Večer s Ivanem Passerem
autor: archiv
zvětšit obrázekZlatá šedesátá (26/26) Ivan Passer (Vysílání: 25.07., 20.00 hod., ČT2)
Nomád osudem lidským i režisérským. Jeho otec statkář byl vyvlastněn, on sám vyloučen z gymnázia a po letech i ze studií režie na FAMU. Šel cestou praxe u jiných tvůrců, podílel se na všech českých filmech Miloše Formana. Doma realizoval jediný dlouhý snímek, zato ale kinematografický klenot: Intimní osvětlení (1965). Od odchodu do exilu v roce 1969 natočil v USA dalších patnáct filmů pro kina i televizi. Také v prostředí komerční kinematografie zůstal tvůrcem trvajícím na svých zásadách lidských i uměleckých.
Fádní odpoledne (Vysílání: 25.07., 21.00 hod., ČT2)
Režijní debut Formanova spolupracovníka Ivana Passera z roku 1964, natočený podle povídky Bohumila Hrabala, byl zamýšlen do povídkového hrabalovského filmu Perličky na dně. V distribuci však byl promítán jako samostatný krátký film. Zachycuje obyčejné, vskutku fádní nedělní odpoledne v předměstské hospodě, v době, kdy většina štamgastů odešla fandit svému mužstvu na fotbalový stadion. Zatímco pár staříků mudruje o fotbale, neznámý mladík provokuje hospodského tím, že si ničeho nevšímá a zaníceně čte jakousi knížku. A z elegantní dámy, která se prochází před lokálem a na někoho čeká, se možná vyklube samotná Smrt...Film byl promítán v soutěži XIV. mezinárodního filmového týdne v Mannheimu v roce 1965 a získal Zlatý dukát v kategorii krátkých filmů.
Intimní osvětlení (Vysílání: 25.07., 21.15 hod., ČT2)
Scenárista a režisér Ivan Passer debutoval v roce 1964 středometrážní adaptací povídky Fádní odpoledne z Hrabalovy sbírky Perličky na dně. O rok později dokončil i svůj celovečerní debut Intimní osvětlení. Jednoduchý příběh se odehrává na maloměstě, kde se po letech setkají dva bývalí spolužáci z konzervatoře, hudebníci Petr a Bambas. V Bambasově rozestavěné vilce spolu stráví několik "obyčejných" dnů, během nichž jsou však nuceni přehodnotit své životy...
Passer se maximálně soustředil na zachycení melancholické atmosféry a pocitů lidí, kteří uvízli ve vyjetých kolejích a nemají sílu a vlastně ani vůli se z nich vymanit. S použitím neherců, jemného humoru a navenek všedních situací dosáhl Passer mimořádně autentického vyznění. Na rozdíl od filmů Miloše Formana (na jehož filmech Passer v 60. letech úzce spolupracoval), je však pohled na obyčejné lidi mnohem smířlivější. Byť je Intimní osvětlení jediným českým filmem s celovečerní metráží, který Passer režíroval, jde o jedno z nejvýznamnějších děl české Nové vlny.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Filmová scéna
Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili
Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Sum 41 - Heaven: X: Hell
Zakládajícími členy skupiny Sum 41 jsou zpěvák a kytarista Deryck Whibley, kytarista Dave Baksh, baskytarista celý článek
OPERA/ TANEC
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil celý článek