zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Národní galerie a sté výročí založení státu

1918 – 1938 – První republika

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Oslavy ustanovení Československé republiky jsou rozprostřeny po celém území republiky, mají nejrůznější charakter a pořádají je všemožné organizace. Jen pro ilustraci - mohou mít formu outdoorových výstav jako např. expozice fotografií ČTK od roku 1918 Na Příkopech, expozice Čs. rozhlasu v dolní části Václavského náměstí se zvukovými záznamy z přelomových dějinných okamžiků nebo třeba jen panely na Náměstí Jiřího z Poděbrad přibližující historii Žižkova v kontextu našich dějin v „osmičkových“ letech.

Největší kulturní instituce sáhly pochopitelně k velkolepým, dlouho připravovaným a státem zaštiťovaným projektům pod hlavičkou „Společného století“, z nichž na prvním místě je společná česko-slovenská výstava, jejíž vernisáž byla 28. října také premiérou zrekonstruované budovy Národního muzea v Praze. Téma stého výročí republiky je přirozenou náplní několika výstav na Pražském hradě – například volně přístupná výstava - Doteky státnosti s téměř tisícovkou předmětů, které nějak souvisí s ustavením naší státností nebo výstava Tož to kupte postihující prezidentovu akviziční činnost v oboru výtvarného umění za TGM.
Stranou nemůže zůstat ani Národní galerie, která 23. října zahájila veřejným openingem ve Veletržním paláci podzimní sérii výstav. Ústředním bodem a nejzásadnějším příspěvkem k oslavám je nové uspořádání francouzské sbírky, která je prezentována v souvislosti s uměleckými proudy nového Československa. Samotná francouzská sbírka, „zlatý poklad“ NG pořízená ve dvacátých a třicátých letech minulého století vypovídá mimo jiné o silné kulturní orientaci státu na kulturu a umění počínaje prezidentem. Premiér Švehla za podpory TGM uvolnil na její nákup v roce 1923 6 miliónů korun a do Francie odjela komise nejvýznačnějších odborníků v čele s V. Kramářem, kteří prováděli výběr. Jak prozíravý čin to byl, dokazuje dnešní hodnota zhruba půl druhé stovky položek, která obnáší 2 miliardy dolarů.

Nová expozice nazvaná 1918 – 1938 – První republika ve třetím patře Veletržního paláce je výstavním experimentem, nepostupuje chronologicky ani podle stylů nebo osobností nýbrž chce být topografií uměleckého života ve všech významných prvorepublikových centrech, v Praze, Brně, Zlíně, Bratislavě, Košicích a Užhorodě. Proto byly pro doplnění získány i zápůjčky ze Slovenské národní galerie, mnoha dalších institucí i soukromníků, které patrně uvidí většina pražských návštěvníků vůbec poprvé.
Podstatnou část zabírá přirozeně Praha, kde má své označené prostory více než desítka tehdejších vystavovatelů – galerií, uměleckých spolků, aukčních síní, nakladatelství - např. Mánes, Moderní galerie, Krasoumná jednota, Odeon apod. s ukázkami děl z jejich nejzásadnějších výstav. Podle různých konceptů se tak vedle sebe ocitají díla zcela moderní i konzervativnější. Díla z francouzské sbírky vedle stejně progresivních děl našich umělců, ale i těch, kteří se drželi tradice, nechybí žádné význačné jméno. Jsou zde obrazy, plastiky a také „výlohy“ s knižní typografií a užitým uměním, jehož kvalitní design kultivoval umělecký vkus širokých vrstev. Každá z institucí je představena v informačním textu, určena geograficky na mapě města, některé z jimi pořádaných výstav jsou dokumentovány rovněž ve filmovém týdeníku. Podobný postup byl zvolen i v případě ostatních měst.
Výstavu zahajuje symbolicky portrét TGM od V. Hynaise z roku 1919´, řada Masarykových byst od různých sochařů. Doplňují je první poštovní známky nového suverénního státu včetně proslavených „Hradčan“ od Alfonse Muchy. Závěr tvoří satirické grafiky z konce 30. let namířené proti nacismu a opět symbolicky obraz Jana Zrzavého „Mnichov“.
Výstava plní svůj účel a živě a zajímavě do detailu informuje o bohatém a pestrém ale i nejednotném uměleckém prostředí první republiky, uvádí do povědomí ne tak často zmiňované umělecká teritoria českých Němců, slovenských, maďarských a ukrajinských tvůrců. Její snad příliš velký rozsah může být předností pro odborníka i nevýhodou pro běžného pozorovatele. Každopádně je třeba si na její zhlédnutí vymezit delší dobu.
Přímo k letošnímu jubileu se váže další výstava ve Veletržním paláci Pravda vítězí(vá), parafrázující v titulu heslo prezidentské standarty. Na grafikách, plakátech a letácích, které se ve velkém počtu začali šířit během třicetileté války, poukazuje na stereotypy táhnoucí se výkladem naší historie. Vedle historických tisků a ilustrací jsou k vidění i grafiky Mikoláše Alše, Josefa Váchala, Otto Guttfreunda nebo Josefa Lady.

Výběr z početné asijské sbírky ve zcela novém formátu otevřeného depozitáře nabízí expozice Umění Asie. Na 600 předmětů asijské provenience je umístěno ve skleněných vitrínách, tak aby byly dobře viditelné ze všech stran. Nejsou označeny popiskami ale k dispozici je jejich soupis, podle něhož se lze orientovat. Výstava zahrnuje dva tématické okruhy – asijské myšlenkové a náboženské systémy a asijské užité umění. Návštěvník ji najde stejně jako předcházejí expozici v prvním patře Veletržního paláce.
V cyklu současného umění se představuje v přízemí budovy laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého Roman Štětina s chorvatským umělcem Damirem Očkem v 9. kapitole Moving Image Department. Sekci Poetry Passage zaujal svým samočinně generovaným videem islandský umělec Egill Saebjornsson a v sekci Introducing se objevuje mladá česká umělkyně Valentýna Janů.
Všechny uvedené výstavy mimo dlouhodobého projektu První republiky budou k vidění ve Veletržním paláci do 3. února příštího roku.

30.10.2018 00:10:30 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 13 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Milá Evičko, milý Luďku (Činoherní klub)

Články v rubrice - Výstavy

Zhanna Kadyrova: UNEXPECTED

Pohled do instalace výstavy (Foto: Ondřej Polák)

24. února 2022 se pro všechny Ukrajince změnil svět. Zemi pustoší válka, z Ukrajinců se stali uprchlíci ve vla ...celý článek


Yasuhiro Chida - Light Scapes - Krajiny světla

Yasuhiro Chida - Light Scapes

Výstava Light Scapes (Krajiny světla) představuje v prostorách Muzea církevního umění plzeňské diecéze v Plzni ...celý článek


Unikátní kolekce tvorby Toyen v Ostravě

Toyen - Pažíž Editions Maintenant 1973

Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, ve spolupráci s Gal ...celý článek



Časopis 13 - sekce