyslně šestém smyslu, který vychází z jeho zkušeností.
Jeho soupeřkou je Maude, žena ze zcela jiného společenského prostředí, zemitá barmanka, obývající přívěs v jednom zapadlém městečku. Oč vlastně jde jí? K čemu potřebuje uznání o pravosti Pollockova díla? Tento zásadní motiv souboje je nečitelný, ale to je zřejmě autorův záměr. Svést diváka na cestu duelu, aniž by hledal příčiny. Maude se obklopuje příběhy zákazníků z baru, zrovna tak hromadí kolem sebe všemožné kýčovité předměty (např. figurku hrajícího Santa Klause…). Mohla by vzbuzovat dojem, že je to éterická bytost, která nedovede plánovat, Takový je aspoň první divákův dojem. Ale nakonec povolí obal přetvářky a ukáže se, jak dobře dokáže tato zdánlivě bezmocná bytost kalkulovat.

Daniela Bambasová se s postavou Maude popasovala dobře. Zvládla vymodelovat její temperamentní charakter, i když v používání předepsaných vulgarismů se možná cítí trochu nesvá, ale určitě ne nepřesvědčivě. Možná právě to je ten velký moment překvapení, kdy diváci objevují divu Jihočeského divadla v hereckých polohách, které neznali. Některý divák si možná řekne, kam až to klesla…, jiný naopak v duchu či i navenek na konci představení projeví své uznání, že takovou roli zvládla. Lubor Šplíchal vyniká zejména ve strhujícím tempu, kdy líčí malířské postupy Pollocka. V paměti utkví chvíle, kdy nakonec neodolá a nechá se zlákat Maude k tomu, aby se napil alkoholu.
Hra Kalifornská mlha je šancí pro herecký koncert, pro setkání dvou skvělých hereckých kolegů. Režisérce Janě Kališové zbyl úkol, být spravedlivou sudí obou soupeřů. Oba protagonisty vedla dle pravidel – život každému z nich uštědřil nějakou lekci, Maude v podobě možná hrubého zacházení, které si zvolila sama. Lionelovi zase v nutnosti vystupovat uhlazeně a distingovaně, byť na úkor své přirozenosti. Je to tedy vtipná komedie vedoucí k zamyšlení, byť někdy je až příliš zamlženo, ale to je v Kalifornii samozřejmostí….

www.jihoceskedivadlo.cz

16.4.2018 11:04:43 Josef Meszáros | rubrika - Recenze