ON-LINE - Detail příspěvku
Švédové neznají mozartovský sentiment
autor: Scena.cz
Teater Sörmland ze Švédska se dnes večer představí s inscenací Amadeus. Shafferovu hru režíroval Karel Brožek, který ji ostatně před sedmi lety nastudoval rovněž se souborem Klicperova divadla.
Já jsem v tom divadle dělal už tři inscenace. S ředitelem divadla jsem se seznámil v kladenském divadle, se kterým jsem spolupracoval. On pan ředitel Brezina je vlastně Čech, tedy on je Švéd, ale pochází z českých rodičů. Mluví takovou kouzelnou češtinou, protože si vymýšlí nový český slova, tak jak si je překládá ze švédštiny. Potom jsme se potkali tady v Hradci a začali jsme se domlouvat na spolupráci. Takže před jedenácti lety si u mě objednal inscenaci Dona Quijota, protože měl v souboru ideálního představitele a on sám je výborný typ pro Sancho Panzu. Bylo zajímavé, že moje koncepce tenkrát ze začátku narazila trochu na nepochopení. Já jsem to inscenoval jako příběh intelektuála, který se před tlakem politického diktátu uteče do blázince a tam se mu při setkání s blázny dějí ty slavné příběhy. A byl trochu problém vysvětlit, že tady se to kdysi takhle odehrávalo. Díky jejich časté levicovosti nemohli pochopit, že to někdy byla nutnost. Ale na konec to představení dopadlo dobře a oni si pochvalovali tu „středoevropštinu", kterou se nám do švédského racionálního světa podařilo zanést. Ostatně tohle představení bylo hostem i na prvním ročníku hradeckého festivalu. A tehdy jsme se domluvili na další spolupráci a tou byla inscenace Malého prince. A před sedmi lety Rino Brezina viděl moje představení Amadea tady v Hradci a požádal mne, abych inscenaci, v podstatě ve stejné podobě, nastudoval i v Nyköpingu. Divadlu Sörmland teď město pronajalo nádherné staré dřevěné divadélko, ve kterém ten Mozart vypadá úžasně.
Já jsem původem loutkář a loutky mě stále lákají. A tady se dají použít na vyjádření manipulace a možnosti být manipulován. Dá se s nimi vyjádřit umělost císařského dvora. Herci, kteří vodí loutky císaře Josefa II., hraběte Rosenberga, von Stracka a dalších, hrají zároveň postavy zvané Venticelli, svět vídeňské společnosti. Mozarta, Salieriho, Konstance hrají další herci, takže v té inscenaci existují takové tři roviny.
Tak zaprvé film Amadeus udělal svoje. Takže nenastaly žádné komplikace ve srozumitelnosti příběhu a reálií. A ústřední konflikt geniality a průměru je všeobecně platný. Švédové pouze všechno nahlížejí víc racionálně než třeba my. A taky neznají ten mozartovský sentiment, kde Vídeň Mozartovi ubližovala a my jsme ho hýčkali.
Přes angličtinu. Někdy to nebylo jednoduché. Naši herci jsou víc „puďasi“. Oni jsou věcnější. Bylo třeba legrační, když jsme zkoušeli scénu, ve které přichází Konstance orodovat za Mozarta k Salierimu, tak představitelka Konstance odmítala jakkoliv koketovat a svádět s tím, že ony ve Švédsku takhle nejednají, že když něco chtějí, tak si o to na rovinu řeknou. Fair play jednání. I mužský s ženskýma. Tedy aspoň to proklamují. Nejsem si jistý, jestli to i tak praktikují. Ale díky takovýmhle věcem jsem o tom musel přemýšlet zase z jiného hlediska, takže to byla zajímavá spolupráce.
Asi šest týdnů. Oni zkouší hodně intenzivně a jsou velmi pilní. Výborně registrují všechny změny a dodržují poslední nazkoušenou verzi scény. V tom jsou obdivuhodní a za to je miluji. Pro režiséra je to osvobozující, protože si to sám nemusí tak pamatovat. Zkouší se tam dobře, jsou pilní a velice vstřícní, otevření. Není problém říct, tohle zkus jinak. Byla to zajímavá práce, zkoušet tenhle středoevropský příběh vášní v racionálním severském prostředí.
Martin Velíšek
TIP!
AKCE ONLINE - Přehled příspěvků
Hadrián 2004
30.6.2004 - 12:56
Jan Potměšil v Hradci králové
29.6.2004 - 18:35
www. sedlackovadivadlo.cz
28.6.2004 - 07:14
Křest knihy Vladimír Morávek
27.6.2004 - 16:58
O Hubovi se zase bude mluvit
27.6.2004 - 15:57
„Mít odpovědnost nejen za svou roli,“ říká Markéta Sýkorová
27.6.2004 - 11:47
Klára a Medea aneb Starý, dobrý Aristoteles
27.6.2004 - 06:46
„Solženicyn není žádný hardrock,“ říká Matěj T. Růžička
27.6.2004 - 01:04
Proč bychom se netěšili!
27.6.2004 - 00:17
„Chlapů je málo,“ říká režisérka Lída Engelová
26.6.2004 - 18:14
„Nejsem schopný udržet text,“ říká Jiří Jelínek
25.6.2004 - 17:45
„Zapouštím kořeny do nebe,“ říká Aleš Janák
25.6.2004 - 14:41
I zhovadilost bude samozřejmostí
24.6.2004 - 16:57
„Na důchod začnu psát hry,“ říká Václav Koubek
24.6.2004 - 15:47
U zpovědi Norbert Lichý – herec a umělecký šéf
24.6.2004 - 14:42
Nezaměstnaní herci?!
24.6.2004 - 13:31
Cena jako motor
24.6.2004 - 12:30
Úskalí divácké specializace
23.6.2004 - 15:49
Nejsem si jistý, zda jsem dramatik
23.6.2004 - 10:45
Hlavně, že se hraje
23.6.2004 - 06:40
Poněkud nádražácké povídání
22.6.2004 - 23:42
Hvězdy nad Hradcem
22.6.2004 - 17:35
Head Quarters je centrála…
22.6.2004 - 16:26
Švédové neznají mozartovský sentiment
22.6.2004 - 14:18
Divadelní přehlídky a jejich strategie
22.6.2004 - 09:52
Všestranný Petr Nikl
21.6.2004 - 23:35
Xena versus Krteček
21.6.2004 - 20:47
Hradec Králové centrem divadla - festival odstartoval
21.6.2004 - 20:45
Slovo ředitele Ladislava Zemana
21.6.2004 - 20:32
Kocourkov spoléhá na náhodu
21.6.2004 - 13:06
Continuo nad vodním příkopem
21.6.2004 - 10:27
Cyrano odhodí svůj širák naposledy na hradeckém festivalu
Fotogalerie akce
reklama