NETHOVOR - detail
Jiří
VOLKMER
* 1934
Ostrava
ČR
Jiří VOLKMER - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 17.9.2004
* Vážený pane Volkmere, srdečně vás vítáme. V divadle vrcholí přípravy na premiéru. Jak vy osobně prožíváte premiérové dny? Redakce
Je to vždy zvláštní událost, která člověka svým způsobem vzruší. Především v očekávání, co na to divák. Jak bude reagovat.
* Zúčastnil ste sa tohtoročnej Banskej Bystrice? Ak áno, môžete sa s nami podeliť o váš najväčší zážitok z tohto festivalu? Tony
Bohužel jsem se letos festivalu v Banské Bystrici neucastnil. DLO zde prezentovalo inscenaci, ve ktere nehraji.Ale jinak mám na zájezdy do Banské Bystrice v minulých letech velice krásné vzpomínky.
* Nehrozí herci, po tak dlouhé práci s loutkami, že se stane loutkou? :) Lukapa
Jelikož v posledních letech Divadlo loutek inscenuje některé hry víceméně činoherním způsobem, toto nebezpečí nehrozí.A také v posledních pěti letech hostuji v divadle Aréna, kde jsem dostal příležitost zahrát si několik krásnách činoherních rolí.
* Málokdo z herců může říci, že stavěl divadlo - vás potkalo stavění zednické i umělecké. Co bylo horší? Kotrda
Herci,který v Divadle mladých patřil, a to se nechci chlubit, k těm lepším, byla tato změna na pomocného zednického dělníka celkem dost krutá. Později, když jsme začali zkoušet první inscenaci jsem v sobě objevil schopnosti a i radost z hraní s loutkou.
* V každém správném mužském je prý pořád kousek malého kluka. Platí to i pro vás? Alena z Třince
S tím souhlasím.Myslím, že kdybych neměl radost z toho pořád si s něčím a na něco hrát, tak bych těch padesát let u loutkového divadla nevydržel.
* Ako ste sa vy snažili riešiť ten pocit, že keď stojíte za paravánom, deti vás vlastne nepoznajú? Dany
Mně to nějak nevadilo.Nikdy jsem ten pocit neměl. A hned v prvních letech jsme hráli tzv. syntetické divadlo.A navíc jsem od režisérů a kritiky měl odezvy, že hraji s loutkou dobře a to mi jako motivace pro práci stačilo.
* Se svým synem scénografem jste se již několikrát potkali v inscenačním týmu - kterou společnou inscenaci byste vyzdvihl? Ruckal
Nejlépe jsem si porozuměl se svým synem výtvarníkem při inscenování hry Pět pohádek od Františka Hrubína.Inscenovali jsme spolu asi sedm nebo osm pohádek.
* Máte pro loutkové divadlo nějaký svůj vzor či učitele? Lída
Zpočátku při návštěvě inscenací pražského ULD se mi stali vzorem jeho přední členové.
* S divadlem jste se jistě podíval do různých koutů světa - kde jste byl nejdál? Pavel z Mostu
Měl jsem to štěstí, že jsem s divadlem měl možnost projet téměř celou Evropu.Byl jsem ve Francii, ve Španělsku, Německu, ... a nejdál na krásném zájezdu na Kanárských ostrovech.
* Pekný deň. Tigrík Petrík bol rozprávkou, ktorá patrila k nášmu detstvu a nedelnému ránu pred televíznou obrazovkou. V tejto súvislosti si už roky kladiem otázku, či by zaujal aj dnešné deti a nebolo by lepšie vrátiť sa k vysielaniu takýchto rozprávok namiesto tých "akčných" nezmyslov. Nie je vám niekedy ľúto za starými dobrými časmi? Marika
Určitě. Byla to krásná práce vytvářet tyto televizní pohádky pro děti. A zvláště když na ně byly velmi dobré ohlasy. A je mi líto, že se ostravské TV studio těchto pořadů zbavilo.
* Okusil jste i režijní stránku divadla, kdo má větší zodpovědnost režisér nebo herec? Jirave
Do premiéry režisér a pak už je to a hercích.
* Sledujete umělecké kroky svého syna? Krucja
Samozřejmě, že sleduji a mám z výsledků jeho práce radost.
* Dnes se kromě divadla prý věnujete také zahrádce? Holid
Zahrádce ani tak ne,ale věnuji se práci na své chaloupce na Slovensku v Javorníkách.
* Máte rád internet, sledujete tohle médium? Petr
Toto médium nesleduji, ale už sám fakt, že se mnou nyní komunikujete přes internet dosvědčuje, že jsem mu přístupný.
* Jak jste se dnes vyspal, pane Volkmere? Host
Velice špatně, protože mě trápilo revma. Při současných změnách počasí.
* Baví vás len s bábkami hrať alebo vás to tiahne aj do dielne, miestnosti, kde sa rodia? Prišla nejaká bábka na svet aj pod vašimi rukami? Hanka
Práce v ateliéru mě vždycky nesmírně zajímala. Během let jsem získal velké zkušenosti týkající se výroby a technologie loutek. V padesátých a šedesátých letech jsme mimo zkoušení chodili do ateliéru vypomáhat, a tak jsem znalost výroby loutek postupně získával. Vyrobil jsem jich možná desítky.
* Další z dovedností loutkoherce je schopnost hlasové imitace - jak jste na tom vy? Marek
No,snad dost dobře. Dělal jsem i dabingy v televizi a mým údělem bylo, že jsem již v mladých letech dostával charakterní role.
* V rozhovoru s vámi se uvádí, že jste budoval "duši" divadla - můžete přiblížit? Saša
Spíš takto... Nejenže jsem hrál 40-50 představení měsíčně,ale především mi velice záleželo na dobrých výsledcích jednotlivých inscenací. Což myslím odpovídá na vaši otázku. Duševně jsem žil s tímto divadlem.
* Vstupujete do divadla s nějakým mottem? LUKÁŠ
Mottem mé práce bylo, aby děti odcházely z divadla šťastné a spokojené.Bylo pro mne velkým zadostiučiněním, když jsem hovořil s dětmi ve foyeru a ony říkaly: "To bylo fajne divadlo!"
* Co vás čeká za role v této sezóně? Neplonka
To nevim. Jako důchodce si nemůžu vybírat.
* Máte svoje obľúbené bábky? Postavičky? Petra D.
Kašpara,Kašpárka jsem hrál v mnoha inscenacích. A nejvíc jsem si zamiloval marionety.
* Jsou slova, která jste nikdy nepoužil, víte o nich a nikdy je také nepoužijete? Dana z Frýdku
Nemám rád,když se v představení pro děti ozvou vulgarismy.
* Herec s Vašimi zkušenostmi je často zván do porot a různých vyšších orgánů - jak se v této roli "poradce" cítíte? Lukapa
Léta jsem jezdil do porot amatérských souborů. Sám jsem jeden takový soubor také roky vedl a učil jsem na Lidové škole umění. Dnes to již nedělám.V roli "poradce" , učitele jsem se cítil dobře,pokud jsem viděl, že má práce má výsledky.
* Váš recept na "dlouholoutkohereckost"? Basek
Fyzická a duševní kondice.
* Hrajete na nějaký hudební nástroj? Trouml
Nehraji, ale nicméně jsem v mnoha inscenacích hrál například na housle, na trubku, na kytaru, na flétnu, na ozvučná dřívka....
* Na co se mohou v budoucnu diváci, Divadla loutek Ostrava těšit? Vlasta z Černé Louky
Na další nové i osvědčené pohádky pro děti.
* Jakou radu byste dal mladým, kteří touží se věnovat loutkoherectví?
Především, aby tu práci měli rádi. A nepodceňovali loutkové divadlo pro děti.
* Vaši kolegové u Vás zejména oceňují cit pro zvládnutí pohybu s jakoukoli loutkou nebo obejktem - co takováto dovednost vyžaduje? Boris
Především talent a obrovskou představivost pro oživení loutky i různých předmětů, které se na divadle loutek používají.
* Seznámil jste se s celou řadou režisérů - máte nějaký recept , jak s nimi vždy vyjít? Panojka
Především nikdy nepodceňovat i třeba mladého začínajícího režiséra a snažit se pochopit jeho režijní koncepci. Byl jsem léta pověstný tím, že dost často do režie kecám ...
* Herec se stává součástí inscenace buď jako hlavní tahoun nebo se řadí do fronty k ostatním postavičkám... Kam jste se raději řadil vy? Boris
Mým krédem bylo i malé role nepodcenit,přestože jsem měl takové štěstí hrát často role tahounů.
* Nemyslíte si, že jste se v loutkovém divadle před reálným světem skryl? Dan
Myslím si, že ne, protože reálný svět na mě někdy dolehl velmi krutě. I v mém soukromém životě.
* Pane Jiří, kolik inscenací už jste nastudoval? Martin z Prahy
V divadle přes stovku a v 60. a 70. letech jsem odehrál a odrežíroval v televizi kolem sto padesáti loutkových inscenací.
* Na co byste rád lidi do Divadla loutek pozval? Blanka
Návštěvnost našeho divadla je velmi dobrá. Přesto bych si přál, aby k nám chodilo více rodičů s dětmi. Myslím si, že v současné době každá naše inscenace stojí za zhlédnutí.
* Vzpomenete si na své první doteky s divadlem vůbec? Tom z Brna
Určitě ano. Můj otec byl vášnivý ochotnický režisér, který mě poprvé přivedl na jeviště v mých sedmi letech. Později jsem načichl k divadlu v opavské činohře, kde jsem hrál jako dvanáctiletý kluk.
* Co Vás v životě naplňuje radostí? Blanka
Dnes už toho mnoho není, ale mám to štěstí, že jsem celá léta dělal práci, kterou jsem miloval. A to je myslím pro každého to největší štěstí.
* Jaký máte názor na naší současnou loutkářskou divadelní scénu? Sledujete jí? Aleš z Plzně
V poslední době jsem neměl mnoho příležitostí vidět inscenace jiných loutkových divadel, ale z toho, co jsem viděl, mám radost, že se loutková divadla vracejí k loutce.
* Bral jste vyřazení z DAMU jako křivdu? Klupera
Ze čtyř seti uchazečů jsem byl vybrán mezi posledních třináct. Z ministerstva přišlo ale směrné číslo pro přijetí pouze dvanácti adeptů herectví. Třináctka mi byla bohužel osudnou. Mé zklamání se později zhojilo tím, že z tohoto ročníku vyšly takové hvězdy jako např. Tříska, Munzar, Hlaváčová ...
* Kolik členů má váš soubor? Petr
Dvacet.
* Nemyslíte, že název Loutkové divadlo je při dnešních inscenačních trendech trochu zavádějící? Jaký název pro Vaše divadlo byste navrhoval? Saša
Je zavádějící, protože jde spíše o syntetické divadlo. Mně osobně by se líbil název Divadlo Oberon.
* Neměl jste chuť učit a předávat své zkušenosti dál? Panojka
V 60. letech jsem učil na LŚU, ale vzhledem k velkému vytížení v divadle jsem toho musel nechat.
* Jak už dlouho působíte v Divadle loutek Ostrava? Eva N.
Padesát let. Včetně důchodového věku.
* Na které představení vzpomínáte obzvlášť rád? Radek z Karviné
Je jich víc, ale největší radost jsem měl z úspěchu inscenace Krása nevídaná v DLO a z Láry fáry, kterou jsme hráli jako večerní představení pro dospělé.
* Působil jste v divadle i v době totalitního režimu - šlo uvádět v loutkovém divadle hry "nežádoucí"? Voboka
Vzhledem k repertoáru, který se většinou opíral o pohádky naší i světové klasiky, jsme neměli celkem žádné potíže s cenzurou. Nicméně byly asi dvě nebo tři inscenace, které jsme museli po pár reprízách stáhnout.
* Stát se loutkou může herec i z hlediska tuhnutí kloubů... Tesamila
Jestli jsem se stal loutkou, to nevím... Musím ale říct, že moje klouby padesátiletá činnost v divadle poznamenala.
* Je podle Vás nějaký test - jak rychle poznat dobrého loutkoherce? Lukapa
Test neexistuje. Svou intuicí jsem vycítil, kdo má smysl a cit pro animaci loutek.
* Co pro Vás znamená být padesát let v divadle? Tom
Pro mě je to štěstí, že jako důchodce nemusím sedět doma a luštit křížovky.
* Potkala Vás také éra Princů nebo naopak jste byl spíš za padouchy? Hola
Za padesát let jsem hrál jedinkrát prince. Jinak jsem hrál většinou padouchy, starce a kašpárky.
* Vaše kořeny se vztahují k Opavě - jak jste se dostal do Ostravy? Klupera
Režisér Divadla Mladých Miloš Zbavitel zhlédl představení v opavské činohře. Po ukončení měšťanky jsem byl angažován do Divadla Mladých jako elév.
* V poslední době Vás potkala postava Doktora Jindřicha Štastného - potažmo Fausta ve stejnojmenné inscenaci - co pro vás znamená? Smolper
S rolí Jindřicha Šťastného jsem byl velmi spokojem, nicméně s výsledkem celé inscenace už tolik ne.
* Na herce ve vašem typu divadla se kladou nároky jak na zpěv, pohyb, výraz, práci s hlasem apod. Co vám z toho bylo nebo je bližší? Herevere
Všechny tyto vlastnosti by měl herec v současném divadle pro děti umět. Mně je nejbližší pohyb a zpěv, který samozřejmě souvisí s loutkou.
* Vážený pane VOLKMER, děkujeme za velmi příjemné dopoledne. Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce
Jsem velmi mile překvapen spoustou zajímavých otázek, které byly adresovány mé osobě. Přál bych Vám i sobě, aby se prezentovalo dětem divadlo, které je pobaví a obohatí. A aby se do divadla rádi vracely i v dospělém věku. Děkuji. S pozdravem Jiří Volkmer
TIP!
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
září 2000
6.9.2000
Marián
ZEDNIKOVIČ
13.9.2000
Kamila
ŠPRÁCHALOVÁ
20.9.2000
Soňa
VALENTOVÁ
27.9.2000
Ljuba
KRBOVÁ
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.