Arthur Jafa v Rudolfínu
autor: archiv
zvětšit obrázekGalerie Rudolfinum uvádí první výstavu uznávaného amerického režiséra, kameramana a umělce Arthura Jafy v České republice. Prostor Galerie Rudolfinum Arthura Jafu výrazně oslovil a výstavu v Praze proto pojal jako autorskou instalaci na bázi své londýnské expozice, uvedené Serpentine Galleries za kurátorství Hanse Ulricha Obrista a Amiry Gad v roce 2017. V Praze je výstava Arthura Jafy prezentovaná v rámci tour po Evropě, kdy po Londýně byla v létě 2018 uvedena v Julia Stoschek Collection v Berlíně a z Prahy začátkem dubna pokračuje do Moderna Museet ve Stockholmu.
Během tří desítek let své tvorby Arthur Jafa vybudoval dynamické a multidisciplinární dílo - filmy, instalace, přednášky - performance a happeningy. Stěžejním tématem jeho tvorby je to, jak kultura vnímá identitu a rasu. Jafovou tvorbou se prolíná hlavní otázka: jak identifikovat a rozvíjet specificky „černou“ vizuální estetiku, rovnocennou k „síle, kráse a odcizení černé hudby“ v americké kultuře?
Ve svém filmovém díle Jafa zpřítomňuje obraz afroamerické identity a kultury prostřednictvím rozsáhlého spektra současných snímků a nalezených záběrů. Jafa přináší odpověď na otázku, co to znamená být součástí složitého terénu černé reprezentace a potažmo tak terénu jakékoli jinakosti. Snaží se převyprávět historii afroamerické vizuální estetiky a přispět tak k otevření tohoto tématu v novém horizontu. Jeho směs segmentů známých ikon a historických událostí černošské kultury a anonymních těl v různých emocionálně vyhrocených stavech nadšení a zoufalství přin&aacut e;&scaro n;í syntetizující pohled na americkou historii života černošské komunity. Zároveň se Jafa snaží upozornit na – či emancipovat – sílu, kterou skrývají módy africké exprese. Jeho tvorba je přímo prostoupena odkazy – od afrického sochařství Fang po podomní bary s hudbou a hazardem v deltě řeky Mississippi, od Duchampova pisoáru po jazz.
Jafa je filmař s jedinečným pojetím střihu a juxtapozice pro maximální efekt. Vychází z rozsáhlých knih různých obrázků, které sbírá a skládá již od osmdesátých let. Tento průběžně budovaný archiv je stálým zdrojem obsahu pro Jafův cyklus Picture Books i nové filmy, včetně už zmíněného videa Love Is the Message, The Message Is Death (2016), jehož premiéra se odehrála v New Yorku v Jafově domovské galerii Gavin Brown´s enterprise a v Museum of Contemporary Art v Los Angeles.
Název výstavy A Series of Utterly Improbable, Yet Extraordinary Renditions. Cyklus absolutně nepravděpodobných, ale mimořádných setkání odkazuje k pocitu prázdnoty, jímž se – dle Jafy – vyznačuje „černý“ život. Slovo „rendition“ naráží na umělcovu interpretaci estetiky kolem „černého bytí“, která je historicky zachycena v obrazech, objektech a artefaktech. Oživením těchto narativů v přítomnosti Jafa navozuje nové příležitosti, jak na ně upozornit.
Sám Jafa k tématu své tvorby pro Galerii Rudolfinum uvedl: „Trochu nerad říkám, že mým tématem jsou černoši. Jiný umělec také asi neřekne, že jeho téma jsou běloši, prostě jen má určité téma, ať už je to cokoli. Jedna z věcí, kterou mám společnou s lidmi, se kterými spolupracuji – třeba s Kerrym Jamesem Marshallem a Johnem Akomfrahem – je to, aby černí umělci, když chtějí oslovit širší veřejnost, nemuseli dělat umění, které není o černých. Podle nás je důležité dělat umění o našich zkušenostech, o našem chápání světa, aby lidé měli možnost vybudovat si, jak říkám, „sval empatie“ – ; schopn ost vidět se v prožitku jiného člověka. To je podle mne to skutečně důležité. “
Jafa, který původně vystudoval architekturu, se představil poprvé jako kameraman ve filmu Daughters of the Dust režisérky Julie Dash z roku 1991, za nějž získal cenu za nejlepší kameru na festivalu Sundance Film Festival. Jafa také spolupracoval s mnoha režiséry, od Spikea Lee (Crooklyn, 1994) po Johna Akomfraha (Seven Songs for Malcolm X, 1993), a dalšími umělci včetně Kary Walker a Freda Motena. Jeho tvorba se objevila i v hudebních videích Solange Knowles ke skladbám Don’t Touch My Hair a Cranes in the Sky (2016).
Arthur Jafa: A Series of Utterly Improbable, Yet Extraordinary Renditions (featuring Ming Smith; Frida Orupabo and Missylanyus).
Výstava Arthura Jafy se koná v Galerii Rudolfinum do 31. března 2019.
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Pavel Forman vystavuje v DOXu
Výstava TransForman představuje v DOXu tři desítky nejnovějších prací malíře Pavla Formana z let 2021–20 ...celý článek
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 15. týden
Tichý muž
Na vynikajícího českého herce a vzácného člověka Rudolfa Hrušínského, od jehož úmrtí zítra uplyne celý článek
HUDBA
Hudební tipy 15. týden
Karel
Jediný, neopakovatelný, milovaný. Karel Gott pohledem dokumentaristky Olgy Malířové Špátové. Celoveče celý článek
OPERA/ TANEC
Festival Janáček Brno 2024
Mottem letošního festivalu je Bez hranic!… a česká hudba žádné hranice nezná. Zažijte Brno a českou hudb celý článek